Έρευνα για την ακροδεξιά στην Ελλάδα: Από το «βουβό κύμα» στην κανονικοποίηση στο δημόσιο λόγο

Έρευνα για την ακροδεξιά στην Ελλάδα: Από το «βουβό κύμα» στην κανονικοποίηση στο δημόσιο λόγο

Μια σημαντική έρευνα για το πώς έχει κανονικοποιηθεί η ακροδεξιά στο δημόσιο διάλογο στην Ελλάδα δημοσιεύθηκε αυτή την Τετάρτη από το Πανεπιστήμιο της Τουλούζης. Η μελέτη δείχνει τους τρόπους με τους οποίους η ακροδεξιά στην Ελλάδα δικτυώνεται και επικοινωνεί στη δημόσια σφαίρα. 

Η μελέτη των πέντε ερευνητών (Νίκος Σμυρναίος, Δημήτρης Ελαφρόπουλος, Πάνος Τσιμπούκης, Κατερίνα Μνιέστρη και Ματθαίος Τσιμιτάκης) περιλαμβάνει την ανάλυση περιεχομένου από 102 ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και από χιλιάδες αναρτήσεις στα κυριότερα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Youtube). Η ανάλυση αυτή αποδεικνύει ότι η ακροδεξιά έχει αποκτήσει αυξημένη ιδεολογική επιρροή, ενώ ο λόγος της έχει νέους εκφραστές και ένα όλο και διευρυνόμενο κοινό.

Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι πλέον «η ακροδεξιά έχει νομιμοποιηθεί στο δημόσιο διάλογο και έχει κανονικοποιηθεί, τόσο ιδεολογικά όσο και πολιτικά». Αναδεικνύονται νέοι πόλοι έλξης, όπως το κόμμα «Νίκη» αλλά και πρόσωπα όπως ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος και ο Άδωνις Γεωργιάδης. Μάλιστα τα δίκτυα που συνδέουν τους παραπάνω «κόμβους» εκτείνονται μέχρι και τον Ηλία Κασιδιάρη… Ο λόγος που εκφέρεται σε αυτά τα δίκτυα βασίζεται στη δαιμονοποίηση του «άλλου», με την ξενοφοβική θεωρία συνωμοσία της «Μεγάλης αντικατάστασης» να κυριαρχεί, ενώ δε λείπουν και οι αντισυστημικές αναφορές. Φυσικά δε θα μπορούσε να λείπουν και οι κατηγορίες στη μετανάστευση για όλα τα δεινά, ενώ αρκετά ψηλά στις προτιμήσεις των ακροδεξιών είναι και η αντιπαλότητα με γειτονικές χώρες, όπως η Τουρκία και η Βόρεια Μακεδονία.

Τα ΜΜΕ παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτή την αναπαραγωγή στερεοτύπων αφού πολλά από αυτά διαπράττουν υπόρρητα ιδεολογικές τοποθετήσεις στην παρουσίαση των θεμάτων, ειδικά της μετανάστευσης, ενώ επικρίνεται και η «υπερπαραγωγικότητα» των ειδήσεων με στόχο την εντυπωσιοθηρία, για οικονομικούς λόγους, πράγμα που οδηγεί σε έναν «αισθητικοποιημένο» λόγο που μετατρέπει σημαντικά ζητήματα σε θέαμα, «όπου η κατασκευή του νοήματος γίνεται με οριστικό τρόπο, αποκλείοντας εναλλακτικές αναγνώσεις».

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη

Ετικέτες

Documento Newsletter