Έκθεση – κόλαφος για τα κενά ασφαλείας σε Μετρό και Ηλεκτρικό – Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ

Έκθεση – κόλαφος για τα κενά ασφαλείας σε Μετρό και Ηλεκτρικό – Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ

Σοβαρά κενά ασφαλείας, υποστελέχωση, δυσλειτουργίες και έλλειψη συντήρησης παρατηρεί η καθιερωμένη έκθεση της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, αναδεικνύοντας την εικόνα εγκατάλειψης που επικρατεί στις συγκοινωνίες, με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Στην καταγραφή, σύμφωνα με δημοσίευμα των «Νέων», συμμετείχαν 4 οδηγοί, 1 σταθμάρχης, 1 μηχανικός και 1 διοικητικός υπάλληλος, οι οποίοι ξεκίνησαν το έργο τους μία εβδομάδα μετά το μοιραίο δυστύχημα στα Τέμπη, έως τις 27 σελίδων. Στην 143ασέλιδη έκθεση που παραδόθηκε στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ και εστάλη επίσης στους εργαζομένους, αναδεικνύονται θέματα που ενέχουν κινδύνους, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για το επιβατικό κοινό.

Σύμφωνα με την έκθεση, λείπουν 848 άτομα από το οργανόγραμμα, καθώς οι προβλεπόμενες θέσεις εργασίας είναι 3.128 και οι εργαζόμενοι περίπου 2.280. Εξ αυτών, διαπιστώνεται κόπωση διότι εργάζονται «πολλές χιλιάδες ώρες επιπλέον του κανονικού ωραρίου». Παράλληλα, σταθμάρχες ζητούν επανεκπαίδευση σε κονσόλες τοπικών χειριστηρίων, ενώ κρίνεται αναγκαία η διοργάνωση σεμιναρίων για αντιμετώπιση πυρκαγιάς, ενώ στους συρμούς παρατηρείται έλλειψη σε πυροσβεστήρες.

Στην έκθεση, σύμφωνα με τα «Νέα» γίνεται λεπτομερής αναφορά και σε ορισμένες «δυσλειτουργίες συρμών» – για παράδειγμα, συρμός που δεν υπακούει στις εντολές χειρισμού χωρίς να παρουσιάζει ένδειξη βλάβης ή περίπτωση συρμού που άνοιξαν όλες οι πόρτες του προτού αυτός ακινητοποιηθεί – οι οποίες αποδίδονται στον παράγοντα της παλαιότητας των συρμών, κατά βάση της Γραμμής 1. Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι δεν υπάρχουν διαδικασίες κίνησης συρμών.

Ζητήματα τίθενται εξίσου σχετικά με τη συντήρηση και την επιθεώρηση των εξόδων κινδύνου, τη λειτουργία των καμερών ασφαλείας, τη λειτουργία του κλιματισμού, αλλά και των οθονών ενημέρωσης.

Τέλος, στην έκθεση περιλαμβάνονται και συμπεράσματα των μετρήσεων ποιότητας της ατμόσφαιρας σε έξι σταθμούς (Πανόρμου, Αμπελόκηποι, Μέγαρο Μουσικής, Ευαγγελισμός, Σύνταγμα και Μοναστηράκι) που έδειξαν ότι ο πληθυσμός εκτίθεται σε συγκεντρώσεις ρύπων επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία (αιωρούμενα σωματίδια, φορμαλδεΰδη κ.ά.)

Tα μέλη της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ θα παρουσιάσουν ευρήματά τους σήμερα, Δευτέρα σε εργαζόμενους της ΣΤΑΣΥ και την Τρίτη στη διοίκηση.

Η απάντηση της ΣΤΑΣΥ

Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ απάντησε τα εξής αναφορικά με το περιεχόμενο της έκθεσης:

«Για τη ΣΤΑ.ΣΥ, η ασφάλεια των επιβατών αποτελεί σταθερή προτεραιότητα και απαράβατη προϋπόθεση για την παροχή του συγκοινωνιακού έργου.
Οι γραμμές 1, 2 και 3 του Μετρό είναι πιστοποιημένες με το ανώτατο επίπεδο ασφαλείας SIL 4 (Safety Integrity Level). Τα εγκατεστημένα και σε λειτουργία συστήματα Ασφαλείας στις Σταθερές Συγκοινωνίες, είναι από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη και έχουν σχεδιαστεί και εφαρμοστεί ολοκληρωμένα με βάση την αρχή του fail safe, ώστε οποιαδήποτε βλάβη να οδηγεί το σύστημα σε κατάσταση ασφαλή για τον επιβάτη. Παράλληλα, το εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό και το προσωπικό λειτουργίας ακολουθεί όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες ελέγχου, ώστε να διασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

Τόσο το δίκτυο, όσο και το τροχαίο υλικό της ΣΤΑ.ΣΥ επεκτείνεται διαρκώς και εκσυγχρονίζεται. Τρεις νέοι σταθμοί Μετρό, τα «Μανιάτικα», ο «Πειραιάς» και το «Δημοτικό Θέατρο» δόθηκαν τον τελευταίο χρόνο στην κυκλοφορία και στο δίκτυο του Τραμ προστέθηκε η επέκταση προς Πειραιά με 12 νέες στάσεις. Στις 2 γραμμές του Τραμ κυκλοφορούν σήμερα 25 καινούργιοι, σύγχρονοι συρμοί, αναβαθμίζοντας το παρεχόμενο μεταφορικό έργο, ενώ έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης το έργο αναβάθμισης 14 συρμών της γραμμής 1 Πειραιάς – Κηφισιά, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2024.

