Σενάριο ταινίας του Netflix θυμίζουν τα όσα αναφέρονται στην εισαγγελική πρόταση παραπομπής σε δίκη 14 κατηγορουμένων αναφορικά με την περιβόητη υπόθεση των πλαστών και αγύριστων δανείων του Ταμείου Αλληλοβοήθειας του υπουργείου Πολιτισμού.
Διαβάστε επίσης: Αποκλειστικό: Εισαγγελέας για τα πλαστά δάνεια στο υπουργείο Πολιτισμού – Να δικαστούν 14 άτομα για κακουργήματα
Η εισαγγελική λειτουργός περιγράφει σύμφωνα με πληροφορίες του documentonews.gr στην πρόταση της προς το Δικαστικό Συμβούλιο, τον τρόπο με τον οποίο δρούσαν οι κατηγορούμενοι και ειδικότερα το μοτίβο δράσης που ακολουθούσαν. Πρόκειται για ένα νομικό σκεπτικό που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών με ορθά νομικά επιχειρήματα. Mε την όλη υπόθεση να αναδύει μια έντονη «δυσοσμία» για όσα συνέβαιναν στο υπουργείο Πολιτισμού, με κρατικό χρήμα.
Κατά την εισαγγελική πρόταση κομβικό ρόλο είχε ο διευθυντής του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Γιώργος Βλαντής. Ο συγκεκριμένος φέρεται να συνέτασσε μαζί με άλλον κατηγορούμενο υπάλληλο του υπουργείου Πολιτισμού, «πλαστά έγγραφα» και ειδικότερα πλαστές «αιτήσεις χορήγησης οικονομικών βοηθημάτων ή δανείων». Οι αιτήσεις συντάσσονταν εν αγνοία των υπαλλήλων του υπουργείου που υποτίθεται ότι κατέθεταν τα σχετικά αιτήματα. Τα ποσά κυμαίνονταν κατά περίπτωση από 1.000 έως 3.000 ευρώ ανά υπάλληλο. Συνήθως η αίτηση έφερε υποτιθέμενη υπογραφή του υπαλλήλου και αιτιολογία για τη χορήγηση του δανείου. Με τη μόνη διαφορά, όπως αποδείχτηκε από την εισαγγελική έρευνα, ότι οι υπάλληλοι ουδέποτε είχαν ζητήσει δάνειο και ουδέποτε είχαν υπογράψει τις αιτήσεις. Επρόκειτο για αιτήσεις «μαïμού» εν αγνοία τους που ανακάλυψαν χρόνια μετά.
Στη συνέχεια ο Βλαντής έφερνε τα υποτιθέμενα αιτήματα ενώπιον του ΔΣ του Ταμείου. Πρόεδρος του ΔΣ ήταν επί μια δεκαπενταετία ο «πράσινος» αρχισυνδικαλιστής του υπουργείου Ιωάννης Τσακοπιάκος, ο οποίος είναι μεταξύ των 14 κατηγορουμένων. Ο Βλαντής πρότεινε στο ΔΣ την παραδοχή των υποτιθέμενων αιτήσεων για δάνειο ή οικονομική βοήθεια από το επόμενο ΔΣ του Ταμείου. Οι προτάσεις Βλαντή γινόταν όπως ήταν αναμενόμενο αποδεκτές από το ΔΣ. Έπειτα οι κατηγορούμενοι κατήρτιζαν πλαστές αποδείξεις πληρωμής των εκάστοτε εγκριθέντων ποσών δανείων και οικονομικών βοηθημάτων.
