Επιτελικό ναυάγιο με τα περισσότερα πτητικά μέσα

Επιτελικό ναυάγιο με τα περισσότερα πτητικά μέσα

Η ακτινογραφία της αεροπυρόσβεσης στην οποία στηρίχτηκε η κυβέρνηση και το αλμυρό κόστος της

Σαν μάννα εξ ουρανού ανέμενε η Ελλάδα, που καιγόταν από την Αττική ως τη Μάνη και από την Εύβοια ως τα Γρεβενά, τις ρίψεις νερού των αεροσκαφών και των ελικοπτέρων. Το Documento παρουσιάζει την ακτινογραφία των μέσων αεροπυρόσβεσης, στα οποία η κυβέρνηση της ΝΔ είχε στηρίξει σε μεγάλο βαθμό την αντιπυρική διαχείριση τη φετινή χρονιά. Ο συνολικός αριθμός των μέσων αεροπυρόσβεσης που είχε στη διάθεσή της η χώρα το 2021, είτε κρατικά είτε μισθωμένα, ήταν 71 (74 συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών για μεταφορά προσωπικού). Αξίζει να σημειωθεί ότι από το σύνολο των εναέριων μέσων αεροπυρόσβεσης είχαν καθηλωθεί λόγω βλάβης έξι (ένα Ericsson, τέσσερα CL-215 και ένα CL-415). Στην αιχμή του δόρατος των εναέριων μέσων που ενοικιάστηκαν τέθηκε το μισθωμένο ρωσικό πυροσβεστικό αεροσκάφος τύπου Beriev. Κάποιοι θυμήθηκαν ότι ο ίδιος τύπος του αεροσκάφους είχε συμβάλει στην κατάσβεση των μεγάλων πυρκαγιών του 2007. Αυτήν τη φορά στις φωτιές του 2021 το θηριώδες ρωσικό πυροσβεστικό αεροσκάφος συμμετείχε στην κατάσβεση των πυρκαγιών της Αττικής αλλά και αλλού. Κάποια στιγμή όμως «καθηλώθηκε».

Κοντά στα €100 εκατ. το κόστος

Το 2021 εμφανίζεται ενίσχυση του στόλου αεροπυρόσβεσης συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ οι δαπάνες ύψους 49.149.200 ευρώ (για 74 αεροσκάφη πυρόσβεσης και μεταφοράς προσωπικού) μάλιστα

αφορούν μόνο το κόστος εγκατάστασης και όχι το κόστος του πτητικού έργου. Μάλιστα σύμφωνα με πηγές από το Πυροσβεστικό Σώμα εκτιμάται ότι το τελικό κόστος θα διπλασιαστεί, φτάνοντας ενδεχομένως κοντά στα 100 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα οι δαπάνες για τα 63 αεροσκάφη πυρόσβεσης το 2020, που επίσης δεν περιλαμβάνουν το κόστος του πτητικού έργου, ήταν 31.565.000 ευρώ, σχεδόν 20 εκατ. λιγότερα.

Η σύγκριση των πτητικών μέσων κατά την περίοδο 2000 έως 2021, με βάση στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος και του European Forest Fire Information System (EFFIS), φέρνει το 2007 –χρονιά που σημαδεύτηκε από τον χαμό ανθρώπων στην Ηλεία και χιλιάδες καμένες εκτάσεις σε όλη την Ελλάδα– και το 2021 στην πρώτη γραμμή των δαπανών σε μέσα αεροπυρόσβεσης. «Βουτιά» ως προς τον αριθμό των πτητικών μέσων αεροπυρόσβεσης, που ξεκίνησε τα μνημονιακά χρόνια, παρατηρείται το 2013, ενώ έκτοτε σημειώνεται αύξηση του στόλου το 2014 και σταθεροποίησή του από το 2015 έως 2018, για να πάρει ο αριθμός των αεροσκαφών την ανιούσα από το 2019.

Τα πτητικά μέσα αεροπυρόσβεσης (κρατικά, Πυροσβεστικού Σώματος, μισθωμένα) που διαθέτει η χώρα είναι πέντε Canadair CL-415, οκτώ Canadair CL-21, δεκαεννιά PZL, τρία ελικόπτερα Chinook, δύο ελικόπτερα Super Puma, τρία ελικόπτερα BK-117 για επιτήρηση και συντονισμό, δέκα ελικόπτερα βαρέος τύπου, δώδεκα ελικόπτερα μεσαίου τύπου, το ρωσικό αεροσκάφος Beriev, οκτώ AirTractors/αεροσκάφη μεταφοράς προσωπικού και αεροπυρόσβεσης και ακόμη τρία αεροσκάφη για μεταφορά προσωπικού (πεζοπόρων τμημάτων) που μισθώθηκαν το 2021 από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.

«Γαλάζιος» σχεδιασμός με εναέρια μέσα

Τον Ιούνιο του 2021 ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκος Χαρδαλιάς κατά την παρουσίαση του σχεδιασμού για την αντιπυρική προστασία είχε αναφερθεί στον κομβικό ρόλο που διαδραματίζουν τα εναέρια μέσα. Οπως είχε σημειώσει, «τα εναέρια μέσα κατανέμονται σε 25 βάσεις» σε όλη τη χώρα, «καθώς η γεωγραφική διασπορά αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση της άμεσης απόκρισης».

Ιδιαίτερη αναφορά είχε κάνει ο Ν. Χαρδαλιάς στην επιχειρησιακή ενίσχυση της αεροπυρόσβεσης στη βόρεια Ελλάδα, ενώ σημείωνε ότι με τα αεροσκάφη ελαφρού τύπου (AirTractors) που εντάσσονται πρώτη φορά στον στόλο θα καλύπτονται οι άξονες Αιγαίου, Ιονίου καθώς και τμήμα του ηπειρωτικού κορμού. «Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη αποτελούν ό,τι πιο σύγχρονο στον τομέα της αεροπυρόσβεσης και η ένταξή τους στον εναέριο στόλο έρχεται να καλύψει ανάγκες που αναδείχθηκαν από τον επιχειρησιακό σχε

διασμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Τα AirTractors είναι πιο ευέλικτα και αποδοτικά, καθώς ανταποκρίνονται καλύτερα στις ιδιαιτερότητες του ελληνικού ανάγλυφου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος πτήσης φτάνει τις πέντε ώρες έμφορτο, ενώ έχουν τη δυνατότητα να κάνουν υδροληψία από λίμνες ή τη θάλασσα, μειώνοντας έτσι τον κύκλο ρίψεων (δηλαδή τον χρόνο που απαιτείται για μετάβαση από το σημείο συμβάντος στο σημείο υδροληψίας και επιστροφή στο συμβάν)» εξηγούσε.

Παρότι φέτος ήταν πολλά τα εναέρια μέσα, οι δραματικές εξελίξεις με τις πυρκαγιές στην Αττική και την υπόλοιπη επικράτεια οδήγησαν την κυβέρνηση να ζητήσει βοήθεια από άλλες χώρες. Την Παρασκευή είχαν έρθει τα πρώτα τέσσερα ελικόπτερα από Γαλλία και Κύπρο και σταδιακά από Ελβετία και Σουηδία, ενώ παράλληλα συνδράμουν το έργο της κατάσβεσης μεταξύ άλλων Γάλλοι και Ρουμάνοι πυροσβέστες.

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter