Σε μια σειρά παραλείψεις οι οποίες συνέβαλαν σε δύο τραγικά δυστυχήματα είχε προβεί συνειδητά ο κολοσσός της αεροναυπηγικής Boeing όσον αφορά την κατασκευή των αεροσκαφών 737 Max.
Αυτό είναι το συμπέρασμα της έκθεσης 238 σελίδων της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής των Αντιπροσώπων για το πολύκροτο ζήτημα των αεροσκαφών της Boeing 737 Max, δύο εκ των οποίων συνετρίβησαν σε διάστημα λίγων μηνών με συνέπεια 346 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους.
Η έκθεση διαπιστώνει μεταξύ άλλων ότι ο κατασκευαστής αεροσκαφών πίεσε τις ρυθμιστικές αρχές να παραβλέψουν ορισμένες «ατέλειες» ώστε η Boeing να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό με την Airbus.
Η συντριβή του Boeing 737 Max στην Αιθιοπία το Μάρτιο του 2019 ήταν η δεύτερη για την αμερικανική εταιρεία μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Τον Οκτώβριο του 2018, είχε προηγηθεί το δυστύχημα στην Ινδονησία. Λίγο αργότερα αποφασίστηκε ότι και τα 387 αεροσκάφη της νέας γενιάς του άκρως επιτυχημένου 737 που είχαν ενταχθεί ήδη στο στόλο πολλών αεροπορικών εταιριών θα παρέμεναν στο έδαφος μέχρι νεοτέρας.
Η έκθεση αναφέρει: «Οι δύο συντριβές ήταν το τρομακτικό αποκορύφωμα μιας σειράς ελαττωματικών τεχνικών υποθέσεων από τους μηχανικούς της Boeing, έλλειψη διαφάνειας από την πλευρά της διοίκησης της και της υπερβολικά ανεπαρκούς εποπτείας από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA)».
Περιγράφεται επίσης λεπτομερώς πώς μια προειδοποίηση, η οποία θα προειδοποιούσε τους πιλότους για πιθανό πρόβλημα με έναν από τους αντιολισθητικούς αισθητήρες τους, δεν λειτουργούσε στη συντριπτική πλειονότητα του στόλου των Max. Διαπίστωσε ότι η εταιρεία έκρυψε σκόπιμα αυτό το γεγονός και από τους πιλότους καθώς συνέχισε να κυκλοφορεί τα νέα αεροσκάφη σε όλο τον κόσμο.
Η έκθεση έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά αποκαλύψεων, παραλείψεων και άλλων ζητημάτων που έχουν προκαλέσει σωρεία προβλημάτων στον κολοσσό της αεροναυπηγικής. Συνέπεια αυτών ήταν, η εταιρεία να «καρατομήσει» τον διευθύνοντα σύμβουλο, Ντένις Μιούλενμπεργκ τον περασμένο Δεκέμβριο, διορίζοντας τον Ντέιβιντ Καλχούν στη θέση του.
Στις αρχές Ιανουαρίου η Boeing έδωσε στη δημοσιότητα εκατοντάδες εσωτερικά μηνύματα που περιλαμβάνουν έντονα επικριτικά σχόλια για την ανάπτυξη των 737 ΜΑΧ. Ένα από τα μηνύματα αναφέρει ότι ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους «σχεδιάσθηκε από κλόουν οι οποίοι επιτηρούνται από μαϊμούδες».
Τα μηνύματα έδειχναν επίσης προσπάθειες υποβάθμισης του ελέγχου από τις ρυθμιστικές αρχές, με τους υπαλλήλους να προβαίνουν σε κοροϊδευτικούς χαρακτηρισμούς για το αεροσκάφος, την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και τις διεθνείς αεροπορικές αρχές.