Πλαστές αποδείξεις και υπογραφές εν αγνοία των υπαλλήλων
Σε κάποιες περιπτώσεις τα δάνεια προβλεπόταν να πληρωθούν σε «ισόποσες άτοκες μηνιαίες δόσεις». Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι οι δανειολήπτες συναινούσαν στο να παρακρατείται από το μισθό τους το ύψος της δόσης κάθε μήνα. Προκειμένου να μην αντιληφθούν οι υποτιθέμενοι δανειολήπτες την κομπίνα που είχε στηθεί οι κατηγορούμενοι έκαναν το εξής: Αν και συνέτασσαν έγγραφες εντολές προς τις αρμόδιες υπηρεσίες σχετικά με την παρακράτηση των δόσεων από κάθε υπάλληλο ουδέποτε τις διαβίβαζαν. Αντίθετα προχωρούσαν στην κατάρτιση νέων πλαστών αιτήσεων, τις οποίες καταχωρούσαν στα ίδια βιβλία πρωτοκόλλου. Με αυτές οι υποτιθέμενοι λήπτες των δανείων ζητούσαν τη μετατροπή των άτοκων δανείων σε βοηθήματα. Στη συνέχεια οι Βλαντής και ο συγκατηγορούμενός του υπάλληλος ενημέρωνε τις αρμόδιες υπηρεσίες, ζητώντας να αγνοηθούν τα προηγούμενα έγγραφα. Πράγματι οι υπηρεσίες ενημερώνονταν, όχι όμως και οι υποτιθέμενοι δανειολήπτες. Χαρακτηριστικό των όσων συνέβαιναν στο «αμαρτωλό» Ταμείο είναι ότι τα έγγραφα αυτά δεν βρέθηκαν στη σχετική αλληλογραφία κατά την εισαγγελική έρευνα. Οι κατηγορούμενοι, όπως επισημαίνει η εισαγγελέας «δεν μεριμνούσαν καν για τη συμφωνία των αριθμών πρωτοκόλλου με αριθμούς αιτήσεων και σωστού αριθμού πρακτικού ΔΣ».
Οι 133 υπάλληλοι και τα δάνεια ύψους 282.000 ευρώ που ουδέποτε έλαβαν
Κατά την εισαγγελική έρευνα, η οποία βασίστηκε και στα πορίσματα των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, προέκυψε ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό το οποίο δόθηκε σε υποτιθέμενα δάνεια και βοηθήματα προς υπαλλήλους. Συγκεκριμένα πρόκειται για 282.000 ευρώ τα οποία αφορούν σε 133 υπαλλήλους του υπουργείου. Ωστόσο, όπως δήλωσαν κατά την εξέταση τους, όχι μόνο δεν έλαβαν ποτέ αυτά τα χρήματα αλλά ούτε και είχαν υποβάλλει αιτήσεις για τη χορήγησή τους.
Εντυπωσιακά είναι όσα αναφέρονται στην εισαγγελική πρόταση για υποτιθέμενους δικαιούχους οι οποίοι ανακάλυψαν εντελώς ξαφνικά ότι εμφανίζονταν να έχουν λάβει δάνειο από το Ταμείο. Ήταν κάπου το 2018 όταν το σκάνδαλο με τα πλαστά και αγύριστα δάνεια άρχισε να λαμβάνει διαστάσεις στον Τύπο. Εκατοντάδες υπάλληλοι ζήτησαν να ενημερωθούν από ΤΑΥΠΥΠΠΟ εάν έχουν λάβει ή όχι δάνειο. Τότε έκπληκτοι διαπίστωσαν ότι εμφανιζόταν να τους έχει χορηγηθεί δάνειο ή βοήθημα από το Ταμείο και να έχουν υπογράψει σχετικές αιτήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν να στραφούν στη Δικαιοσύνη και να καταθέσουν μήνυση.
Η διευθύντρια που αποκάλυψε την κομπίνα και απέπεμψε η Μενδώνη
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι όσα αναφέρονται στην εισαγγελική πρόταση για το ρόλο της πρώην διευθύντριας του Ταμείου, Αναστασίας Κουτσή και τις ενέργειες που έκανε για την αποκάλυψη της κομπίνας που είχε στηθεί. Πρόκειται για την διευθύντρια που απέπεμψε με φωτογραφική διάταξη η Λίνα Μενδώνη αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Παρά το γεγονός ότι υπήρχαν σε εξέλιξη εισαγγελικές έρευνες, δημοσιεύματα και ερωτήσεις στη Βουλή για το «αμαρτωλό» Ταμείο. Η Λίνα Μενδώνη με το καλημέρα της ανάληψης του υπουργικού θώκου προτίμησε να σταθεί στο πλευρό των εμπλεκόμενων συνδικαλιστών.
