Εχει πάρει το… κολάι η κυβέρνηση Μητσοτάκη στη ροή διαφημιστικού χρήματος για επικοινωνιακούς λόγους και κινείται από «λίστα Πέτσα» σε λίστες γενικώς και ειδικώς με …πανδημικό χαρακτήρα. Αυτή τη φορά έχει σειρά η …λίστα Πλεύρη, με εκροή από τον κρατικό κορβανά ποσού 4.960.000 ευρώ για καμπάνια «διαμόρφωσης θετικής πεποίθησης και ενεργού συμμετοχής των πολιτών στον εμβολιασμό έναντι του κορονοϊού COVID-19».
Εχουν χαθεί ζωές από την πανδημία και η κυβέρνηση της ΝΔ βαυκαλίζεται ότι έκανε ό,τι μπορούσε(!) για την πρόληψη και τις επιπτώσεις του κορονοϊού, αν και από την έναρξη της επιδημίας έχουν καταγραφεί συνολικά 18.067 θάνατοι και με την πολιτική της οδήγησε στο να είναι σχετικά χαμηλά τα ποσοστά εμβολιασμών, ιδιαίτερα στους πολίτες άνω των 60 ετών. Εχουν περάσει κοντά δυο χρόνια από την αρχή της πανδημίας και έχουν δαπανηθεί δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ για καμπάνιες ενημέρωσης. Οι αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για αδιαφάνεια δεν πτοούν τους γαλάζιους επιτελείς που σπέρνουν αφειδώς κονδύλια για καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κατά του covid19 . Παράλληλα, χωρίς ενδοιασμούς η κυβέρνηση Μητσοτάκη διαιωνίζει τη λογική του «αντιτίμου» για μηνύματα υγειονομικής σημασίας και προστασίας του δημόσιου συμφέροντος- χωρίς να ξεκαθαρίζεται μια και καλή θεσμικά ότι τέτοιου είδους μηνύματα θα γίνονται από τηλεοπτικά και λοιπά ΜΜΕ δωρεάν και υποχρεωτικά.
Oι γαλάζιοι επιτελείς προχωρούν σε νέα διαφημιστική προβολή για να διαμορφωθεί θετικό κλίμα για τα εμβόλια, την ίδια ώρα που είναι σε εξέλιξη η διερεύνηση της εξεταστικής επιτροπής στη βουλή για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος εν μέσω πανδημίας και με την αντιπολίτευση να προβάλει τις αιτιάσεις της για καταχρηστικές επιλογές κατευθυνόμενης δαπάνης.
Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης και ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών Υγείας Θόδωρος Σκυλακάκης υπέγραψαν στις 22 Νοεμβρίου 2021 απόφαση για καμπάνια «διαμόρφωσης θετικής πεποίθησης και ενεργού συμμετοχής των πολιτών στον εμβολιασμό έναντι του κορωνοϊού COVID-19» που αφορά στην ανάθεση εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών για τις δράσεις που θα αναληφθούν σχετικά με τον εμβολιασμό κατά του covid-19… Η δαπάνη των 4.960.000 ευρώ (4.000.000 ευρώ συν 960.000 ευρώ ΦΠΑ) θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας και θα καλυφθεί με έκτακτη οικονομική ενίσχυση, από τις πιστώσεις για δράσεις που σχετίζονται με την υλοποίηση μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κορωνοϊό (Γενικές Κρατικές Δαπάνες) του Υπουργείου Οικονομικών.
Μόλις χθες ολοκληρώθηκε ο έλεγχος από τις οικονομικές υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας της απόφασης με την οποία ο υπηρεσιακός γραμματέας του υπουργείου Υγείας είχε εγκρίνει τη δαπάνη και τη δέσμευση του ποσού αυτού σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου Υγείας οικονομικού έτους 2021.
Εχουν ενδιαφέρον όσα ορίζονται στην απόφαση Σκυλακάκη-Πλεύρη. Η ανάθεση της παροχής της υπηρεσίας επικοινωνίας και ενημέρωσης σε εταιρεία-ανάδοχο θα πραγματοποιηθεί από την Τριμελή Επιτροπή Οργάνωσης της Εθνικής Εκστρατείας κατά παρέκκλιση ειδικότερων διατάξεων που αφορούν στην ανάθεση σχετικών υπηρεσιών. Η εταιρεία-ανάδοχος αναλαμβάνει τον σχεδιασμό της επικοινωνιακής στρατηγικής και την τοποθέτηση σε τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας «με την ενδεδειγμένη παραμετροποίηση που αφορά όλες τις ομάδες αποδεκτών και συγκεκριμένα τις πληθυσμιακές ομάδες που ορίζονται στο πλαίσιο της παρ. 1 του άρθρου 74 του ν. 4761/2020».
Τίθεται ως κριτήριο η τηλεθέαση των τηλεοπτικών σταθμών, «βάσει της διαθέσιμης μέτρησης από ανεξάρτητο φορέα, όπου αυτός υφίσταται, ή με κριτήρια δημοφιλίας, καθώς και με αναφορά στον βαθμό ανταπόκρισης και απήχησης σε κάθε ηλικιακή ομάδα, συμπράττοντα φορέα κατά τον αποτελεσματικότερο οικονομικά τρόπο». Παράλληλα, η εταιρεία-ανάδοχος αναλαμβάνει την παρακολούθηση της ομαλής υλοποίησης της εκστρατείας με την προσκόμιση προς την αναθέτουσα Αρχή στοιχείων, μετρήσεων και αναφορών απόδοσης, καθώς και βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης με βάση τις οποίες γίνεται η αποπληρωμή των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας που μεταδίδουν τα σχετικά μηνύματα. Ορίζεται ότι η σύμβαση διαρκεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Η καταβολή του συμβατικού τιμήματος (αμοιβή του αναδόχου καθώς και κάθε απαίτηση του αναδόχου, του Δημοσίου ή τρίτου, σχετική με τις υπηρεσίες) μπορεί να διενεργείται και με την ολοκλήρωση τμηματικών παραλαβών των παρεχόμενων υπηρεσιών και των αναλογούντων παραδοτέων του έργου ανά μήνα από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, με αναλυτική αναφορά προϋπολογισμού εξόδων, φόρων, αμοιβής αναδόχου και αμοιβών. Για την τμηματική παραλαβή ο ανάδοχος θα πρέπει να έχει προσκομίσει εγκεκριμένο από την αναθέτουσα αρχή πλάνο εκστρατείας με χρονική διάρκεια τετραμήνου, και εκτός άλλων να υποβάλλει αποδεικτικά υλοποίησης του πλάνου εκστρατείας για κάθε μήνα.
