Ενα γράμμα του Κώστα Βαξεβάνη στους αναγνώστες του Documento

Ενα γράμμα του Κώστα Βαξεβάνη στους αναγνώστες του Documento

Αυτό που διαβάζετε δεν είναι ένα newsletter, αλλά ένα γράμμα. Απευθύνεται στον καθένα από εσάς που στηρίζει το Documento και έχει επιλέξει να ανήκει σε αυτό που πλέον αποτελεί κοινότητα.

Δεν λέω πως υποστηρίζετε το Documento, ή πως κατ’ ανάγκην συμφωνείτε με όλα όσα λέμε, αλλά πως το στηρίζετε. Πρακτικά στηρίζετε το δικαίωμα όλων να ενημερώνονται όπως θέλουν, από όποιον θέλουν και με τον τρόπο που θέλουν. Αυτή η μάχη δίνεται σήμερα και γράφω το γράμμα για να εξηγήσω πράγματα που ίσως έχουν διαφύγει ή έχουν πέσει στην αντίληψή σας αποσπασματικά. Εδώ και μερικές μέρες διαβάζετε όσα αποκαλύπτονται και έχουν ξεκινήσει από τον αποκλεισμό του Documento από την καμπάνια για την πανδημία. 

Όταν συνέβη αυτό τον Μάρτη, όσα γράφαμε, όσα καταγγέλλαμε, ίσως να φάνταζαν το πονηρό παράπονο ενός Μέσου Ενημέρωσης που δεν παίρνει χρήματα. Άλλωστε οι εχθροί μας, αυτό προσπαθούσαν να ορίσουν ως αιτία της καταγγελίας την οποία υποβίβαζαν συνειδητά στο επίπεδο της γκρίνιας. 

Εμείς επιμέναμε πως οι αποκλεισμοί των Μέσων Ενημέρωσης, όποιων Μέσων Ενημέρωσης από τη διαφήμιση ή την πληροφορία, δεν βλάπτουν το Μέσο αλλά την ποιότητα της Δημοκρατίας. Αν επιτραπεί στην εξουσία να διαμορφώνει αποκλεισμούς και πολύ περισσότερο να μην απολογείται για αυτό, τότε ο πολίτης είναι ανελεύθερος και απλώς δεν το γνωρίζει. 

Οι εφημερίδες, τα sites, τα κανάλια δεν υπάρχουν για να συμφωνούμε μαζί τους, αλλά ως εγγυητές της ελεύθερης πληροφόρησης. Ο πολίτης επιλέγει στο τέλος με τα δικά του κριτήρια ποιος του κάνει και ποιος όχι. Δεν το αποφασίζουν τα κόμματα, οι πολιτικοί, οι εξουσίες ή οι δικαστές.

Δεν ήταν γκρίνια λοιπόν αλλά μάχη για να μην καθιερωθεί η λογοκρισία δια του οικονομικού αποκλεισμού.

Πέρασε καιρός και από προχθές τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Το δημόσιο χρήμα (20 εκατομμύρια παρακαλώ) δόθηκε σε μια διαφημιστική εταιρεία και μοιράστηκε αδιαφανώς , χωρίς έλεγχο, σε Μέσα Ενημέρωσης των γούστων του υπουργού κυρίου Πέτσα και φαντάζομαι της Φαμίλιας. Δεν διαμαρτυρήθηκε κανένας γιατί όσοι είχαν το ρόλο να αποκαλύψουν το σκάνδαλο, ήταν μπουκωμένοι από το χρήμα. Και σε ποιους μοιράστηκε; Σε site φαντάσματα που η τελευταία είδηση που έχουν αναρτήσει είναι το 2016, σε άλλα που όταν τα κλικάρεις δεν ανοίγουν, στο site του γνωστού κυρίου Μένιου Φουρθιώτη που φαίνεται πως πληροί τα γούστα του Πέτσα και σε άλλα τα οποία ανήκουν σε κουμπάρους του υπουργού. Όσο προχωράει η έρευνα τόσο το πράγμα γίνεται ένα σκάνδαλο να σου σηκώνεται η πέτσα.

