Μια διαφορετική ιστορία της Ραπουνζέλ, η οποία καλείται να αντιμετωπίσει τον ρατσισμό και τη μοναξιά.
Οταν ζήτησαν από τον Βρετανό θεατρικό συγγραφέα Μάικ Κένι να γράψει ένα καινούργιο έργο το οποίο να µιλάει για τον τρόπο που η τεχνολογία έχει µπει στη ζωή των παιδιών το πρώτο πράγµα που σκέφτηκε ήταν ο µύθος της Ραπουνζέλ. Κλεισµένη στο κάστρο της, αποµονωµένη από τα άλλα παιδιά, της απαγορεύεται να βγει έξω γιατί µπορεί να κολλήσει «τεχνολογίτιδα». Και όσο ο Μάικ Κένι σκεφτόταν πως είναι µάλλον υπερβολική αυτή η σκέψη ήρθε η υγειονοµική κρίση να επιβεβαιώσει την έµπνευσή του. Συνέβη όµως ένα γεγονός που τον έκανε να γράψει εκ νέου την ιστορία του: στις 25 Μαΐου 2022 ο 46άχρονος Αφροαµερικανός Τζορτζ Φλόιντ δολοφονήθηκε από έναν αστυνοµικό ενώ ικέτευε για τη ζωή του. Ετσι αποφάσισε η δική του Ραπουνζέλ να είναι µεικτής καταγωγής, να έχει µαύρο δέρµα, να έχει δυσλεξία και να µην έχει δικό της παραµύθι.
Οι άβολες συζητήσεις που πρέπει να ανοίξουν
Συζητώντας κατά τη διάρκεια της πρόβας µε την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Ραπουνζέλ χωρίς παραµύθι» συγκράτησα τη φράση: «Ηρθε ο καιρός για να ανοίξουν κάποιες άβολες συζητήσεις». Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Ιντρα Κέιν, η οποία µεγάλωσε στην Αθήνα της δεκαετίας του ’90, ήταν το µοναδικό παιδί στο σχολείο που είχε διαφορετικό χρώµα. Μπορεί πλέον τα πράγµατα να έχουν διαφοροποιηθεί, κυρίως στις γειτονιές του κέντρου, αλλά πόσο έχουν στ’ αλήθεια αλλάξει οι συµπεριφορές και νοοτροπίες;
«Πρόσεξες κάποια στιγµή που στο έργο λέω στη µικρή: “Από µόνη µου είµαι ένα παράξενο θέαµα· και τις δύο µαζί θα µας δουν στο χωριό ως απειλή;”. Μπορεί να έχουν αρχίσει να γίνονται κάποιες συζητήσεις, αλλά στην πραγµατικότητα λίγα πράγµατα έχουν αλλάξει σχετικά µε το πώς η πλειονότητα του κόσµου αντιµετωπίζει τους διαφορετικούς ανθρώπους. Και δεν αναφέροµαι µόνο στο χρώµα του δέρµατος ή στην καταγωγή. Εχει να κάνει µε τη θρησκεία, µε τον σεξουαλικό προσανατολισµό, το σώµα και τις επιλογές µας. Στην Ελλάδα τα πράγµατα έχουν µείνει λίγο πίσω. Είναι κάτι που λέω συχνά και µε τους φίλους µου. Υπάρχουν συζητήσεις που είναι άβολες αλλά κάποια στιγµή πρέπει να τις κάνουµε. Γι’ αυτό χαίροµαι που συµµετέχω σε αυτό το έργο που αγγίζει µε τον πιο τρυφερό τρόπο τα συγκεκριµένα ζητήµατα. Μιλάει για τον ρατσισµό, την αποµόνωση, τον πόλεµο και όλα αυτά χωρίς να είναι διδακτικό ή σκληρό για τα παιδιά».
Η πανδηµία, ο πόλεµος και η ενεργειακή κρίση
Οσο η συζήτησή µας προχωράει και οι String Demons ανεβαίνουν στη σκηνή θέλω να τη ρωτήσω για τους λόγους που οι άνθρωποι εχθρεύονται το διαφορετικό. Η απάντησή της δεν µε ξαφνιάζει: «Οι άνθρωποι φοβούνται. Αυτός είναι ο λόγος που δεν θέλουν το διαφορετικό. Φοβούνται µη χάσουν αυτά που τους έµαθαν να θεωρούν απαραίτητα. Πατρίδα – θρησκεία – οικογένεια: αυτή είναι η ασπίδα τους αλλά και το φίλτρο µέσα από το οποίο µαθαίνουν τον κόσµο. Η δική µου ασπίδα είναι η αγάπη και η τέχνη».
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Ηλίας Καρελλάς πιστεύει πολύ σε αυτήν τη δουλειά. Είναι εξάλλου η πρώτη φορά που θα παρουσιαστεί, όχι µόνο στη χώρα µας αλλά σε όλη την Ευρώπη. Παντρεύοντας το θέατρο σκιών µε τη ζωντανή µουσική και την πρόζα θέλει να µοιραστεί µε το κοινό µια ιστορία που µας αφορά. «Οσο καιρό δουλεύουµε την παράσταση ζήτησα από την Ιντρα Κέιν και την Εύα Βόγλη να µοιραστούν προσωπικά τους βιώµατα – τον ρατσισµό που έζησαν οι ίδιες. Πώς διαχειρίστηκαν τα συναισθήµατά τους. Το έργο µιλάει για τη µοναξιά, την αποµόνωση που νιώθουµε οι άνθρωποι, που µε την πανδηµία την αισθανθήκαµε ακόµη περισσότερο. Τα παιδιά κλείστηκαν στο σπίτι µε µόνη παρέα τους υπολογιστές· έζησαν τον εγκλεισµό. Οπως ακριβώς η Ραπουνζέλ δεν µπορεί να βγει έξω για να χαρεί τη ζωή. Μόλις άρχισε να υποχωρεί κάπως το σκοτάδι ξεκίνησε ο πόλεµος στην Ουκρανία και εµφανίστηκε η ενεργειακή κρίση. Με την παράσταση “Ραπουνζέλ χωρίς παραµύθι” θα µοιραστούµε ξανά, θα θυµηθούµε ό,τι µας έλειψε και ό,τι µας έκανε να νιώσουµε µόνοι».
INF0
Η παράσταση «Ραπουνζέλ χωρίς παραμύθι» θα ανέβει στην Παιδική σκηνή – θέατρο Κάππα από τις 23/10. Παραστάσεις κάθε Κυριακή στις 11.30 για το κοινό και από Δευτέρα έως Παρασκευή στις 10.30 οργανωμένες για σχολεία