Ξεκάθαρες αιχμές για τα έργα που έγιναν μετά την καταστροφική επέλαση του Ιανού άφησε ο καθηγητής διαχείρισης καταστροφών, Ευθύμιος Λέκκας, ο οποίος σημείωσε πως έγιναν σοβαρά λάθη και παραλείψεις στα κατασκευαστικά έργα που έγιναν μετά τη σφοδρή κακοκαιρία.
«Θα μπορούσαν να γίνουν καινοτόμα έργα, έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά, αυτό είναι δεδομένο» τόνισε ο καθηγητής μιλώντας στο OPEN για την κακοκαιρία Daniel, τις καταστροφές που προκάλεσαν οι φονικές πλημμύρες και τα αντιπλημμυρικά έργα.
Μάλιστα, όσον αφορά την κατάρρευση της γέφυρας του Ξηριά στον Αλμυρό Βόλου, ο Ευθύμης Λέκκας σημείωσε πως «ενδεχομένως να υπάρχουν κατασκευαστικές ατέλειες κατά την διάρκεια κατασκευής της γέφυρας ή λάθος μελέτη πριν την κατασκευή της γέφυρας. Αυτές είναι οι δύο περιπτώσεις αλλά υπάρχει και μία τρίτη πιθανότητα, όπου τα φαινόμενα ήταν ιδιαίτερα έντονα, με αποτέλεσμα να υπερβεί το επίπεδο σχεδιασμού επιτελεστικότητας της γέφυρας και να έχουμε την καταστροφή του τεχνικού έργου».
«Πιστεύω ότι ήταν λανθασμένος ο σχεδιασμός»
Την ίδια στιγμή ο καθηγητής διαχείρισης καταστροφών επεσήμανε τα λάθη που έγιναν στην περίπτωση της εθνικής οδού λέγοντας ότι «πιστεύω ότι ήταν λανθασμένος ο σχεδιασμός, ο οποίος δεν έλαβε υπόψιν τους φυσικούς κινδύνους. Συνεπώς, αυτό που πρέπει να γίνει αυτή τη στιγμή είναι να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών. Δεν μπορούμε να πάμε με τις ίδιες προδιαγραφές που ίσχυαν στην κατασκευή τεχνικών έργων».
«Θα χρειαστούν αρκετές μέρες ακόμη για να είναι ασφαλής η εθνική οδός»
Ο Ευθύμης Λέκκας μιλώντας για την διαδικασία της αποστράγγισης σημείωσε ότι είναι μία πολύ δύσκολη διαδικασία, γιατί πρέπει να αποστραγγιστούν τα νερά από την ευρύτερη περιοχή και μετά να φύγουν από το οδόστρωμα της εθνικής οδού. Επίσης τόνισε ότι θα «χρειαστούν αρκετές μέρες ακόμη για να είναι ασφαλής η εθνική οδός».
«Δρομολογήθηκαν έργα τα οποία αστόχησαν»
Αξίζει να σημειωθεί πως ο καθηγητής αναφέρθηκε και στα τα λάθη που μας οδήγησαν σε αυτή γενικευμένη καταστροφή λέγοντας ότι «υπάρχει τεράστιος προβληματισμός στους επιστημονικούς και επιχειρησιακούς φορείς, καθώς υπάρχουν σημεία που θα μπορούσε να είχαν γίνει παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα στο οδικό δίκτυο μέσα στον κάμπο, στο οδικό δίκτυο της Αρνιθέας που δείξαμε προηγουμένως. Εκεί ουσιαστικά δρομολογήθηκαν έργα τα οποία αστόχησαν. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συρματοκιβώτια τα οποία τοποθετήθηκαν λάθος στον Πάμισο ποταμό με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές και μεγάλες ζημιές».
Ο κ. Λέκκας σημείωσε ότι όλα αυτά τα έργα δεν δρομολογήθηκαν από τις περιφέρειες και τους δήμους, αλλά από άλλους φορείς αμέσως μετά την κακοκαιρία «Ιανός». «Δεν θα ήθελα να τους κατονομάσω γιατί αυτό αυτομάτως εμπεριέχει νομικές ευθύνες».
Σε ό,τι αφορά το επιχειρησιακό σχέδιο από εδώ και στο εξής ο καθηγητής διαχείρισης καταστροφών, τόνισε «θα πρέπει να σκεφτούμε να αλλάξουμε και τα επιχειρησιακά μας σχέδια. Υπάρχει τεράστιος επιστημονικός και τεχνικός προβληματισμός σε αυτό. Βλέπουμε ένα βαρομετρικό χαμηλό να πλησιάζει, εκτιμούμε ότι ίσως προκαλέσει καταστροφές, αλλά μας λείπει (σ.σ. να γνωρίζουμε) τι καταστροφές θα προκαλέσει, σε ποιο χώρο και σε ποια έκταση. Αυτός μας λείπει προκειμένου να σχεδιάσουμε τις επιχειρήσεις μας».