Είναι πλέον δεδομένο πως οι χειρισμοί της ελληνικής κυβέρνησης έχουν προκαλέσει και ευρωπαϊκό θόρυβο. Η ελβετική γερμανόφωνη ημερήσια εφημερίδα Neue Zürcher Zeitung που εκδίδεται στην Ζυρίχη, στις 12 Μαρτίου φιλοξένησε άρθρο με τίτλο «Τι θέλει να καλύψει η ελληνική κυβέρνηση μετά το τρένο των Τεμπών; Πολλά πιστεύουν οι συγγενείς».
Ένα άρθρο που με ρεαλισμό περιγράφει όσα συμβαίνουν αυτή την στιγμή στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τις υπεράνθρωπες προσπάθειες συγγενών θυμάτων να αποδοθεί δικαιοσύνη αλλά και όλα τα μελανά σημεία και τους χειρισμούς της ελληνικής πλευράς, που συντελούν στο να μη μαθευτεί η αλήθεια.
Ακολουθεί το άρθρο:
Τι θέλει να καλύψει η ελληνική κυβέρνηση μετά το τρένο των Τεμπών; Πολλά πιστεύουν οι συγγενείς
Πριν από ένα χρόνο, 57 νέοι έχασαν τη ζωή τους σε σιδηροδρομικό δυστύχημα. Οι συγγενείς παλεύουν με το πώς συμβιβάζονται οι πολιτικοί – και έναν νόμο που καθιστά τους Έλληνες πολιτικούς απρόσβλητους από διώξεις.
Πέρασε ένας χρόνος από το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ελληνική ιστορία. Στις 28 Φεβρουαρίου 2023, 57 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε σύγκρουση επιβατικής αμαξοστοιχίας και εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στην πόλη των Τεμπών. Τα περισσότερα από τα θύματα ήταν φοιτητές, πολλοί κάτω των 20 ετών. Τα θύματα καταπλακώθηκαν στη σύγκρουση και κάηκαν μερικώς αγνώριστα από τη φωτιά που προέκυψε. Άλλοι 85 επιβάτες τραυματίστηκαν σοβαρά στο δυστύχημα στη κεντρική Ελλάδα στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Η συμφιλίωση με το δυστύχημα σημειώνει αργή πρόοδο – και υπονομεύει περαιτέρω την ήδη χαμηλή εμπιστοσύνη των πολιτών στο ελληνικό κράτος. Τη Δευτέρα, μια εξεταστική επιτροπή της Βουλής ολοκληρώθηκε με μια συνεδρίαση στην οποία κάθε κόμμα παρουσίασε τα δικά του συμπεράσματα και οι βουλευτές υποστήριξαν. Για την αντιπολίτευση είναι ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση θέλει να καλύψει τις ευθύνες της στο «Έγκλημα των Τεμπών». Ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασελάκης έγραψε: «Τσιμέντο στον τόπο του εγκλήματος, τσιμέντο στις ευθύνες».
Το «τσιμέντο» είναι μια από τις πολλές ασυνέπειες του ατυχήματος. Το σημείο του ατυχήματος καθαρίστηκε πλήρως λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση, το χώμα απομακρύνθηκε και η περιοχή γέμισε τσιμέντο. Αυτή είναι μια ασυνήθιστη διαδικασία για οποιαδήποτε σκηνή ατυχήματος ή εγκλήματος, καθώς κάθε στοιχείο μπορεί να καταστραφεί. Ενώ η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η πυροσβεστική και η αστυνομία αποφάσισαν να το κάνουν μόνοι τους, οι συγγενείς των θυμάτων πιστεύουν ότι η εντολή ήρθε από την κυβέρνηση. Πιστεύουν ότι το εμπορευματικό τρένο είχε παράνομο φορτίο.
Εφόσον οι συγγενείς κατηγόρησαν τους κρατικούς ανακριτές ότι χάνουν χρόνο και παραβλέπουν σημαντικά στοιχεία, προσέλαβαν τη δική τους επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Βρήκαν ξυλόλιο σε πολλά σημεία στον τόπο του ατυχήματος , το οποίο χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, ως πρόσθετο στα καύσιμα και, κατά τη γνώμη των ειδικών, δεν έπρεπε να μεταφερθεί σε τέτοιο φορτηγό τρένο. Αυτό θα εξηγούσε επίσης τις εκρήξεις και τη φωτιά μετά τη σύγκρουση. Η ελληνική εταιρεία σιδηροδρόμων ΟΣΕ ισχυρίζεται ότι το τρένο μετέφερε μόνο μπύρα, λαχανικά και ατσάλι. Βίντεο από τη φόρτωση του τρένου στη Θεσσαλονίκη, που θα μπορούσε να δώσει πληροφορίες, διαγράφηκε λίγο μετά το ατύχημα.
Πολλά ελληνικά ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένου του συντηρητικού φάσματος, θεωρούν πλέον αξιόπιστους τους ισχυρισμούς, οι οποίοι αρχικά απορρίφθηκαν ως θεωρίες συνωμοσίας. Σύμφωνα με αντιπροσωπευτική έρευνα την περασμένη εβδομάδα, το 77 τοις εκατό του πληθυσμού είναι πεπεισμένο ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να καλύψει κάτι. Η κυβέρνηση δεν κάνει τίποτα για να διευκρινίσει ή να διαψεύσει τους ισχυρισμούς.
