Επικοινωνιακή διαχείριση της τραγωδίας στα Τέμπη μέσω… δημοσκοπήσεων από την κυβέρνηση Μητσοτάκη

Επικοινωνιακή διαχείριση της τραγωδίας στα Τέμπη μέσω… δημοσκοπήσεων από την κυβέρνηση Μητσοτάκη

Τη στιγμή που η Ελλάδα θρηνεί για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, το Μέγαρο Μαξίμου εναποθέτει στις δημοσκοπήσεις τις ελπίδες της σε μία ύστατη προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, συνεπικουρούμενη από τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, μετά την ασύλληπτη σιδηροδρομική τραγωδία.

Συγκεκριμένα, το βράδυ της Πέμπτης, ο ΑΝΤ1 παρουσίασε τη νέα πολιτική δημοσκόπηση που μόνο στόχο είχε να βοηθήσει στην επικοινωνιακή διαχείριση της τραγωδίας των Τεμπών.

Μετά την κατακραυγή που δέχτηκε ο σταθμός κατά τη διάρκεια της ημέρας από χιλιάδες πολίτες που αντιδρούσαν στο γεγονός ότι θα παρουσιαστεί μια πολιτική δημοσκόπηση την ώρα που οι οικογένειες των θυμάτων από τα Τέμπη ακόμη θάβουν τους νεκρούς τους και οι τραυματίες ακόμη παλεύουν να ξεπεράσουν τα τραύματά τους, παρακολουθήσαμε σε ζωντανή σύνδεση τόσο τον παρουσιαστή των ειδήσεων του ΑΝΤ1 Νίκο Χατζηνικολάου, όσο και τον πρόεδρο της διαβόητης εταιρείας δημοσκοπήσεων του Μαξίμου, Θωμά Γεράκη, να παρουσιάζουν μια δημοσκόπηση για τη μετάδοση της οποίας… διαφωνούν μεταξύ τους.

«Πρέπει να σας πω, να εκφράσω, γιατί έχω κοντά 40 χρόνια στη δημοσιογραφία, την ένστασή μου, τη διαφωνία μου για το γεγονός ότι γίνεται και δημοσιεύεται μία δημοσκόπηση ενώ ακόμη γίνονται κηδείες, ενώ δηλαδή το θέμα είναι σε μία συναισθηματική έκρηξη για όλους μας», είπε χαρακτηριστικά ο Νίκος Χατζηνικολάου.

Από πλευράς του ο κ. Θωμάς Γεράκης απάντησε ότι «κατ’ αρχήν συμμερίζομαι, καταλαβαίνω κ. Χατζηνικολάου αυτό που λέτε και νομίζω ότι μοιραζόμαστε τα ίδια συναισθήματα» και συνέχισε: «Δεν είμαι αυτόκλητος εγώ εδώ. Έχουμε να παρουσιάσουμε τη μηνιαία τακτική έρευνα του ΑΝΤ1».

Παρά την κατακραυγή λοιπόν, ο ΑΝΤ1 προχώρησε τελικά στην κίνηση να δημοσιεύσει τη δημοσκόπηση, χρησιμοποιώντας ως προκάλυμμα ενσυναίσθησης τη διαφωνία του ίδιου του Νίκου Χατζηνικολάου.

Τα ευρήματα της ίδιας της δημοσκόπησης βέβαια απέδειξαν και τους λόγους για τους οποίους η δημοσίευσή της ήταν τόσο… βιαστικοί, αφού ως μόνη χρησιμότητα είχε την επιβεβαίωση του κυβερνητικού αφηγήματος.

Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι στη δημοσκόπηση δεν υπήρχε κανένα συγκεκριμένο ερώτημα για τις ευθύνες της κυβέρνησης, αλλά αντίθετα υπηρετήθηκε το αφήγημα του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με τις… διαχρονικές ευθύνες.

Συγκεκριμένα, στο ερώτημα «που οφείλεται το σιδηροδρομικό δυστύχημα;», οι απαντήσεις είναι:

  • Ανθρώπινο λάθος / Κακιά στιγμή: 12%
  • Και άλλες ευθύνες που πρέπει να αναζητηθούν: 87%

Η δικαιολόγηση του δημοσκόπου του Μαξίμου, Θωμά Γεράκη, η εταιρεία του οποίου ελέγχεται για σωρεία παραβάσεων μετά από αποκαλυπτικές δημοσιογραφικές έρευνες, ότι η έρευνα ήταν προγραμματισμένη από πολύ πριν το δυστύχημα, δεν μπορεί να σταθεί στην κοινή λογική, αφού το γεγονός ότι η έρευνα διενεργήθηκε, δε σημαίνει ότι ο ΑΝΤ1 είχε κάποια υποχρέωση να την μεταδώσει.

Φυσικά, η οργή των πολιτών για το δυστύχημα δεν μπόρεσε να κρυφτεί, ούτε πίσω από την προσπάθεια της MARC να καθοδηγήσει τις απαντήσεις.

Γι’ αυτό άλλωστε, ο κ. Γεράκης έσπευσε να εξηγήσει ότι οι απαντήσεις αυτές έχουν δοθεί εν θερμώ, με το συναισθηματικό βάρος του εθνικού πένθους να τις δονεί. Σαν να λέει ότι μόλις ηρεμήσουν τα… πάθη και πέσουν οι τόνοι, τότε θα επιστρέψει η δημοσκοπική κανονικότητα.

Για την ιστορία, η δημοσκόπηση της Marc καταγράφει τη διαφορά μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ να περιορίζεται μόλις στο 4,5%, τη δημοτικότητα του Κυριάκου Μητσοτάκη να μειώνεται κατά περίπου 10%, τη συνολική αξιολόγηση της κυβέρνησης να είναι αρνητική με 42% θετικές γνώμες και 56% αρνητικές, αλλά (φυσικά), τον Κυριάκο Μητσοτάκη να διατηρεί το προβάδισμά του στην ερώτηση «ποιον από τους πολιτικούς αρχηγούς εμπιστεύεστε περισσότερο», λαμβάνοντας ποσοστό 34,5%, έναντι 22,1% του Αλέξη Τσίπρα.

Επιπρόσθετα το 28,1% προτιμά αυτοδύναμη κυβέρνηση της ΝΔ, το 23,2% κυβέρνηση συνεργασίας με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, το 15,8% κυβέρνηση συνεργασίας με κορμό τη ΝΔ και το 14,3% αυτοδύναμη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Documento Newsletter