Η κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας επέλεξε να δυναµιτίσει το κλίµα συναίνεσης ενώ είχε ήδη προχωρήσει η επεξεργασία του νοµοσχεδίου και είχαν ολοκληρωθεί οι τοποθετήσεις των εισηγητών των κοµµάτων.
Φαίνεται τελικά ότι η συναίνεσή µας κατεδάφιζε το διαχρονικό επικοινωνιακό της αφήγηµα ότι µόνο αυτή εκπροσωπεί τους απόδηµους Ελληνες και υπερασπίζεται τα δικαιώµατά τους.
Ως ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ σταθήκαµε θετικά επί της αρχής, δείξαµε την πρόθεσή µας να συµβάλουµε στην υιοθέτηση της επιστολικής ψήφου στο πλαίσιο της θετικής κάµψης των αρχών που διέπουν την ψήφο όπως προβλέπεται στο σύνταγµα (άρθρο 51, παρ. 4), δηλαδή ως µιας εξαίρεσης διευκόλυνσης των εκτός επικρατείας εκλογέων. Επίσης προτείναµε τη στοχευµένη επέκταση της θετικής κάµψης µέσω της επιστολικής ψήφου και για τους ευάλωτους πολίτες εντός επικρατείας, επισηµαίνοντας όµως ότι η οριζόντια εφαρµογή της σε όλους τους εντός επικρατείας εκλογείς αδιακρίτως εγείρει σοβαρά ζητήµατα αντισυνταγµατικότητας.
Στο πλαίσιο αυτό µελετήσαµε το νοµοσχέδιο άρθρο προς άρθρο και επεξεργαστήκαµε βελτιώσεις, τις οποίες καταθέσαµε κατά τη διάρκεια της συζήτησης ως τρεις τροπολογίες.
Η πρώτη αφορούσε απαραίτητες αλλαγές και προσθήκες επί οκτώ άρθρων ώστε να διασφαλιστούν οι συνταγµατικές προϋποθέσεις.
Η δεύτερη αφορούσε τη δηµιουργία πρότυπων υποδοµών εξυπηρέτησης της αυτόνοµης άσκησης του εκλογικού δικαιώµατος των ανάπηρων συµπολιτών µας. Η συµπερίληψή τους αποτελεί πρωταρχικό καθήκον της πολιτείας και η επιστολική ψήφος συνιστά εναλλακτική πρόταση.
Η τρίτη τροπολογία αφορούσε την καινοτόµα πρότασή µας για ενιαίο ηλεκτρονικό εκλογικό κατάλογο, που εξυπηρετεί όλους τους εντός επικρατείας εκλογείς, µε αυτοπρόσωπη παρουσία στα εκλογικά τµήµατα. Η πρόταση αυτή διασφαλίζει τις αρχές της αµεσότητας και µυστικότητας της ψήφου, έχει µικρό δηµοσιονοµικό κόστος και κλιµατικό αποτύπωµα. Και µάλιστα µπορεί να υλοποιηθεί άµεσα, αφού οι ψηφιακές βάσεις δεδοµένων υπάρχουν ήδη στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Προτείναµε επίσης τη δηµιουργία ανεξάρτητης εκλογικής αρχής που θα έχει τη γενική εποπτεία των εκλογικών διαδικασιών, όπως ισχύει στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Ποιες από τις δικές µας προτάσεις αλλά και των άλλων κοµµάτων υιοθέτησε η κυβέρνηση; Καµία ουσιαστική!
Και έτσι κατέρρευσε το κυβερνητικό αφήγηµα περί διαλόγου και συναινέσεων…
Επιπλέον, η τροπολογία Κεραµέως είναι µια πρωτοφανής για τα κοινοβουλευτικά δεδοµένα «εκτροπή», που σε συνδυασµό µε τα θέµατα αντισυνταγµατικότητας µάς οδήγησε στην καταψήφιση του νοµοσχεδίου.
Το προσχηµατικό ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την ψήφο των αποδήµων και οµογενών δεν µπορεί να ξεγελάσει κανέναν, αφού έχει κατ’ επανάληψη απορρίψει τις σχετικές τροπολογίες µας. Οι απόδηµοι πρέπει να έχουν εκτός από το δικαίωµα του εκλέγειν και αυτό του εκλέγεσθαι, το οποίο δυστυχώς η Νέα ∆ηµοκρατία τούς αφαιρεί, µε µοναδικό σκοπό να προσθέτει την ψήφο τους στα εκλογικά ποσοστά της.
Στους διακηρυγµένους στόχους της κυβέρνησης συµπεριλαµβάνεται η αντιµετώπιση της αποχής, που όµως δεν είναι θέµα εκλογικής µεθοδολογίας αλλά βαθιά πολιτικό και κοινωνικό. Οι κυβερνητικές ευθύνες για την αυξανόµενη αποχή των πολιτών από τις κάλπες είναι τεράστιες, αφού επί πέντε χρόνια προπαγανδίζει συνεχώς ότι δεν ευθύνεται για τα µεγάλα προβλήµατα της χώρας, µε αποτέλεσµα να επιτείνει το έλλειµµα εµπιστοσύνης των πολιτών απέναντι σε όλο το πολιτικό σύστηµα.
Πιστεύουµε ότι η ενίσχυση και διευκόλυνση της συµµετοχής των πολιτών στις εκλογικές διαδικασίες δεν είναι υπόθεση µιας κυβέρνησης αλλά ευθύνη όλου του πολιτικού συστήµατος.
Και καλούµε την κυβέρνηση να αφήσει κατά µέρος την υποκρισία και την επικοινωνιακή διαχείριση ενός κορυφαίου ζητήµατος για τη λειτουργία της δηµοκρατίας και να προσέλθει σε ειλικρινή διάλογο µε τα πολιτικά κόµµατα και την κοινωνία.¬