Επτά μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, η κυβέρνηση φαίνεται ότι διακατέχεται από μια άρνηση να κάνει τις απαραίτητες διορθώσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο προκειμένου να μην ξαναβιώσουμε αντίστοιχες τραγωδίες.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από το πόρισμα-κόλαφος που εξέδωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων που κλήθηκε τον περασμένο Μάρτιο να διερευνήσει τη συμμόρφωση της Ελλάδας με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς ασφαλείας.
Όπως αναφέρει η Εφημερίδα των Συντακτών και ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηγεωργίου, με μια φράση ο ΕΟΣ αποτυπώνει τη διάλυση και την πλήρη σύγχυση ρόλων που οδήγησε στο δυστύχημα των Τεμπών: «Κατά συνέπεια, στην Ελλάδα προκύπτει ότι δεν υπάρχει κανείς, σε επίπεδο κυβέρνησης ή εθνικού φορέα, ο οποίος να αναλαμβάνει αποτελεσματικά τη συνολική ευθύνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και να οδηγεί το σύστημα σε μια συνεχή βελτίωση», αναφέρει συγκεκριμένα το πόρισμα.
Παράλληλα αποκαλύπτει ότι το υπουργείο Υποδομών επιχειρεί να «καλύψει» την ανεπάρκειά του επιβάλλοντας «απόρρητο» κατά τη συνηθισμένη πρακτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Πιο συγκεκριμένα «την περασμένη εβδομάδα οι εκπρόσωποι του ERA ήρθαν στην Αθήνα και συναντήθηκαν με δεκάδες στελέχη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όμως το υπουργείο όχι μόνο δε θέλησε να δώσει καμία δημοσιότητα στη διαδικασία, αλλά ο εκπρόσωπος του στη συνάντηση γ.γ Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς, ζήτησε από τους παρισταμένους να μην αποκαλύψουν καμία από τις παρατηρήσεις που άκουσαν στη διάρκεια της συζήτησης».
Η έκθεση επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση για 13 διαφορετικούς τομείς που άπτονται της ασφάλειας και της λειτουργίας των σιδηροδρόμων:
1. Τέμπη: Δεν υπάρχει κοινή θεώρηση μεταξύ των σιδηροδρομικών φορέων για τους μείζονες κινδύνους που αντιμετωπίζει ο σιδηροδρομικός φορέας
2. ΡΑΣ: Η ΡΑΣ στερείται του απαραίτητου προσωπικού και δυναμικού ώστε να ανταποκριθεί σε τέτοιες απαιτήσεις.
3. Σχέδια ασφαλείας: Ως ένδειξη της ανάμιξης ρόλων και αρμοδιοτήτων ο ERA δεν εντόπισε κατά τη διάρκεια της διερεύνησης κάποιο ισχυρό σχέδιο ασφαλείας σε εθνικό επίπεδο.
4. Κανονισμός Κυκλοφορίας: Συστημική αστοχία το γεγονός ότι πολλοί αρμόδιοι σε σιδηροδρομικούς φορείς θεωρούν ότι ο μόνος τρόπος για ασφαλή λειτουργία σε καθημερινή βάση ειναι η τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας χωρίς να τηρούνται οι ευρωπαϊκές απαιτήσεις των οδηγιών για διαδικασίες διαχείρισης ρίσκου.
5. ΟΣΕ: Ενάντια στις ευρωπαϊκές οδηγίες το αποκλειστικό δικαίωμα του ΟΣΕ να εκπαιδεύει προσωπικό σε κρίσιμες ειδικότητες.
6. ΕΡΓΟΣΕ: Ο ΟΣΕ δεν μπορεί με αποτελεσματικότητα να παίενει μέτρα διαχείρισης ρίσκου στην ΕΡΓΟΣΕ. Δεν του επιτρέπει να απορρίπτει παραδοτέα, ακόμη κι αν δεν είναι πλήρως συμβατά με τις απαιτήσεις της υποδομής
7. Ατομική Ευθύνη: Συστημική αστοχία το ότι όσοι αρμόδιοι ρωτήθηκαν απάντησαν πως με βάση την έλλειψη πόρων η λειτουργία εναπόκειται κυρίως στην ατομική ευθύνη του προσωπικού.
8. Πιστοποίηση: Πρόβλημα στον τρόπο λειτουργίας φορέων πιστοποίησης όπως ο ΕΣΥΔ.
9. Στελέχωση: Συστημική ανεπάρκεια η μη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες ο τρόπος πρόσληψης προσωπικού από ΟΣΕ και ΡΑΣ.
10. Ενημέρωση: Έλλειμμα ενημέρωσης σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας που εφαρμόζονται.
11. Ανεξαρτησία διερεύνησης: Έλλειψη ανεξαρτησίας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τη διερεύνηση δυστυχημάτων. Το υπ. Μεταφορών και Υποδομών είναι αρμόδιο για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αλλά και για τον ΟΣΕ ο οποίος μπορεί να βρεθεί σε ρόλο ελεγχόμενου.
12. Επιτροπή Γεραπετρίτη: Η διευρεύνηση για το δυστύχημα των Τεμπών που έγινε από τεχνική επιτροπή που διορίστηκε επί Γ. Γεραπετρίτη δεν ακολουθεί τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών κανόντων, ενώ περιλαμβάνει σφάλματα και συστάσεις που εναντιώνονται στους ευρωπαϊκούς κανόνες.
13. Τηλεδιοίκηση – Σηματοδότηση ETCS: Δε δόθηκαν από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών συγκεκριμένα στοιχεία για τη λειτουργία των συστημάτων που εξασφαλίζουν την ασφάλεια στις διασταυρώσεις και το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS που συνδέεται με τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση.