Ελένη Ουζουνίδου: «Για τις γυναίκες που έκαναν την επανάστασή τους»

Ελένη Ουζουνίδου: «Για τις γυναίκες που έκαναν την επανάστασή τους»
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφιδάς

Η ηθοποιός μάς μιλάει με αφορμή τη «Σίρλεϊ», μια παράσταση για εκείνες που εγκλωβίστηκαν ανάμεσα στην κουζίνα και τον διαλυμένο γάμο τους και ονειρεύτηκαν μια άλλη ζωή.

Βρισκόμαστε στην κουζίνα ενός σπιτιού. Μια γυναίκα μαγειρεύει, πίνει κρασί και συνομιλεί συνωμοτικά με τον τοίχο. Ο σύντροφός της είναι εκεί, όμως δεν την ακούει πια. Η ίδια σχεδιάζει μια απόδραση για να ξεφύγει, ονειρεύεται μια μικρή επανάσταση που θα αλλάξει τη ζωή της. Αυτή είναι η Σίρλεϊ Βαλεντάιν. Ο θεατρικός μονόλογος του Γουίλι Ράσελ γράφτηκε το 1986 και περιγράφει το ταξίδι από μια μίζερη κουζίνα στο Λίβερπουλ μέχρι ένα ηλιόλουστο ελληνικό νησί. Παρόλο που το κείμενο δεν αφουγκράζεται τον σύγχρονο φεμινισμό –είναι γραμμένο εξάλλου πολλές δεκαετίες πίσω–, είναι όσο ουσιαστικό και σπιρτόζικο χρειάζεται για να μας υπενθυμίσει πως οι γυναίκες εξακολουθούν να εγκλωβίζονται σε στερεοτυπικούς ρόλους και κοινωνικές επιταγές. Η Ελένη Ουζουνίδου προσφέρει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου μια αφοπλιστική ερμηνεία με χιούμορ, τρυφερότητα και ειλικρίνεια σε σκηνοθεσία του Βασίλη Μαυρογεωργίου. Μιλήσαμε μαζί της για τη γοητεία που ασκεί η Σίρλεϊ, για τον ρόλο της στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη «Κακούργα πεθερά» που είναι εμπνευσμένο από το έγκλημα στη Χαροκόπου και ανεβαίνει σε λίγες βδομάδες στο θέατρο Πόρτα και για τον κόσμο της εικόνας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Η παράσταση είναι συνεχώς sold out. Πού αποδίδετε την επιτυχία της;

Το κοινό έχει αγαπήσει πολύ τη Σίρλεϊ. Είναι έργο με χιουμοριστική ματιά αλλά και με πολύ δράμα και πόνο και είναι αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες που καταπιέστηκαν από τον γάμο, από τους συζύγους τους, από τις κοινωνικές ταμπέλες που τους επέβαλαν παρά τη θέλησή τους. Είναι γραμμένο για τις γυναίκες που έστω και αργά έκαναν τη μικρή/μεγάλη επανάστασή τους. Η Σίρλεϊ είναι έξυπνη και ταλαντούχα, είναι ευφυής, ξέρει να χαίρεται με τα απλά πράγματα. Δυστυχώς κοντά στη μέση ηλικία συνειδητοποιεί ότι έχει εξαντλήσει τη ζωή της χωρίς να την απολαύσει. Η διαφήμιση από στόμα σε στόμα σίγουρα παίζει σημαντικό ρόλο στην επιτυχία που έχει σημειώσει η παράσταση. Οση διαφήμιση κι αν κάνουμε, όσο κι αν «χτυπάμε» δημοσιεύσεις και ιστορίες στο Facebook και το Instagram, η παράσταση δεν θα πήγαινε καλά αν δεν άρεσε στον κόσμο. Οταν το κοινό είναι θερμό είναι σαν να συνομιλείς μαζί του. Ο μονόλογος είναι διαδικασία που εξιτάρει τον ηθοποιό.

Το έργο μπορεί να αγγίξει τις γυναίκες της νέας γενιάς;

Φυσικά. Η Σίρλεϊ έχει γραφτεί από άντρα συγγραφέα τη δεκαετία του ’80, όμως οι θεατές μπορούν ακόμη και σήμερα να ταυτιστούν με τη μέση Ελληνίδα. Τα βήματα που έχουν γίνει για τις γυναίκες δυστυχώς δεν είναι αρκετά, χρειάζονται πολύ περισσότερα. Στις πρώτες παραστάσεις με βρήκαν 25άχρονα κορίτσια για να μου πουν ότι ζουν τις ίδιες καταστάσεις με την πρωταγωνίστρια. Οι καλλιτέχνες, οι δημοσιογράφοι, οι ακαδημαϊκοί μπορεί να έχουν βγει μπροστά, ο περισσότερος κόσμος όμως βιώνει διαφορετικές συνθήκες. Οι γυναίκες μεγαλώνουν το στήθος, τα νύχια, τα μαλλιά τους και ακόμη εγκλωβίζονται στα πρότυπα ομορφιάς και κατανάλωσης. Τους λένε ψέματα, γιατί η ομορφιά της ζωής δεν βρίσκεται στην εικόνα. Οι άντρες θεοποιούν τα χρήματα, τα γρήγορα αυτοκίνητα και την μπάλα. Αυτός είναι ακόμη ο σύγχρονος Ελληνας. Το έργο μιλάει στις γυναίκες και στους άνδρες του 2023. Ερχονται αρκετοί να δουν την παράσταση κι αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί.

