«Εκλεκτή» της Μενδώνη ξεπληρώνει τα γραμμάτια στήριξης στην υπουργό

«Εκλεκτή» της Μενδώνη ξεπληρώνει τα γραμμάτια στήριξης στην υπουργό

Η νέα γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, κ. Ολυμπία Βικάτου είχε  ψηφίσει υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου

Η αρχαιολόγος κ. Ολυμπία Βικάτου «επιβραβεύτηκε» τελικά για τη στάση που κράτησε στο ΚΑΣ, την ψήφο της για την καταστροφική απόσπαση αρχαιοτήτων στο Μετρό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, αλλά και για τη στήριξη στην Λίνα Μενδώνη στο ζήτημα της έξωσης του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων από την ιστορική τους έδρα στην οδό Ερμού. Η μέχρι τώρα Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων κ. Πολυξένη Αδάμ-Βελένη απομακρύνθηκε από αυτή τη θέση -παρ’ όλο που έθεσε εκ νέου υποψηφιότητα και ήταν πρώτη στη μοριοδότηση. Έτσι δεν θα συνεχίσει να υπηρετεί το ανώτερο αξίωμα στην υπηρεσιακή ιεραρχία των αρχαιολόγων και η θεσμική αυτή θέση αλλάζει σκυτάλη σε «εκλεκτή» της υπουργού.

Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο του 2021 αναρτήθηκε στη Διαύγεια προκήρυξη για την κάλυψη της θέσης. Η κ. Πολυξένη Αδάμ-Βελένη είχε ψηφίσει στο ΚΑΣ ενάντια στην απόσπαση των αρχαιοτήτων και είχε βρεθεί σε δυσμενή θέση και στο στόχαστρο της πολιτικής ηγεσίας. Τελικά, ενώ ήταν πρώτη στη μοριοδότηση, μετά από την προφορική συνέντευξη μπροστά στην ειδική επιτροπή, βρέθηκε δεύτερη. Εύκολος τρόπος να απαλλαγεί η κυβέρνηση από τις επίμονες και «ενοχλητικές» φωνές και μάλιστα με την επίφαση της αξιοκρατίας.

«Ξηλώματα» και τιμωρητική στάση

Το ίδιο συνέβη και με άλλους επιστήμονες οι οποίοι πήραν θέση για τα αρχαία της Βενιζέλου όπως ο κ. Γιώργος Σκιαδαρέσης που απομακρύνθηκε από την Εφορία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, αλλά και οι κ. Βλάσης Κουμούσης και κ. Αμαλία Ανδρουλιδάκη που απομακρύνθηκαν από το ΚΑΣ. Η κ. Σοφία Καλοπίση-Βέρτη, επίσης «ξηλώθηκε» από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων (ΕΚΒΜΜ).

Από την άλλη πλευρά, η Υπουργός επιβραβεύει τους ανθρώπους που έχουν στηρίξει τις θέσεις της πάνω σε κρίσιμα ζητήματα. Η κ. Ολυμπία Βικάτου, μαζί με οκτώ ακόμη προϊσταμένους Εφορειών Αρχαιοτήτων, πριν από λίγο καιρό δημοσιοποίησαν επιστολή αποχώρησής από τον ΣΕΑ καταγγέλλοντας τον, υιοθετώντας όλη την αβάσιμη και ψευδή επιχειρηματολογία της υπουργού για τον τρόπο χρήσης του κτιρίου. Στην επιστολή τους κατηγορούσαν τον ΣΕΑ ότι «έχει παύσει να λειτουργεί ως συνδικαλιστικό όργανο των υπηρετούντων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία μελών του και έχει μετατραπεί σε εργαλείο κομματικών τακτικισμών». Το κτίριο βρισκόταν σε άριστη κατάσταση – έγινε συνέντευξη Τύπου και ξενάγηση στους δημοσιογράφους – και φιλοξενούσε καθημερινά δεκάδες δράσεις και εκδηλώσεις επιστημονικού, αρχαιολογικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Τα εκλογικά αποτελέσματα του ΣΕΑ εξάλλου ήταν απογοητευτικά για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, αφού η φιλομενδωνική παράταξη δεν κατάφερε να αποσπάσει παρά ελάχιστες ψήφους και μηδέν έδρες. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Documento, η Υπουργός έχει υποσχεθεί θέσεις περιφερειακών γενικών διευθυντών και σε άλλους που υπέγραψαν τη συγκεκριμένη επιστολή, για αυτό και οι περισσότεροι βιάστηκαν να δημοσιεύσουν κείμενα στα κοινωνικά δίκτυα και να συγχαρούν την κ. Ολυμπία Βικάτου.

Άλλη μία… επιβράβευση με φόντο τις αρχαιότητες

Ενώ η πρώην πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, κ. Μαίρη Σαρπ ορίστηκε μόλις πριν από λίγες μέρες νέα πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη θέση του Ιωάννη Λιανού. Άλλη μια περίπτωση…επιβράβευσης από την κυβέρνηση της ΝΔ. Να θυμίσουμε ότι τον Απρίλιο του 2021 στην επεισοδιακή συνεδρίαση του ΣτΕ (η οποία διεξήχθη για πρώτη φορά Μ. Δευτέρα!) δόθηκε με οριακή πλειοψηφία, 13 έναντι 12, η έγκριση για την απόσπαση των αρχαιοτήτων στη διασταύρωση των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας. Παρά τη διεθνή κατακραυγή και τις έντονες διαμαρτυρίες της επιστημονικής κοινότητας, η κ. Λίνα Μενδώνη είχε δηλώσει τότε σε πανηγυρικούς τόνους: «Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δικαιώνει απολύτως την πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, ως προς την προστασία και ανάδειξη των σημαντικών αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, αλλά και στην ανάγκη ολοκλήρωσης του Μετρό της Θεσσαλονίκης». Το Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να μην έχει δοθεί ακόμη σε λειτουργία και να εξακολουθεί να επιβαρύνει το Δημόσιο και τους κατοίκους της πόλης, οι «επιβραβεύσεις» όμως για όσους στήριξαν την απόσπαση συνεχίζονται.

Documento Newsletter