Είναι σημαντικό πως οι αποκαλύψεις γίνονται με βάση και μόνο τον ονομαστικό κατάλογο των Μέσων, χωρίς να γνωρίζουμε τα ποσά. Σκεφθείτε να βγουν και αυτά στη δημοσιότητα τι έχει να γίνει. Πολύ φοβάμαι πως θα επιβεβαιωθεί η πληροφορία για ένα δύο παρουσιαστές που επιδόθηκαν στο τηλεοπτικό κούρεμα Πέτσα, οι οποίοι έχουν πάρει από ένα εκατομμύρια ευρώ.

Ας πάμε όμως λίγο πίσω για να δούμε πως τίποτα δεν είναι τυχαίο. Όταν ανέλαβε την πρωθυπουργία ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν έκρυψε πως ένας από τους στόχους της διακυβέρνησής του, ήταν η ισοπέδωση του Documento. Ανάμεσα στα άλλα οράματα είχε και αυτό. Ο πρωθυπουργός διατείνονταν πως το μένος του πήγαζε από τις αποκαλύψεις για τη σύζυγό του, αλλά όσοι τον γνωρίζουν καλά διαβεβαιώνουν πως αυτό που δεν συγχωρεί στο Documento, είναι η αποκάλυψη της υπόθεσης κυκλώματος παιδεραστίας με πρωταγωνιστή τον στενό του φίλο Νίκο Γεωργιάδη και η καταδίκη του μετά από την επιμονή μας να φτάσει το θέμα στη Δικαιοσύνη. Το ποιοι λόγοι κάνουν τον κύριο Μητσοτάκη τόσο ευαίσθητο περί τον Νίκο Γεωργιάδη τους αγνοούμε. Η πραγματικότητα όμως είναι πραγματικότητα.

Από τον Σεπτέμβριο του 2019, το Documento το οποίο λόγω του ειδικού του βάρους συγκέντρωνε διαφήμιση από ισχυρά brand names (μόνο το 5% απ αυτή αφορούσε το Δημόσιο) , άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα με την αγορά. Ξαφνικά η διαφήμιση κόπηκε μαχαίρι, σα να υπήρχε ένα κουμπί που κάποιος πάτησε στη στιγμή. Σύντομα καταλάβαμε πως υπήρχε ένα αόρατο χέρι και λίγο αργότερα , επιχειρηματίες άρχισαν να μας εξομολογούνται πως εκβιάζονταν από την κυβέρνηση για να κόψουν τη διαφήμιση. Ακόμη και εταιρείες που είχαν δώσει εντολή για διαφημιστική καμπάνια εβδομάδες πριν, μας έστελναν mail για να τη ματαιώσουν.

Δημοσιοποιήσαμε ποια ήταν η πραγματικότητα, αποδώσαμε την ευθύνη στον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον προκαλέσαμε αν τολμά να μας διαψεύσει. Δεν το έκανε γιατί γνώριζε πως θα βρισκόταν μπροστά σε ένα δημόσιο εξευτελισμό του. Επέλεξε τη σιωπή αφού άλλωστε δεν υπήρχαν άλλα Μέσα να καταγγείλουν τις αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις. Στα social media , εκατοντάδες πληρωμένα τρολς , ενημέρωναν τους ανυποψίαστους πως η διαφήμιση στο Documento κόπηκε γιατί έφυγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που έδινε καταχωρήσεις από το Δημόσιο. Παρακοιμώμενοι δημοσιογράφοι, με αργομισθίες οι περισσότεροι, αναπαρήγαγαν αυτά τα ψέματα διαμορφώνοντας το κλίμα όπως νόμιζαν.

Εκτός από τη διαφήμιση, μια πηγή εσόδων για το Documento θα ήταν τα χρήματα από το πρόγραμμα ενίσχυσης του Τύπου. Η εφημερίδα ήταν από τις ελάχιστες , που επειδή είχε φορολογική ενημερότητα, δεν είχε χρέη και είχε το σύνολο των εργαζομένων σε μισθολόγιο, θα έπαιρνε ένα μεγάλο ποσό όπως όριζε ο νόμος. Τι έκανε λοιπόν ο κύριος Πέτσας και η κυβέρνησή του; Αφού επιχείρησε αρχικώς να χρηματοδοτήσει το ΜΑΚΕΛΕΙΟ με 200.000 ευρώ, κατήργησε το νόμο. Δεσμεύτηκε πως θα ψηφιστεί νέος νόμος σύντομα, αλλά δεν το έκανε ποτέ.