Από την άλλη, ορίζεται ο τρόπος που θα διενεργείται η η πληρωμή προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας της Εθνικής Εκστρατείας Εμβολιασμού : ο ανάδοχος κοινοποιεί στο Υπουργείο Υγείας το πλάνο διαφημιστικής προβολής, τη λίστα των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας, που το υλοποιούν ανά μήνα, τα στοιχεία προβολής των μηνυμάτων της εκστρατείας για τον μήνα αυτό, ήτοι τα αποδεικτικά υλοποίησης της διαφημιστικής προβολής (αποδεικτικά τηλεοπτικής προβολής σε σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας), καθώς και λίστα με το ποσό προς πληρωμή προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας για τη διενεργηθείσα διαφημιστική προβολή.
Τον περασμένο Δεκέμβριο η ειδησεογραφία αποτύπωνε την πορεία της καμπάνιας ευαισθητοποίησης για τον εμβολιασμό με αναμενόμενη τη Κικίλια στα βήματα της λίστας Πέτσα, μετά την προσθήκη του άρθρου 74 «Εθνική Εκστρατεία Εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού COVID -19» στον άσχετο με τα της υγείας νομοθετήματος για τον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων. Τότε τέθηκαν τα σχετικά με τη διαμόρφωση θετικής πεποίθησης και ενεργού συμμετοχής των πολιτών στον εμβολιασμό κατά του κορονοϊού.
Στις 17 Δεκεμβρίου 2020, συστάθηκε η Επιτροπή που αναθέτει σε εταιρείες για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση της καμπάνιας ενημέρωσης για τα καλά του εμβολιασμού. Πέντε μήνες αργότερα (Μάιος 2021), η αξιωματική αντιπολίτευση σε ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων προς τους υπουργούς Υγείας και Οικονομικών στη Βουλή επεσήμαινε ότι η διαδικασία για την πραγματοποίηση της εκστρατείας αυτής «παραπέμπει σε πρακτικές Λίστας Πέτσα» και ότι «η Λίστα Κικίλια, όπως ονομάστηκε – και όχι άδικα – είναι μια ακόμη περίπτωση αδιαφάνειας, παρόμοια με τις υπόλοιπες αδιαφανείς Λίστες μέσω των οποίων η κυβέρνηση Μητσοτάκη, σπαταλά χρήματα του ελληνικού λαού προσπαθώντας να χειραγωγήσει τα ΜΜΕ, χωρίς κανένα πλαίσιο κανόνων και λογοδοσίας». Μάλιστα, ο ΣΥΡΙΖΑ τόνιζε ότι μέχρις τότε, «το συνολικό ποσό που έχει αφαιρέσει η Κυβέρνηση από τα δημόσια ταμεία και έχει διοχετεύσει με πλήρη αδιαφάνεια σε διάφορα ΜΜΕ για «επικοινωνιακές προβολές», αγγίζει συνολικά τα 60 εκατομμύρια ευρώ». Το κονδύλι της λεγόμενης “λίστας Κικίλια” το κονδύλι ορίστηκε στα 18.500.000 εκατομμύρια ευρώ, στη συνέχεια η δαπάνη έφτασε στα 19.740.000 ευρώ για την ακρίβεια ενώ με τροποποίηση υπήρξαν τροποποιήσεις ως προς τις διαδικασίες πληρωμής προς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η καμπάνια αυτή είχε ορίζοντα ως το τέλος του Μαΐου 2021.
Τώρα είναι καθ΄οδόν η….λίστα Πλεύρη της νέας καμπάνιας για τον εμβολιασμό, που επιδιώκει με διαφημιστικά μηνύματα να οδηγήσει περισσότερους πολίτες στα εμβολιαστικά κέντρα. Κι αυτό χωρίς να έχει καν δοθεί στη δημοσιότητα αποτύπωση, με μετρήσιμο τρόπο, μεταξύ άλλων, για το πώς κατανεμήθηκαν τα μηνύματα και τι δεν πήγε καλά σε προηγούμενες καμπάνιες διαμόρφωσης θετικής εικόνας για τον εμβολιασμό. Ούτε λόγος για τα ζητήματα που θέτει η αντιπολίτευση – και με αφορμή την εξεταστική επιτροπή στη Βουλή- ώστε να διερευνηθούν ζητήματα αδιαφάνειας στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος εν μέσω πανδημίας. Πολύ περισσότερο η ΝΔ κωφεύει στο αίτημα από κόμματα της αντιπολίτευσης (ΚΚΕ) για δωρεάν και υποχρεωτική προβολή από τα ΜΜΕ καμπάνιας για την προστασία της δημόσιας υγείας…
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη συνεχίζει την πολιτική της σε νεοφιλελεύθερη ρότα και η χώρα μετρά κρούσματα, νοσηλείες και χαμένες ζωές.