Επικίνδυνοι… φόροι καυσίμων

Επικίνδυνοι… φόροι καυσίμων

Εάν κάτι πυροδοτεί τον πληθωρισμό, είναι το ενεργειακό κόστος. Από την ίδια την αποτύπωση της ΕΛΣΤΑΤ (Ελληνική Στατιστική Αρχή) προκύπτει ότι σε ποσοστό 68% οι πληθωριστικές πιέσεις τροφοδοτούνται από τις αυξήσεις σε υγρά καύσιμα και ηλεκτρικό ρεύμα. Ηδη από τις αρχές του έτους, οπότε ο πληθωρισμός άρχισε να λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις (όταν Χρήστος Σταϊκούρας και Αδωνης Γεωργιάδης επέμεναν ότι ήταν παροδικός), στη δημόσια συζήτηση κυριαρχεί το επιχείρημα για προσωρινή μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, η οποία είναι τεράστια, αγγίζει το 60% και κατά ένα μέρος της είναι παράνομη (εισέρχεται φόρος στον φόρο με την επιβολή ΦΠΑ στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης – ΕΦΚ).

Ανίδεοι ή επικίνδυνοι

Η κυβέρνηση όμως… ανθίσταται! Από την στα όρια του γελοίου τοποθέτηση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θόδωρου Σκυλακάκη ότι αν μειωθεί ο φόρος θα ευεργετηθούν οι πλούσιοι που οδηγούν αυτοκίνητο μέχρι τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα που θεωρεί ότι δεν προσδίδεται, όπως ανέφερε στη Βουλή, κοινωνική δικαιοσύνη με μείωση της τιμής των καυσίμων μέσω της μείωσης της φορολόγησης.

Παραβλέποντας το γεγονός ότι τα οχήματα δεν ανήκουν μόνο στους πλούσιους, καλό είναι να γνωρίζουν στο υπουργείο ότι τα υγρά καύσιμα τροφοδοτούν το μεταφορικό κόστος ακόμη και των τροφίμων.

Ακόμη και έμποροι που δεν έχουν τελειώσει πανεπιστήμιο ούτε είναι αναπληρωτές καθηγητές Χρηματοοικονομικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπως ο Χρ. Σταϊκούρας, γνωρίζουν τον όρο «το κέρδος στην κατανάλωση». Επίσης ο πρωτοετής φοιτητής της οικονομικής επιστήμης διδάσκεται (προφανώς από σοβαρούς καθηγητές) ότι όταν το κράτος φορολογεί την πραγματική οικονομία (μισθωτούς και επιχειρηματίες) σε ποσοστό άνω του 50%, τελικά επέρχεται μείωση στα δημοσιονομικά μεγέθη. Ο λόγος είναι η περιστολή της κατανάλωσης. Αυτό ακριβώς το φαινόμενο βιώνουν τα πρατήρια υγρών καυσίμων της χώρας το τελευταίο διάστημα που η μείωση ξεπερνά το 20%. Αυτό συνεπάγεται, πέρα από μείωση του τζίρου αυτών των επιχειρήσεων (που σημαίνει ακόμη και απολύσεις), και μείωση των δημόσιων εσόδων.

Απλή αριθμητική

Ακόμη κι αν δεν το έμαθαν στα πανεπιστήμια της Ελλάδος και του εξωτερικού, οι Μητσοτάκης – Σταϊκούρας – Σκυλακάκης θα μπορούσαν να ανατρέξουν στο 2012. Τότε η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ σχεδόν εξίσωσε τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτόν του πετρελαίου κίνησης (στο 80% του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης). Σύμφωνα με τα τότε στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, όσον αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2012 η ποσότητα μειώθηκε περίπου 70% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2011, με τα έσοδα να αυξάνονται μόνο κατά 65%. Δεν χρειάζεται να είσαι καθηγητής Χρηματοοικονομικών για να καταλάβεις ότι με αυτή την κίνηση το κράτος έχασε.

Ομως οι απώλειες σε κοινωνικό επίπεδο και παρεμπίπτον οικονομικό κόστος ήταν ακόμη μεγαλύτερες. Η αδυναμία θέρμανσης με πετρέλαιο (κυρίαρχο καύσιμο στους λέβητες) επέφερε λύσεις που επιβάρυναν με ρύπους την ατμόσφαιρα (αιθαλομίχλη), προκαλώντας σοβαρές επιβαρύνσεις στη δημόσια υγεία και κατά συνέπεια στο κόστος υγειονομικής περίθαλψης. Αυτά όμως τα κοινωνικά ευαίσθητα είναι ψιλά γράμματα για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ετικέτες

Documento Newsletter