Επιτελική κυβέρνηση επιπέδου… Εδεσσαϊκού

Παίζει με το άνοιγμα – κλείσιμο των σχολείων και τη δημόσια υγεία, δεν ακούει τους ειδικούς και αγνοεί εκπαιδευτικούς και γονείς

«Στην αρχή εμείς είπαμε “να ανοίξουν τα σχολεία” και μετά αυτοί είπαν ότι “εντάξει, δεν θέλουμε να ανοίξουν” και είπαμε και εμείς “ναι, να μην ανοίξουν” και μετά είπαν αυτοί “να ανοίξουν αλλά όχι όλα” και εμείς είπαμε “να ανοίξουν κάποια” και μετά είπαμε “όχι, κανένα” και μετά είπαμε ότι “θα τα ανοίξουμε όλα”». Αυτή θα ήταν η σαφής δήλωση του περίφημου αντιπροέδρου του Εδεσσαϊκού αν δεν ήταν η τραγική διαπίστωση από το γαϊτανάκι δηλώσεων κυβερνητικών παραγόντων τις τελευταίες ημέρες σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων. Το εγκληματικό είναι ότι η αποκαλούμενη «επιτελική» κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ανοιγοκλείνει υπηρεσίες και εργασίες χωρίς πρόγραμμα, χωρίς στρατηγική στόχευση ελέγχου της πανδημίας, επιβάλλοντας στην ουσία μια πολιτική διαχείριση αναλόγως με το ποια αυτιά ψηφοφόρων θέλει να χαϊδέψει, από την οποία εξαιρούνται οι απόψεις των αρμόδιων και πληττόμενων φορέων, ενώ και οι αποφάσεις της επιτροπής των λοιμωξιολόγων προκαταβάλλονται, εργαλειοποιούνται και ακολουθούνται κατά το δοκούν. Μετά στρέφει το δάχτυλο στην κοινωνία αποδίδοντας «ατομικές ευθύνες» σε εργαζόμενους, νέους, μαθητές, γονείς.

Χωρίς να έχουν καν περάσει οι πρώτες δεκαπέντε ημέρες από το ρεβεγιόν της Πρωτοχρονιάς και ακριβώς μετά τις απαράδεκτες εικόνες συγχρωτισμού στις εκκλησίες την ημέρα των Θεοφανίων, δάσκαλοι και μαθητές στέλνονται σαν πρόβατα στη σφαγή, χωρίς τεστ, χωρίς τα απαραίτητα μέτρα και γεμάτοι αβεβαιότητα. Το δειλό άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο με μία εβδομάδα καθυστέρηση ώστε να υπάρχει ασφαλής υγειονομική απόσταση από την επιστροφή των παραθεριστών δεν αποτελεί παράδειγμα για την κυβέρνηση και την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Μια κυβέρνηση-νήπιο

Οπως όλα δείχνουν, έπεσε αυλαία στην κακόγουστη κωμωδία της κυβέρνησης, η οποία στην προσπάθειά της να λάβει αποφάσεις για τα νήπια μετατράπηκε σε ένα από αυτά παίζοντας «α-μπε-μπα-μπλομ» με τους λοιμωξιολόγους, καθώς ο κύβος ερρίφθη και τελικά θα ξεκινήσουν τα διά ζώσης μαθήματα αύριο, Δευτέρα 11 Ιανουαρίου, σε δημοτικά, νηπιαγωγεία, παιδικούς σταθμούς και ειδικά σχολεία.

Τις τελευταίες ημέρες δημιουργήθηκε ένα μπάχαλο άνευ προηγουμένου με τις παλινωδίες κυβερνητικών στελεχών σχετικά με το άνοιγμα ή όχι των σχολείων και με τις δηλώσεις τους που απείχαν παρασάγγας να διαδέχονται η μία την άλλη, δημιουργώντας κλίμα αβεβαιότητας σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς και αμφισβήτησης των κυβερνητικών χειρισμών.

