Η κυβέρνηση επιµένει να εγκαταστήσει την πανεπιστηµιακή αστυνοµία παρότι δεν υπάρχει αυξηµένη εγκληµατικότητα στους χώρους των ΑΕΙ. Οι σχετικές επιστηµονικές µελέτες δείχνουν ότι είναι χαµηλότερη από την αντίστοιχη στα πανεπιστήµια του εξωτερικού και χαµηλότερη από το σύνολο της κοινωνίας. Αρα, ποιος είναι ο αληθινός στόχος της κυβέρνησης;
01
Θέλει να επιβάλει τη γενίκευση της εµπορευµατοποίησης, της ιδιωτικοποίησης, των διδάκτρων που θα ορθώνουν ανυπέρβλητα εµπόδια στα παιδιά των λαϊκών τάξεων να σπουδάσουν. Θέλει να εµποδίσει τον αγώνα της πανεπιστηµιακής κοινότητας για αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία. Μην ξεχνάµε ότι οι προϋπολογισµοί των ΑΕΙ έχουν µειωθεί στο 1/3 εκείνων πριν από το 2008 και βαίνουν µειούµενοι. Η κρατική δαπάνη ανά φοιτητή στην Ελλάδα είναι εφτά φορές µικρότερη του µέσου όρου της ΕΕ και εννιά φορές µικρότερη της Γερµανίας ή της Γαλλίας. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ελλάδα αντιστοιχούν 44,4 φοιτητές ανά διδάσκοντα, ενώ στη Γερµανία 7,5 και ο µέσος όρος της ΕΕ είναι 13,2.
02
Θέλει να επιβάλει την αδιαµαρτύρητη αποδοχή της ανεργίας, της ετεροαπασχόλησης, των εξευτελιστικών µισθών πείνας και των άθλιων εργασιακών σχέσεων που µαστίζουν τους απόφοιτους των ΑΕΙ. Θέλει να εµποδίσει τον αγώνα των φοιτητών για αλλαγή της εκπαιδευτικής και οικονοµικής πολιτικής, οι οποίοι διεκδικούν –δικαίως– το πτυχίο τους να οδηγεί σε εργασία αξιοπρεπώς αµειβόµενη.
03
Θέλει να επιβάλει τα εφήµερα ιδιωτικά συµφέροντα των κολεγίων, των διαπλεκόµενων µε την οικονοµική και πολιτική εξουσία καθηγητών· της εφήµερης, βραχυπρόθεσµου ιδιωτικού οφέλους έρευνας. Παράλληλα, θέλει να αποτρέψει τον αγώνα για µακρόπνοο σχεδιασµό που θα αναπτύσσει τα ΑΕΙ και την έρευνα σε όφελος της κοινωνίας.
04
Θέλει να επιβάλει ένα γενικότερο κλίµα εκφοβισµού και εξαγοράς ώστε να επικρατούν το αναµάσηµα και η αναπαρα-γωγή (που βαφτίζονται αριστεία!) των κυρίαρχων απόψεων· ο εξοβελισµός της κριτικής σκέψης. Μόνο που η επιστήµη έχει ανάγκη την κριτική σκέψη και την ελευθερία όσο οι άνθρωποι το οξυγόνο. Τόσο στις θετικές όσο και στις κοινωνι-κές επιστήµες, το νέο, το πρωτοπόρο, το σύγχρονο, το δηµιουργικό γεννιέται πάντοτε µέσα από την αντιπαράθεση α-πόψεων, χωρίς άµεση ή έµµεση λογοκρισία στις λεγόµενες επικίνδυνες ιδεολογίες ή αιρετικές απόψεις.
05
Θέλει να επιβάλει τη γενίκευση της ευνοιοκρατίας των διαπλεκόµενων µε την εξουσία σε βάρος της αξιοκρατίας και εντέλει σε βάρος των χιλιάδων νέων επιστηµόνων που δεν έχουν τις διασυνδέσεις. Να σηµειώσω ότι σήµερα διδάσκουν στα πανεπιστήµιά µας νέοι, λαµπροί επιστήµονες µε προσωρινές συµβάσεις και αποδοχές ύψους περίπου 500 ευρώ.
Για όλα αυτά η κυβέρνηση χρειάζεται να ακολουθήσει το παράδειγµα Ερντογάν, µια και η Τουρκία είναι η µοναδική ευρωπαϊκή χώρα µε πανεπιστηµιακή αστυνοµία. Χρειάζεται επίσης να προσπαθήσει να θέσει σε εφαρµογή το δρακόντειο πειθαρχικό δίκαιο των φοιτητών που επίσης περιλαµβάνει ο ν. 4777. Είναι ενδεικτικό το άρθρο 23, βάσει του οποίου µπορεί να τιµωρηθούν φοιτητές απλώς και µόνο επειδή συγκεντρώθηκαν χωρίς άδεια σε προαύλιο χώρο για να συζητήσουν συνδικαλιστικά ή πολιτικά ζητήµατα.
Στον αντίποδα όλων αυτών, προβάλλουµε το όραµά µας. Είµαστε πολλοί: σύλλογοι πανεπιστηµιακών, φοιτητικοί σύλλογοι, σύλλογοι ερευνητών, διοικητικού προσωπικού. Είναι µαζί µας οι γονείς των φοιτητών, η ελληνική κοινωνία που ενδιαφέρεται για το µέλλον των παιδιών της και της πατρίδας µας. Ανεξάρτητα από την ιδιαίτερη θέση και τις ιδιαίτερες απόψεις του καθενός, εµφορούµαστε από ένα κοινό όραµα, που αντιπροσωπεύει το µέλλον. Αγαπάµε το δηµόσιο πανεπιστήµιο, παλεύουµε για ένα καλύτερο δηµόσιο δωρεάν πανεπιστήµιο. Γι’ αυτό και λέµε σθεναρά ΟΧΙ στην πανεπιστηµιακή αστυνοµία.
Ο Δημήτρης Καλτσώνης είναι καθηγητής Θεωρίας Κράτους και Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, μέλος της εκτελεστικής γραμματείας
της ΠΟΣΔΕΠ