Έρευνα: Αυξήσεις-σοκ σε προϊόντα εκτός «καλαθιού του νοικοκυριού» -Τα κόλπα των σούπερ μάρκετ

Έρευνα: Αυξήσεις-σοκ σε προϊόντα εκτός «καλαθιού του νοικοκυριού» -Τα κόλπα των σούπερ μάρκετ

Αίσθηση προκαλεί το πρώτο μέρος της μεγάλης έρευνας της ομάδας ερευνητικής δημοσιογραφίας Data Journalists για τις αυξήσεις σε είδη πρώτης ανάγκης που βρίσκονται σε όλα τα σπίτια και η οποία καταδεικνύει ότι μέσα στην κρίση οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου, κατάφεραν να αυξήσουν τα κέρδη τους παρά τη μείωση των πωλήσεων, με το «καλάθι του νοικοκυριού» να αντισταθμίζεται από την εκτίναξη των τιμών σε χιλιάδες άλλους κωδικούς προϊόντων.

Μάλιστα, στο δεύτερο μέρος της έρευνας, το οποίο θα δημοσιευθεί αμέσως μετά την Πρωτοχρονιά, συγκρίνονται οι τιμές σε δεκάδες προϊόντα και είδη πρώτης ανάγκης με το πραγματικά σοκαριστικό συμπέρασμα ότι από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι σήμερα υπήρξαν αυξήσεις ακόμη και 40% στο σύνολο των προϊόντων!

Ειδικότερα, η έρευνα αφορά αυξήσεις σε είδη πρώτης ανάγκης που βρίσκονται σε όλα τα σπίτια και η οποία καταδεικνύει ότι μέσα στην διπλή κρισιακή συνθήκη (λόγω πανδημίας και πολέμου) οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου κατάφεραν να αυξήσουν τα κέρδη τους παρά τη μείωση των πωλήσεων με μια σειρά πρακτικών που περιλαμβάνουν εικονικές εκπτώσεις, «συνεννοήσεις» μεταξύ μεγάλων αλυσίδων και κρυφές αυξήσεις με τη μείωση του βάρους. Έτσι, οι αυξήσεις στο «καλάθι» μπορεί να συγκρατούνται ως έναν βαθμό, όμως στους χιλιάδες άλλους κωδικούς προϊόντων των σούπερ μάρκετ οι τιμές έχουν εκτιναχθεί ακόμα και άνω του 50%, σε κάποιους εξ αυτών μέσα σε ένα μόλις δίμηνο.

Στο πλαίσιο της έρευνας επίσης αναφέρεται πως η διαδικασία αλλαγής των τιμών από τα σούπερ μάρκετ ονομάζεται «Διορθωτικό Τιμών», με τις τιμές να αλλάζουν καθημερινά αλλά όχι στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες κάθε φορά κατηγορίες προϊόντων, όπου ανάλογα με τον ανταγωνισμό, την προσφορά και τη ζήτηση, κάθε τμήμα των σούπερ μάρκετ παίρνει την απόφαση να αλλάξει τις τιμές.

Στο πλαίσιο της έρευνας υπενθυμίζεται πως ο τζίρος των σούπερ μάρκετ για το 2021 έφτασε συνολικά στα 10,1 δισ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με το 1/20ό του ελληνικού ΑΕΠ! Ήταν δε αυξημένος κατά 2,4% σε σχέση με το 2020 και κατά 9,5% συγκριτικά με το τελευταίο προ πανδημίας έτος (2019).

Όπως διαπιστώνει η έρευνα, ήταν η πέμπτη συνεχόμενη θετική χρονιά, με τις πωλήσεις από το 2016 να έχουν εκτιναχθεί συνολικά κατά 31%. Τα lockdowns, η ενεργειακή κρίση, η έκρηξη πληθωρισμού και οι ελλιπείς έλεγχοι στα φαινόμενα αισχροκέρδειας λειτούργησαν προωθητικά για τα συμφέροντα των σούπερ μάρκετ. Ως αποτέλεσμα, το περασμένο καλοκαίρι που ο πληθωρισμός «γονάτιζε» τα σούπερ μάρκετ, τα οποία από τον Ιούνιο ως τον Αύγουστο, λόγω και του τουρισμού, σημείωσαν πρωτοφανείς τζίρους. Στο διάστημα αυτό ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής ήταν πάνω από το 12,6%. Οι τιμές των προϊόντων στα ράφια κάλπαζαν με ρυθμούς άνω του 10% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2021. Ενδεικτικό είναι ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκε κατά 11%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών IRI.

Διαβάστε το πρώτο μέρος της έρευνας εδώ: 

Διαβάστε επίσης:

To INKA «πάγωσε» το… χαμόγελο του Αδωνη – Το καλάθι του νοικοκυριού δεν προσέφερε τίποτα

Documento Newsletter