Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά την αμαρτωλή σύμβαση 717, την οποία αρχειοθέτησε εδώ η Οικονομική Εισαγγελία
Ευτυχώς που υπάρχει Δικαιοσύνη. Οχι στην Ελλάδα όμως, στην Ευρώπη. Και πλέον τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα για την ελληνική κυβέρνηση, αφού ο ειδησεογραφικός ιστοχώρος Euractiv απευθύνθηκε στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία επιβεβαίωσε την αποκάλυψη του documentonews.gr ότι διερευνά τις αμαρτωλές συμβάσεις –μεταξύ των οποίων και η περίφημη σύμβαση 717 που υπογράφηκε το 2014– που αφορούν την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Συστήματα τα οποία δεν εγκαταστάθηκαν ποτέ ωστόσο.
Η επίμαχη απάντηση που δόθηκε στο ευρωπαϊκό Μέσο δίνει νέα τροπή στην υπόθεση, καθώς η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία όχι μόνο επιβεβαίωσε ότι διενεργεί σχετική έρευνα αλλά παράλληλα υπενθύμισε σκωπτικά πως «είναι υπεύθυνη για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων που θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ. Σε αυτά περιλαμβάνονται οικονομικά και χρηματοπιστωτικά εγκλήματα, όπως η κατάχρηση κεφαλαίων, η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, η απάτη στον τομέα του ΦΠΑ και η διαφθορά».
Δεν ήταν ίδια η αντιμετώπιση της υπόθεσης από την ελληνική Δικαιοσύνη. Η σύμβαση 717, η οποία προέβλεπε μεταξύ άλλων την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου, είχε γίνει αντικείμενο εισαγγελικής διερεύνησης στη χώρα μας ήδη από το 2018. Και όμως, πριν από μερικούς μήνες η υπόθεση μπήκε στο αρχείο από την Οικονομική Εισαγγελία παρότι, όπως αποδείχθηκε, τέτοια συστήματα ασφαλείας δεν υπάρχουν.
Παραμένει… αδιευκρίνιστη η αιτία αρχειοθέτησης της επίμαχης υπόθεσης από την Οικονομική Εισαγγελία στην οποία προΐσταται ο Χρήστος Μπαρδάκης. Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που η Οικονομική Εισαγγελία επί των ημερών του Χρ. Μπαρδάκη προβαίνει σε αρχειοθέτηση υπόθεσης η οποία προκαλεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα. Ενδεχομένως θα θυμάστε τις… αδιευκρίνιστες αρχειοθετήσεις του Αδωνη Γεωργιάδη και του Δημήτρη Αβραμόπουλου σε ό,τι αφορούσε την εμπλοκή τους στο σκάνδαλο της Novartis…
Και ενώ η Δικαιοσύνη στην Ελλάδα βλέπει τα σκάνδαλα να περνούν από μπροστά της και σφυρίζει αδιάφορα, τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα για την κυβέρνηση. Και αυτό επειδή, όπως αποκάλυψε την περασμένη Παρασκευή το documentonews.gr, από τον Νοέμβριο του 2022, δηλαδή εδώ και τέσσερις μήνες, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διερευνά εξονυχιστικά όχι μόνο τη σύμβαση του 2014, αλλά ακόμη μία η οποία υπογράφηκε το 2007.