Το Νοέμβριο του 2018 η κα Κουτσή διαβίβασε στους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης στοιχεία σχετικά με περιπτώσεις δανείων και οικονομικών βοηθημάτων που υποτίθεται ότι είχαν δοθεί σε υπαλλήλους του ΥΠΠΟ. Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε προέκυψε ότι ουδέποτε οι υπάλληλοι είχαν λάβει αυτά τα δάνεια ή οικονομικά βοηθήματα. Ήταν μόνο μερικά από τα δάνεια «μαϊμού» στο αμαρτωλό Ταμείο. Στη συνέχεια η κα Κουτσή απέστειλε τα ονόματα ακόμη 40 υπαλλήλων που υποτίθεται ότι είχαν λάβει δάνειο, καθώς και συμπληρωματικά στοιχεία το 2019.
Παρά τις ενέργειες για την αποκάλυψη της κομπίνας, η ίδια δέχτηκε έναν ανηλεή πόλεμο στο υπουργείο Πολιτισμού, με Ένορκες Διοικητικές Εξετάσεις σε βάρος της και πειθαρχικές διώξεις. Στην Ελλάδα του Κυριάκου Μητσοτάκη, όσοι προσπαθούν να «σπάσουν αποστήματα» που ζημίωσαν το Δημοσιο όχι μόνο δεν επιβραβεύονται αλλά διώκονται.
Για όλα έφταιγε ο μακαρίτης ο ΣΥΡΙΖΑΙΟΣ
Από την πλευρά του Βλαντής, σύμφωνα πάντα με όσα αναφέρονται στην εισαγγελική πρόταση παραπομπής τους σε δίκη για κακουργήματα, υποστήριξε στην απολογία του ότι είναι αθώος. Σε υπόμνημά του, υποστήριξε ότι για όλα ευθύνεται ο Γιώργος Αλβανός, Πρόκειται για τον πρώην επικεφαλής της συνδικαλιστικής παράταξης «ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ του ΣΥΡΙΖΑ» ο οποίος δεν βρίσκεται πλέον εν ζωή καθώς απεβίωσε το 2017. Κατά τον Βλαντή, ο Αλβανός ήταν αυτός που το 2012 τον πλησίασε και του ζήτησε να τον βοηθήσει «στην ικανοποίηση αιτημάτων λήψης οικονομικών βοηθημάτων». Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς Βλαντή, από τον Οκτώβριο του 2012 οι αιτήσεις ερχόταν από τον Αλβανό, εισάγονταν προς συζήτηση στο ΔΣ, χωρίς τη δική του εισήγηση και στη συνέχεια γινόταν η εκταμίευση του ποσού και η είσπραξή του από τους δικαιούχους. Κατά τον Βλαντή, ο αποθανών φέρεται να είχε εισπράξει το συνολικό ποσό των 35.000 ευρώ το επίμαχο χρονικό διάστημα. Για όλα λοιπόν έφταιγε ο μακαρίτης ο ΣΥΡΙΖΑΙΟΣ, ισχυρισμός που δεν έπεισε όμως τις εισαγγελικές αρχές.
Εισαγγελική πρόταση παραπομπής για 14 κατηγορούμενους
Υπενθυμίζεται ότι όπως αποκάλυψε το documentonews.gr η εισαγγελέας Σιδέρη εισηγήθηκε προς το Δικαστικό Συμβούλιο την παραπομπή σε δίκη 14 συνολικά κατηγορουμένων. Μεταξύ αυτών ο πρώην πρόεδρος της ΠΟΕΥΠΠΟ και πρόεδρος στο ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ από το 2002 μέχρι και το 2017 Ιωάννης Τσακοπιάκος, ο διευθυντής του Ταμείου Γιώργος Βλαντής, μέλη των διοικήσεων του Ταμείου αλλά και συνδικαλιστές.
Τα αδικήματα τα οποία τους αποδίδονται κατά περίσταση σε βαθμό κακουργήματος αφορούν σε «συγκρότηση και ένταξη σε εγκληματική οργάνωση», «πλαστογραφία», «ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία», «νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα» και «υπεξαίρεση».
Είναι ακόμη μία εμπλοκή των Τσακοπιάκου – Βλαντή με τη Δικαιοσύνη, καθώς ήδη δικάζονται στο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών με κατηγορούμενους άλλα τέσσερα μέλη πρώην διοικήσεων του Ταμείου. Η κατηγορία που αντιμετωπίζουν αφορά σε υπεξαγωγή εγγράφων και συγκεκριμένα ότι αφαίρεσαν από το γραφείο του Ταμείου τα βιβλία πρωτοκόλλου των ετών 2015, 2016 και 2017, καθώς και τα πρακτικά του διοικητικού συμβουλίου.