Δεν χρειάζεται πρόσβαση σε πληροφορίες για να καταλάβει κάποιος πως ο νόμος καταργήθηκε μόνο και μόνο για να μην πάρει τα χρήματα που δικαιούται το Documento.

Όταν ξέσπασε η πανδημία, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αντί να πάρει μέτρα στήριξης του Τύπου, ανακοίνωσε πως θα δώσει 20 εκατομμύρια ευρώ για καμπάνια για την πανδημία. Η καμπάνια αυτή μπορούσε και εκ του νόμου να γίνει δωρεάν, αλλά ο κύριος Πέτσας αποφάσισε να πληρώσει. Και πλήρωσε με τον τρόπο που βλέπουμε.

Τον αποκλεισμό μας καταγγείλαμε σε οργανώσεις Τύπου στο εξωτερικό οι οποίες έβγαλαν ανακοινώσεις. Όχι φυσικά η ΕΣΗΕΑ. Πριν από ένα μήνα, 77 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, το σύνολο της Κοινοβουλευτικής ομάδας δηλαδή πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, κατέθεσε ερώτηση στον αρμόδιο Υπουργό Στέλιο Πέτσα, για τον αποκλεισμό του Documento και ζήτησε στοιχεία για το ποιοι πήραν διαφήμιση και με ποια κριτήρια. Οι βουλευτές ζήτησαν και δημοσιοποίηση των ποσών, αφού πρόκειται για δημόσιο χρήμα.

Ο κύριος Πέτσας με μεγάλη καθυστέρηση απάντησε εγγράφως στο ΣΥΡΙΖΑ, με ένα μανιφέστο αθλιότητας. Είπε πως πήραν διαφήμιση όλα τα Μέσα χωρίς πολιτικά κριτήρια και εξαιρέθηκαν μόνο όσοι έκαναν διασπορά fake news και δημιουργούσαν σύγχυση στο κοινό. Δηλαδή ουσιαστικά έλεγε πως το Documento που δεν πήρε, ανήκε σε αυτή την κατηγορία. Έχει σημασία πως το επιχείρημα αλλά και το λεκτικό που χρησιμοποίησε ο κύριος Πέτσας για να δικαιολογήσει τον αποκλεισμό του Documento, είναι ακριβώς όσα είπε ο Τραμπ για να δικαιολογήσει τον αποκλεισμό των New York Times και της Washington Post από το Λευκό Οίκο. Τραμπ και τραμπαρίφες στο Μαξίμου είχαν κοινή γραμμή απέναντι στα ανεπιθύμητα Μέσα.

Ο Στέλιος Πέτσας, την επόμενη μέρα, στην ενημέρωση των δημοσιογράφων προχώρησε και παρακάτω σε επιχειρήματα αυτή τη φορά όχι Τραμπ αλλά Γιόζεφ Γκαίμπελς. Είπε πως πήραν όλα τα Μέσα διαφήμιση εκτός από αυτά που έλεγαν πως δεν υπάρχει κορονοϊός και τον αποκαλούσαν κοροϊδο-ιό. Δηλαδή κατηγορούσε το Documento πως έλεγε στον κόσμο ότι δεν υπάρχει κορονοϊος. Την εφημερίδα που βγήκε πρώτη με πρωτοσέλιδο για τη στάση ευθύνης που πρέπει να έχουμε, που προσέφερε την ηλεκτρονική της έκδοση δωρεάν στον κόσμο για να ενημερωθεί στην καραντίνα και που καθιέρωσε τι newsletter που εσείς γνωρίζετε με αντικείμενο την πανδημία.