Ολα ξεκίνησαν με τη δήλωση του πρώην κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα στις 2 Ιανουαρίου, που ανακοίνωσε το τέλος του click away έτσι ώστε να μπορέσουν τα σχολεία να ανοίξουν στις 11 του μήνα.

Λίγες ημέρες μετά, συγκεκριμένα στις 5 Ιανουαρίου, ο καθηγητής Παθολογίας και Λοιμωξιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών Χαράλαμπος Γώγος δήλωσε ότι η επιτροπή λοιμωξιολόγων αιφνιδιάστηκε από την απόφαση της κυβέρνησης για το άνοιγμα των σχολείων καθώς… προηγήθηκε της συζήτησης με την επιτροπή.

Το μεγάλο αλαλούμ όμως προέκυψε την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου, όταν στις 09.45 ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων μέτρων ακόμη και αιφνιδιαστικά, ενώ σημείωσε ότι η επιτροπή έκρινε ότι δεν πρέπει να ανοίξουν όλα τα σχολεία. Στο πλευρό του στάθηκε και ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να ληφθούν νέα περιοριστικά μέτρα, αλλά και να μην ανοίξουν τελικά τα σχολεία αύριο Δευτέρα.

Στις 11.28 η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη δήλωσε πως δεν είναι βέβαιο ότι θα ανοίξουν τα σχολεία και το click away, ενώ στις 13.11 το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι αύριο Δευτέρα σε δημοτικά, νηπιαγωγεία και ειδικά σχολεία θα ανοίξει διά ζώσης η εκπαιδευτική διαδικασία.

Το ίδιο πρωί ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης δήλωσε ότι θα εκτιμηθούν ξανά τα επιδημιολογικά δεδομένα, ο αριθμός των κρουσμάτων, οι νοσηλευόμενοι στις ΜΕΘ κ.α και αν χρειαστεί δεν θα ανοίξουν τα σχολεία, όπως έχει αποφασιστεί.

Την εκτίμηση ότι τα σχολεία είτε δεν θα ανοίξουν είτε θα κλείσουν πάλι ύστερα από λίγο διάστημα έκανε και ο καθηγητής Γενετικής στην Ιατρική Σχολή της Γενεύης Μανώλης Δερμιτζάκης.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας και αφού τελικά η επιτροπή συνεδρίασε αποφασίστηκε, παρά τις δεύτερες σκέψεις που διατυπώθηκαν, και εκφράστηκε στην ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας ξεκάθαρα ότι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα ανοίξει αύριο Δευτέρα διά ζώσης κανονικά. Η επιτροπή των ειδικών έδωσε το πράσινο φως στο σχέδιο που αρχικά εξήγγειλε η κυβέρνηση, ωστόσο η απόφαση δεν ελήφθη με ομοφωνία, με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Αθανάσιο Εξαδάκτυλο να υπογραμμίζει ότι ο ίδιος μειοψήφησε.

Την ίδια ώρα το Αυτόνομο Δίκτυο Εκπαιδευτικών ΠΕ χαρακτηρίζει την επαναλειτουργία των σχολείων «πολιτικά ανεύθυνη, επιστημονικά αστήρικτη και στην ουσία της εγκληματική».

Το τρις… εξαμαρτείν

«Μέχρι και την τελευταία στιγμή κρατάμε κάποιες επιφυλάξεις, μας έχει συνηθίσει άλλωστε η κυβέρνηση» σημειώνει στο Documento ο Γιάννης Κανελλόπουλος, δάσκαλος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και τονίζει ότι «ακόμη μία φορά το άνοιγμα των σχολείων συμπίπτει με παντελή έλλειψη μέτρων. Δυστυχώς είμαστε στο ίδιο έργο θεατές».

Ο Γ. Κανελλόπουλος επισημαίνει πως οι εκπαιδευτικοί σε καμία περίπτωση δεν βρίσκονται απέναντι στη διά ζώσης εκπαίδευση, αλλά αντιδρούν στην πλήρη έλλειψη μέτρων προστασίας για τους ίδιους και για τα ίδια τα παιδιά.