Όλοι όσοι σήμερα μιλούν για ελλείψεις συρμών, «ξεχνούν» εσκεμμένα να αναφέρουν, πως πριν 3 χρόνια σχεδόν το 50% του στόλου των 3 Γραμμών του Μετρό ήταν ακινητοποιημένο στα Αμαξοστάσια, παροπλισμένο από ελλείψεις ανταλλακτικών. Σε ένα δύσκολο περιβάλλον εν μέσω πανδημίας, με στοχευμένες ενέργειες και συστηματική προσπάθεια των εργαζομένων της ΣΤΑ.ΣΥ ανατάχθηκαν και επανεντάχθηκαν στην κυκλοφορία ακινητοποιημένοι στα αμαξοστάσια συρμοί. Ήδη, στην πολύπαθη, λόγω παλαιότητας και βανδαλισμών γραμμή 1 του μετρό, επανακυκλοφορούν τρένα, που ήταν εκτός κυκλοφορίας τα τελευταία 7 χρόνια, ενώ με τον ίδιο τρόπο ενισχύθηκαν με επιπλέον συρμούς και οι γραμμές 2 και 3 του μετρό, καθώς έχουν ήδη αναταχθεί 12 συρμοί.

Μετά από μια μακρά περίοδο συνεχούς αποδυνάμωσης του έμψυχου δυναμικού και του στόλου συρμών των Σταθερών Συγκοινωνιών, ο κύκλος της πολυετούς αυτής αποεπένδυσης έκλεισε τα τελευταία χρόνια. Το ανθρώπινο δυναμικό ενισχύθηκε με νέες προσλήψεις, για πρώτη φορά από το 2009. Κατά τη διετία 2021-2022 προσλήφθηκαν 319 εργαζόμενοι σε καίριους τομείς και ειδικότητες, ενώ για το 2023 προγραμματίστηκαν και ήδη υλοποιούνται 303 νέες προσλήψεις. Οι εργαζόμενοι κάθε ειδικότητας ακολουθούν λεπτομερή προγράμματα εκπαίδευσης.

Το προσωπικό λειτουργίας της ΣΤΑ.ΣΥ είναι άρτια εκπαιδευμένο και έμπειρο. Το τεχνικό προσωπικό, οι ηλεκτροδηγοί, οι σταθμάρχες, καθώς και οι εργαζόμενοι στα Κέντρα Ελέγχου όλων των Γραμμών του Μετρό και του Τραμ εκπαιδεύονται και επανεκπαιδεύονται σε καίρια για την ασφάλεια αντικείμενα ανά τακτά διαστήματα. Ενδεικτικά, το 2022 ολοκληρώθηκε η επανεκπαίδευση σε θέματα ασφάλειας τροχιάς των τεχνικών των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό και εντός του 2023 θα ξεκινήσει η επανεκπαίδευση και των σταθμαρχών. Στη Γραμμή 1, το 2022 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Τα έκτακτα μέτρα που ελήφθησαν λόγω της υγειονομικής κρίσης, δυσχέραναν την πραγματοποίηση ασκήσεων έκτακτης ανάγκης. Παρόλα αυτά, το 2022 διεξήχθησαν από την Πυροσβεστική Υπηρεσία στα Αμαξοστάσια του Μετρό στα Σεπόλια και του Τραμ στο Ελληνικό ασκήσεις με τη συμμετοχή και προσωπικού της ΣΤΑ.ΣΥ.

Τα τεχνικά προβλήματα που ανακύπτουν σε ένα δίκτυο, που λειτουργεί 19 ώρες αδιάκοπα και καθημερινά, είναι αναμενόμενα και δεν συνδέονται με την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών. Τα απλά, συνηθέστερα τεχνικά προβλήματα επισκευάζονται άμεσα από τους έμπειρους εργαζόμενους στις τεχνικοεπισκευαστικές βάσεις και τα αμαξοστάσια της ΣΤΑ.ΣΥ. Τα πιο σύνθετα τεχνικά προβλήματα απαιτούν περισσότερο χρόνο, σε καμία περίπτωση όμως, δεν σχετίζονται με την ασφαλή μετακίνηση του επιβατικού κοινού. Τα συστήματα ασφαλείας ελέγχονται συστηματικά και καθημερινά, πριν από την ένταξη των συρμών – οχημάτων σε λειτουργία και τα προγράμματα συντήρησης και ελέγχων που ακολουθούνται γίνονται με την προβλεπόμενη περιοδικότητα.

Για τη ΣΤΑ.ΣΥ η ασφάλεια είναι απόλυτη προτεραιότητα. Αναγνωρίζοντας τα συσσωρευμένα προβλήματα χρόνων, βήμα βήμα δίνονται λύσεις και επανακατακτάται η εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού».

Ετικέτες

Documento Newsletter