Υπάρχει επίσης επί μακρόν κριτική για την «ολοκληρωτική έρευνα» του Κοινοβουλίου. Ασχολείται μόνο οριακά με το συγκεκριμένο περιστατικό στα Τέμπη, αντίθετα καλύπτεται η ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου από τις απαρχές του. Η ηγεσία της επιτροπής αποτελείται αποκλειστικά από εκπροσώπους του συντηρητικού κυβερνώντος κόμματος. Οι συγγενείς επικρίνουν ότι δεν ακούστηκαν σημαντικοί μάρτυρες και ανεπιθύμητοι πραγματογνώμονες.
Οι Έλληνες υπουργοί απολαμβάνουν ειδικής ασυλίας
Η Μαρία Καρυστιανού είναι γνωστό πρόσωπο στα ελληνικά ΜΜΕ. Η παιδίατρος από τη Θεσσαλονίκη είναι επικεφαλής του συλλόγου συγγενών θυμάτων στα Τέμπη. Η 20χρονη κόρη της Μάρθη έχασε τη ζωή της στο τρένο. Όπως πολλές άλλες, είναι πεπεισμένη ότι η κυβερνητική αμέλεια και η διαφθορά ευθύνονται εν μέρει για την καταστροφή και όχι μόνο το «ανθρώπινο λάθος», όπως ισχυρίστηκε αρχικά ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης.
Αμέσως μετά το ατύχημα συνελήφθη ο σταθμάρχης της Λάρισας γιατί φέρεται να χάραξε λάθος την πορεία. Ανακρίνονται επίσης άλλα τριάντα δύο άτομα. Όμως οι συγγενείς θέλουν να ξεκαθαριστεί η ευθύνη της πολιτικής. Άλλωστε, οι σιδηροδρομικοί προειδοποιούσαν για τις συνθήκες στην ελληνική σιδηροδρομική κυκλοφορία εδώ και χρόνια. Δεν εγκαταστάθηκαν σύγχρονα συστήματα ασφαλείας στη γραμμή υψηλής ταχύτητας όπου συνέβη το ατύχημα, παρόλο που είχαν διατεθεί πολλά χρήματα από την ΕΕ.
Η Καρυστιανού είπε στα ΜΜΕ ότι είχε συμβουλεύσει την κόρη της να πάρει το τρένο, το οποίο ήταν πιο ασφαλές από το να ταξιδέψει με λεωφορείο ή αυτοκίνητο. Από τότε που έμαθε πώς λειτουργεί το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα, δεν το χρησιμοποιεί πλέον ούτε για τη μεταφορά λαχανικών.
Η Καρυστιανού έχει ξεκινήσει μια αναφορά που στοχεύει να βάλει τέλος σε μια ιδιαιτερότητα του ελληνικού δικαίου που αντίκειται επίσης στη νομοθεσία της ΕΕ: ότι μόνο η ελληνική Βουλή μπορεί να διερευνήσει την ανάρμοστη συμπεριφορά των υπουργών. Η αναφορά καλεί το Κοινοβούλιο να τροποποιήσει το σύνταγμα ώστε να αρθεί η ασυλία των υπουργών σε περίπτωση ποινικής ευθύνης. Μέχρι στιγμής έχουν υπογράψει 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι.
Είναι καλύτερα να πηγαίνετε στην εκκλησία αντί να ζητάτε διευκρινίσεις
Όμως είναι απίθανο να χρειαστεί ποτέ να απαντήσει στα δικαστήρια ο τότε υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχιλλέας Καραμανλής. Ο Καραμανλής, ο οποίος προέρχεται από γνωστή πολιτική δυναστεία, παραιτήθηκε από υπουργός Μεταφορών αμέσως μετά το δυστύχημα, αλλά λίγο αργότερα επανεξελέγη βουλευτής. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) ζήτησε πέρυσι από την Ελλάδα να ερευνήσει τον Καραμανλή για υπεξαίρεση κεφαλαίων της ΕΕ σε σιδηροδρομικές συναλλαγές. Όμως η κυβέρνηση στην Αθήνα αρνήθηκε να ξεκινήσει διαδικασίες.
Φαίνεται να υπάρχει μικρό ενδιαφέρον για την πλήρη επίλυση του σιδηροδρομικού ατυχήματος. Η Καρυστιανού ανέφερε στα ΜΜΕ ότι κατά την επίσκεψή της στο Ανώτατο Δικαστήριο της Αθήνας, η ανώτατη εισαγγελέας Γεωργία Αδειλίνη τη συμβούλεψε να μην εμβαθύνει περισσότερο στο ατύχημα. «Συμβαίνουν τέτοια πράγματα», είπε η Αδειλίνη και συμβούλεψε τους συγγενείς να πάνε στην εκκλησία και να ζητήσουν βοήθεια.
Και όταν οι νέοι έγραψαν τα ονόματα των 57 νεκρών με κόκκινη μπογιά στην Πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα την επέτειο της καταστροφής, η γραφή σβήστηκε γρήγορα μέσα σε μια νύχτα.
Διαβάστε επίσης: Μαρία Καρυστιανού: Στην Κομισιόν τη Δευτέρα το έγκλημα των Τεμπών μαζί με 1,3 εκατ. υπογραφές
Ευρωπαία Εισαγγελέας για Τέμπη: «Μας μπλοκάρουν από το να βρούμε την αλήθεια!» (Video)