«Από την αρχή επισημαίνουμε ότι θέλουμε το άνοιγμα των σχολείων και όχι μόνο για λόγους μαθησιακούς αλλά κυρίως για λόγους ψυχολογικούς. Το ζητάμε, αλλά άνοιγμα των σχολείων με κάποιους ασφαλείς όρους, με τους οποίους θα μπορούμε όσο είναι δυνατόν να διασφαλίσουμε ότι δεν θα έχουμε περαιτέρω εξάπλωση του ιού στους μαθητές, στα σπίτια τους, αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγηθούμε σε νέο κλείσιμο των σχολείων σε λίγο καιρό» λέει και προσθέτει πως «εδώ μιλάμε πια για το… τρις εξαμαρτείν. Εντάξει τον Μάρτιο, είπαμε ότι είναι η πρώτη φορά, εντάξει τον Σεπτέμβριο, είπαμε είναι η δεύτερη φορά, τώρα είναι η τρίτη φορά και οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια στα ίδια».

Περίσσια κοροϊδία και στα τεστ

Την ώρα που στα ιδιωτικά σχολεία όλοι οι δάσκαλοι κάνουν τεστ και μόνο αν αυτό βγει αρνητικό θα μπουν αύριο Δευτέρα στις τάξεις τους, το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να κερδίσει τις εντυπώσεις ενημέρωσε τους εκπαιδευτικούς των δημόσιων σχολείων για την ύπαρξη πλατφόρμας στην οποία μπορούν να κάνουν αίτηση για να υποβληθούν σε rapid test. Η αλήθεια είναι ότι όντως ισχύει, ωστόσο το πότε θα το κάνουν παραμένει άγνωστο. Πρακτικά σημαίνει ότι είναι εξαιρετικά πιθανό ο δάσκαλος να κληθεί να κάνει το τεστ, για παράδειγμα, δέκα μέρες μετά την έναρξη των μαθημάτων.

«Ολο αυτό που συμβαίνει με τα σχολεία είναι αστείο. Αν το πάρεις σοβαρά, θα πάθεις κάποιου είδους νεύρωση. Για εμάς δεν νοιάζεται κανένας. Είμαστε η τελευταία τρύπα της φλογέρας. Και δεν είναι μόνο οι δάσκαλοι. Κάποιος που έχει κυλικείο θα πάρει προμήθειες για τη Δευτέρα; Ολη η ιστορία είναι κοροϊδία από την αρχή. Στην αρχή είπαν ότι θα έρθουν τρεις μάσκες, μετά δύο, στο τέλος ήρθε μία και τεράστια. Το σχολείο δίνει από τα δικά του λεφτά, τα οποία θα του λείψουν από το πετρέλαιο, θα του λείψουν από την καθαριότητα, από βασικά υλικά καθημερινότητας για να πάρει μάσκες για τα παιδιά. Θερμόμετρα πήραμε μόνοι μας. Αντί να δώσουν θερμόμετρα, έδωσαν παγούρια» λέει στο Documento η Ιρις Δασκαλοπούλου, δασκάλα στο 23ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών και προσθέτει: «Δεν θα βγάλουν Γενάρη – Φλεβάρη με τα σχολεία ανοιχτά. Μόνοι τους μιλάνε για τρίτο κύμα, δεν τα λέμε εμείς. Ολοι οι δάσκαλοι είναι στα κάγκελα, δεν ξέρουν τι να κάνουν. Δεν μας υπολογίζουν και μας μετακυλίουν ευθύνες. Ενας δάσκαλος τόσο ταπεινωμένος πώς θα είναι καλός στη δουλειά του;».