«Φύλλο και φτερό»
Η τελευταία σύμβαση αφορούσε την προμήθεια και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων (ETCS), το οποίο αποτελεί ευρωπαϊκή πρωτοβουλία προκειμένου να αντικατασταθούν τα παλαιά συστήματα προστασίας αμαξοστοιχιών που χρησιμοποιούνταν –ή χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα σε χώρες όπως η Ελλάδα– από τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διερευνά κατά πόσο ζημιώθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ, καθώς οι επίμαχες συμβάσεις –στην πραγματικότητα δεν υλοποιήθηκαν ποτέ– είχαν χρηματοδοτηθεί εκτός από εθνικούς πόρους και με κοινοτικά κονδύλια. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ξεκίνησε έπειτα από ανώνυμη επιστολή που της στάλθηκε τον Μάιο του 2022 και έχουν ήδη κάνει «φύλλο και φτερό» τις επίμαχες συμβάσεις. Μέχρι όμως να μάθουμε περισσότερα αναφορικά με τα αποτελέσματα της έρευνας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας αξίζει να καταγραφεί το ιστορικό της διερεύνησης της υπόθεσης που αφορούσε τη σύμβαση 717 από την ελληνική Δικαιοσύνη. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Documento, τον Νοέμβριο του 2018 σχηματίστηκε δικογραφία από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αναφορικά με τη σύμβαση 717.
Ολα καλά!
Επειτα από εκτενείς ερωτήσεις που είχε υποβάλει στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου ο πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος Νίκος Νικολόπουλος αναφορικά με την «αμαρτωλή» σύμβαση 717, η υπόθεση διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία του Αρειου Πάγου, η οποία με τη σειρά της τη διαβίβασε στην Εισαγγελία Διαφθοράς. Οταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Εισαγγελία Διαφθοράς καταργήθηκε και το έργο της ανέλαβε η Οικονομική Εισαγγελία, η οποία τελικά έβαλε την υπόθεση στο αρχείο πριν από μερικούς μήνες…
Υπάρχει όμως και συνέχεια. Ενα σκέλος της υπόθεσης διερευνήθηκε και από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) έπειτα από σχετική εντολή διενέργειας που είχε δοθεί από την εισαγγελία. Το πόρισμα που βγήκε ήταν απαλλακτικό και οδήγησε στην αρχειοθέτηση της υπόθεσης. Εξέλιξη που δεν προκαλεί έκπληξη, αφού η ΕΑΔ επί διοίκησης Αγγελου Μπίνη –στενός φίλος του πρωθυπουργού, ο οποίος παραιτήθηκε μετά την έντονη κριτική που δέχτηκε– έχει λειτουργήσει σαν πλυντήριο της κυβέρνησης σε πλείστες περιπτώσεις. Κάποιες από τις πιο χαρακτηριστικές αφορούν την παρακολούθηση του δημοσιογράφου Θανάση Κουκάκη μέσω κακόβουλου λογισμικού, τα παράνομα pushbacks στο Αιγαίο, τη λίστα Πέτσα και την εμπλοκή του Δημήτρη Αβραμόπουλου στην υπόθεση Novartis.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες του Documento, πριν από το απαλλακτικό βούλευμα της ΕΑΔ, μια ελέγκτρια της αρχής η οποία πραγματοποίησε έλεγχο στη σύμβαση 717 είχε στείλει επιστολή σε πλήθος αρμόδιων προϊσταμένων. Σε αυτήν διαπίστωνε ότι στην επίμαχη σύμβαση «υλοποιείται κατά παράβαση των συμβατικών όρων (Τεχνική Περιγραφή, Τεχνικές Προδιαγραφές, ΕΣΥ) μια διαφορετική τεχνική λύση», καθώς και ότι «ο ανάδοχος παραβιάζει συστηματικά τους συμβατικούς όρους υλοποίησης του έργου, τροποποιώντας το τεχνικό αντικείμενο και αυξάνοντας αδικαιολόγητα το συμβατικό τίμημα…». Η ελέγκτρια έφτασε στο σημείο να αναρωτιέται «αν ο ΟΣΕ στο μέλλον θελήσει να βάλει φωτοσήματα ακολουθίας, δεν θα χρειαστεί ξανά η τμηματοποίηση της ανοιχτής γραμμής, που τώρα καταργείται, ενώ έχουν προβλεφθεί και υπάρχουν ποσότητες στη σύμβαση;».
Τον Μάιο του 2021 η συγκεκριμένη ελέγκτρια αντικαταστάθηκε ως προς την επιθεώρηση της σύμβασης 717. Γιατί άραγε;