Ο Πέτσας προσπάθησε να μας εμφανίσει συνωμοσιολόγους που παραπληροφορούσαμε τον κόσμο. Η πρώτη σφαλιάρα ήρθε στον Πέτσε από τους «εχθρούς» μας. Άνθρωποι των Ellinika Hoaxes, με τους οποίους είμαστε σε αντιπαράθεση για την προσπάθεια που κάνουν να αστυνομεύουν το διαδίκτυο, έγραψαν πως ουδέποτε υπήρξε fake news και τέτοια παραπληροφόρηση από το Documento.

Η δεύτερη σφαλιάρα ήρθε από το απλό γκουγκλάρισμα. Αν κάποιος ψάξει τη λέξη κοροϊδοι-ός , βρίσκει πως πρόκειται για λέξη σε ανάρτηση του γνωστού δημοσιογράφου Θανάση Καρτερού στο Facebook. Η ανάρτηση μιλά για την προσπάθεια που γίνεται με πρόσχημα τον κορονοϊό να εξαπατήσουν τους πολίτες και να προωθήσουν σκληρά μέτρα κοροϊδεύοντάς τους. Το Documento αναδημοσίευσε το άρθρο αυτό, όπως και πολλά άλλα site. Και ενώ ο Πέτσας μίλησε για τον κοροϊδο-ιό που δεν επέτρεψε να πάρουμε διαφήμιση, βλέπουμε στη google πως το tvxs.gr το οποίο αναδημοσίευσε και αυτό το άρθρο, χρηματοδοτήθηκε από τον Πέτσα που αποδεικνύει πως είναι επικίνδυνος φορέας του κοροϊδο-ιού.

Αυτή είναι η ιστορία με την αλήθεια μας και τα ψέματα μιας κυβέρνησης που αποφάσισε να κάνει εχθρό ένα Μέσο Ενημέρωσης. Θα συμφωνήσω με το συνάδελφο Γιώργο Λακόπουλο o οποίος σε προχθεσινό άρθρο του υποστηρίζει πως το θέμα δεν είναι ότι έκοψαν τη διαφήμιση από το Documento αλλά όσα είπε ο Πέτσας. Για λόγους που ο καθένας μπορεί να καταλάβει, δημοσιοποιήσαμε με ένταση όσα γίνονται με την εφημερίδα, αλλά πραγματικά αναγνωρίζω πως το θέμα είναι η θεσμική εκτροπή που επιχειρεί να κάνει κανονικότητα ο Πέτσας. Να αντιμετωπίζει δηλαδή τα Μέσα Ενημέρωσης κατά τα γούστα του και να δίνει πιστοποιητικά καλής δημοσιογραφίας με την ίδια ευαισθησία που έκανε ένας άλλος Στυλιανός πριν χρόνια , ο Παττακός.

Μέχρι πριν λίγο καιρό αναρωτιόμασταν αν ήμασταν μόνοι. Σήμερα, οι αποκαλύψεις που έγιναν με αφορμή τον αποκλεισμό του Documento, από το Documento, έχουν ξεσηκώσει ένα τεράστιο κύμα διαμαρτυρίας. Όλοι πλέον καταλαβαίνουν πως η κυβέρνηση επιχειρεί όσα ο Τραμπ, ο Όρμπαν και οι ακροδεξιές καθεστωτικές δυνάμεις στην Ευρώπη. Η προσπάθεια εξόντωσης του Documento , είναι προσπάθεια να εξοντώσουν τη δημοσιογραφία και να διατηρήσουν τα ευνουχισμένα υβρίδιά της για να τους κουνάνε την αγιαστούρα. Δεν είμαστε μόνοι λοιπόν. Είμαστε πολλοί και όπως αποδεικνύουν οι εξελίξεις και ισχυροί.

Το κακό με τους πολιτικούς που τρέχουν καβάλα στην αφηνιασμένη ψευδή εικόνα τους, είναι πως δεν βλέπουν το γκρεμό. Επίσης δεν ξέρουν το στίχο του Ντίνου Χριστιανόπουλου

«και τι δεν κάνατε για να με θάψετε

όμως ξεχάσατε πως ήμουν σπόρος»

Καλημέρα σας

Κώστας

Documento Newsletter