Επικοινωνιακά σόου ενώ η ακρίβεια ζεματάει

Επικοινωνιακά σόου ενώ η ακρίβεια ζεματάει

Μέχρι τον Δεκέμβριο ακόμη η κυβέρνηση βρισκόταν σε άρνηση της πραγματικότητας. Να όμως που οι ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ ότι ο πληθωρισμός του μηνός Δεκεμβρίου έφτασε στο 5,1% άλλαξαν τα δεδομένα.

Καταρχάς, επειδή ο πληθωρισμός ξεπερνά το 5% μόλις για δεύτερη φορά μέσα στα τελευταία 24 χρόνια – η προηγούμενη ήταν το 2010, όταν ο κατώτατος μισθός ήταν στα 751 ευρώ και ο μέσος μισθός πολύ υψηλότερος του σημερινού…

Δεύτερον, επειδή η παρούσα μεγάλη αύξηση του πληθωρισμού συνοδεύεται από πολύ πιο εκρηκτικές αυξήσεις των τιμών των ενεργειακών αγαθών που ωθούν προς τα πάνω όλες τις τιμές αγαθών και υπηρεσιών.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν έχει περάσει τις εκπτώσεις

Ειδικά η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου –που πληρώνουν ακόμη εξ ολοκλήρου νοικοκυριά και επιχειρήσεις καθώς η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν έχει περάσει ακόμη, τρεις μήνες μετά τις αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες, τις εκπτώσεις στους καταναλωτές– άγγιξε το δυσθεώρητο 136%. Η αύξηση στο ηλεκτρικό ρεύμα –μετά τις κρατικές επιδοτήσεις– έφτασε το 45%. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι από τον Ιανουάριο οι κρατικές επιδοτήσεις μειώνονται για τα νοικοκυριά, η αύξηση του ρεύματος θα ξεπεράσει το 50%. Προσθέτοντας σε αυτά τις αυξήσεις κατά 34,1% στο πετρέλαιο θέρμανσης και κατά 21,7% στα καύσιμα και λιπαντικά, έχουμε ένα τρομακτικό κοκτέιλ αυξήσεων στην ενέργεια για πρώτη φορά τα τελευταία 40 χρόνια.

Τρίτον, επειδή και σε πολλά τρόφιμα που γεμίζουν το «καλάθι της νοικοκυράς» οι ανατιμήσεις είναι διψήφιες, με τα αμνοερίφια να έχουν «τσιμπήσει» 19,7%, το ελαιόλαδο 17%, οι πατάτες 14,2% και από πίσω να ακολουθούν άλλες κατηγορίες τροφίμων, ζυμαρικά, ψάρια, πουλερικά, τυριά, φρούτα, λαχανικά, ψωμί, όλα με αυξήσεις 5-7,5%.

Τέταρτον, επειδή σε ό,τι αφορά πολλά τρόφιμα και είδη καθημερινής κατανάλωσης τα χειρότερα είναι μπροστά μας, αφού τον Ιανουάριο αναμένεται να περάσουν στα ράφια των σουπερμάρκετ μαζικές ανατιμήσεις της τάξης του 5-20% σε χιλιάδες βασικά προϊόντα, κυρίως λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους.

Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, είδαμε τις τελευταίες δέκα μέρες την κυβέρνηση όχι απλώς να ξυπνά αλλά και να αγχώνεται! Το μέτρο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας που ανακοινώθηκε είναι η επιδότηση του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων που όμως έχει διάρκεια μόνο ένα μήνα και είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητας αν δεν πάρει μόνιμο χαρακτήρα – όπως διαμήνυσαν τα στελέχη των σουπερμάρκετ στον Αδωνη Γεωργιάδη κατά τη συνάντηση της περασμένης Δευτέρας στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Το «θέατρο» με τις δηλώσεις του Αδωνη Γεωργιάδη

Από την άλλη μεριά πάλι, περίσσεψαν η θεατρικότητα και στις δηλώσεις Γεωργιάδη ότι η κυβέρνηση εξετάζει τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, που διέψευσε δύο μέρες μετά ο Χρήστος Σταϊκούρας και στην εμφάνιση Μητσοτάκη στον Χατζηνικολάου με τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες περί δεύτερης αύξησης του κατώτατου μισθού εντός του 2022 από την 1η Μαΐου αντί της 1ης Ιουλίου.

Κατανοητή η κίνηση: για να καλύψει την κυβερνητική κακοφωνία –όπου ο ένας υπουργός διαψεύδει τον άλλο– που αποτυπώνει την αδυναμία της κυβέρνησης να δώσει λύσεις, το Μαξίμου έστησε το δικό του επικοινωνιακό σόου. Για τον λόγο αυτό, αν και η δήλωση Μητσοτάκη περί αύξησης του κατώτατου γινόταν στη νυχτερινή εκπομπή «Ενώπιος ενωπίω», το πλάνο είχε κοπεί από νωρίς και έπαιζε σε όλα τα δελτία ειδήσεων ως πρώτη είδηση, μπροστά από την αύξηση του πληθωρισμού. Είναι όμως θέμα αν αυτά τα επικοινωνιακά «ψήνουν» τον κόσμο που βλέπει τη διαφορά από τους λογαριασμούς της ενέργειας και του σουπερμάρκετ στο πορτοφόλι του…

Documento Newsletter