Μπαλάκι οι ευθύνες

Ακόμη ένα πρόβλημα το οποίο ανακύπτει σχετίζεται με τις ώρες προσέλευσης των μαθητών, καθώς το υπουργείο αντί να εκδώσει εγκύκλιο στην οποία να αναγράφονται οι ώρες που θα αντιστοιχούν σε κάθε τάξη έτσι ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός μετακυλίει την ευθύνη στον σύλλογο διδασκόντων και τον διευθυντή του σχολείου και τους καλεί να αποφασίσουν.

Πετώντας με αυτό τον τρόπο, για άλλη μία φορά, το μπαλάκι στους εκπαιδευτικούς τούς αφήνει ακάλυπτους, αφού νομικά την ευθύνη των παιδιών από τις 08.00 το πρωί μέχρι και τις 13.20 την έχει το σχολείο.

«Δεν έχει βγει εγκύκλιος για τις ώρες προσέλευσης, έχει εκδοθεί μια εγκύκλιος που αναφέρεται γενικά και αόριστα στο ότι θα πρέπει με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και του διευθυντή του σχολείου να ρυθμιστούν όλα αυτά. Αλλά ακόμη και στην περίπτωση που γίνει αυτό, αυτό είναι το πρόβλημα; Και με ποια αρμοδιότητα θα πει ο διευθυντής του σχολείου ότι μια τάξη σχολάει, για παράδειγμα, δέκα λεπτά νωρίτερα; Πού είναι νομικά κατοχυρωμένος; Αν ένα παιδί έχει ένα ατύχημα στον δρόμο της επιστροφής, ποιος έχει την ευθύνη;» σημειώνει ο Γ. Κανελλόπουλος.

Οδύσσεια για αναπληρωτές

Σοβαρό πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, οι οποίοι κατά βάση υπηρετούν μακριά από τα σπίτια και τις οικογένειές τους και τις ημέρες των γιορτών επέστρεψαν στον μόνιμο τόπο κατοικίας τους. «Πολλοί από τους αναπληρωτές επέλεξαν για προσωπικούς τους λόγους και κατά βάση ψυχολογικούς να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να πληρώσουν ένα τέτοιο τίμημα επειδή η πολιτεία δεν καταφέρνει να τους προστατεύσει και να τους θωρακίσει. Από τη στιγμή που η πολιτεία τούς καλεί να μεταβούν στις υπηρεσίες της, πρέπει να είναι σε θέση να προστατεύσει και αυτούς και τους υπόλοιπους πολίτες που θα έρθουν σε επαφή» αναφέρει στο Documento η Ελένη Ντ., αναπληρώτρια δασκάλα σε νησί της παραμεθορίου και συμπληρώνει: «Αναγκαζόμαστε να φύγουμε άρον άρον, ενώ δεν θα γίνουν τεστ προτού μπούμε στην τάξη. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει μέριμνα ειδικά για τους αναπληρωτές που μετέβησαν στον τόπο κατοικίας τους και επιστρέφουν; Τη Δευτέρα ανακοινώθηκε ότι 11 Ιανουαρίου ανοίγουμε, όμως στην πορεία δημιουργήθηκε τρελή ανασφάλεια αφού μονίμως ακούγαμε αντικρουόμενες δηλώσεις. Θα ανοίξουμε; Δεν θα ανοίξουμε; Να επιστρέψουμε;». Προσπαθώντας να δώσει μια απάντηση στην ερώτηση του ενός εκατομμυρίου, δηλαδή για ποιο λόγο η κυβέρνηση επισπεύδει το άνοιγμα των σχολείων ενώ δεν έχει περάσει καν το απαιτούμενο δεκαπενθήμερο από τις γιορτές, η Ελένη Ντ. υπογραμμίζει ότι «όλο αυτό συμβαίνει ξεκάθαρα για να μη δώσουν άλλες άδειες ειδικού σκοπού σε γονείς που χρειάζεται να μένουν σπίτι για να βοηθούν τα παιδιά τους που συνδέονται για την τηλεκπαίδευση. Στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό τα παιδιά δεν μπορούν να συνδέονται μόνα τους».

Ετικέτες