«Στις πρώτες παραστάσεις με βρήκαν 25άχρονα κορίτσια για να μου πουν ότι ζουν τις ίδιες καταστάσεις με την πρωταγωνίστρια. Οι γυναίκες μεγαλώνουν το στήθος, τα νύχια, τα μαλλιά τους και ακόμη εγκλωβίζονται στα πρότυπα ομορφιάς και κατανάλωσης», λέει η Ελένη Ουζουνίδου στο Documento

Βρίσκετε στον εαυτό σας ομοιότητες με την πρωταγωνίστρια;

Θεωρώ πως έχω χιούμορ, θέλω να κάνω τις μικρές και μεγάλες επαναστάσεις μου επί σκηνής και εκτός σκηνής. Θέλω να αλλάξω τον κόσμο, αλλά σε αντίθεση με τη Σίρλεϊ διάλεξα να ζήσω μια ζωή που με ενδιαφέρει.

Η «Κακούργα πεθερά» είναι ακόμη ένα έργο με γυναικείο θέμα στο οποίο θα πρωταγωνιστήσετε το επόμενο διάστημα.

Το έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη ανεβαίνει από την ομάδα 4Frontal με έμπνευση από το αληθινό έγκλημα της Χαροκόπου. Πρόκειται για μια ιστορία οικογενειακής βίας. Οι γυναίκες του σπιτιού κατηγορήθηκαν για φόνο, όμως δεν κράτησαν ποτέ όπλο και τελικά καταδικάστηκαν σε θάνατο, ενώ κατακρεουργήθηκαν και από τα ΜΜΕ. Ο δολοφονημένος ήταν κακοποιητής, βίαζε και έδερνε και τη μάνα και την κόρη. Τελικά οι γυναίκες αποφυλακίστηκαν επειδή ξεκίνησε ο πόλεμος του ’40 και οι φυλακές άδειασαν για να γεμίσουν με αιχμαλώτους.

Φέτος βλέπουμε πολλές τηλεοπτικές σειρές μυθοπλασίας. Σας ενδιαφέρει η τηλεόραση;

Ηθελα να κάνω μια παύση φέτος από την τηλεόραση γιατί πιστεύω ότι προσφέρει πολλά, σου στερεί όμως άλλα τόσα. Προτιμάω να απολαύσω το θεατράκι και τις ωραίες παραστάσεις μου. Στην τηλεόραση επιλέγω να κάνω κωμωδία, το μελόδραμα δεν με εκφράζει ούτε η σαπουνόπερα «τυλιγμένη» υποτίθεται σε μια άλλη εποχή. Θεωρώ ότι η σύγχρονη τηλεόραση είναι πιο δυνατή στην κωμωδία.

Ανήκετε σε μια γενιά ηθοποιών που δεν χρειάζεται να ανεβάζει ιστορίες και αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα για να δουλέψει.

Δεν εμπιστεύομαι τα κοινωνικά δίκτυα, έχω κάνει την πορεία μου και οι περισσότεροι με γνωρίζουν από το θέατρο και την τηλεόραση. Αν αφιερώνει κάποιος τόσο χρόνο στην εικόνα και στα stories, πότε θα διαβάσει; Το θέατρο χρειάζεται αδιάκοπη μελέτη. Είναι σημαντικό να καταπιαστείς με ένα κλασικό έργο, να συμπληρώσεις τα κενά σου για να γεμίσεις το μυαλό σου· πώς θα χωρέσουν μέσα σου τα μεγάλα έργα αν στενεύεις τόσο πολύ τον χώρο σου; Για τα νέα παιδιά γίνονται αγώνες για να αμείβονται στις πρόβες τους, για να έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Πιστεύω ότι έχουμε εκκρεμότητες και θα κινηθούμε ξανά δυναμικά το επόμενο διάστημα. Αυτή την περίοδο εξελίσσονται συγκλονιστικά πράγματα στον κόσμο που μας έχουν επηρεάσει όλους, όπως αυτά που συμβαίνουν στη Γάζα.

INFO
Θέατρο του Νέου Κόσμου, Κεντρική Σκηνή, Τετ. – Κυριακή

Documento Newsletter