Έγκλημα Τέμπη: Υπόμνημα Βερβεσού για το μοντάζ των ηχητικών που μεταδόθηκαν από ΜΜΕ

Έγκλημα Τέμπη: Υπόμνημα Βερβεσού για το μοντάζ των ηχητικών που μεταδόθηκαν από ΜΜΕ
(ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΟΥΤΡΑ/EUROKINISSI)

Να εξεταστούν τυχόν αξιόποινες πράξεις για το μοντάζ των ηχητικών της βραδιάς του σιδηροδρομικού εγκλήματος των Τεμπών ζητάει με υπόμνημά του προς τον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, ο οποίος χειρίζεται την υπόθεση της τραγωδίας στα Τέμπη, ο πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων, Δημήτρης Βερβεσός.

Τονίζει ότι προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις μη σύννομων ενεργειών, οι οποίες μέχρι στιγμής δεν έχουν ερευνηθεί, παρά το γεγονός ότι φέρεται να στοχεύουν στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης και αφορούν πρόσωπα που έχουν εμπλακεί στην υπόθεση και έχουν καταθέσει στις προανακριτικές διαδικασίες. Αντίστοιχα, σημειώνεται ότι ενδέχεται να υπάρχουν αμφιβολίες για την αυθεντικότητα των στοιχείων που έχουν εισαχθεί στη δικογραφία.

Ο κ. Βερβεσός αιτείται άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και «ό,τι άλλο καθίσταται ικανό να αποδείξει τυχόν την τέλεση παράνομων, εγκληματικών ενεργειών».

Ο πρόεδρος των Δικηγορικών Συλλόγων θέτει κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τα μονταρισμένα ηχητικά ντοκουμέντα που παραπλάνησαν την κοινή γνώμη:

-Ποιοι είχαν πρόσβαση στα καταγραφικά συστήματα του ΟΣΕ, τις πρώτες ώρες μετά το δυστύχημα, πριν τα αρχεία παραδοθούν στις αρμόδιες Αρχές.

-Ποιες διαδικασίες ακολουθήθηκαν για τη δημιουργία αντιγράφων, την επεξεργασία και τη «συρραφή» των ηχητικών ντοκουμέντων και ποιος ήταν ο υπεύθυνος για τη χορήγησή τους.

-Ποιο ήταν το κίνητρο πίσω από την αλλοίωση των ηχητικών αρχείων και τη δημοσίευση των παραποιημένων ντοκουμέντων, πριν τα αυθεντικά αρχεία φτάσουν στις Αρχές.

Το υπόμνημα του Δημήτρη Βερβεσού

«Αξιότιμε κ. Ανακριτά,

Όπως γνωρίζετε έχουμε δηλώσει παράσταση πολιτικής αγωγής σύμφωνα με το άρθρο 90 ΚΠΔ για την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών της 28/02/2023 και για αυτό το λόγο σας γνωστοποιώ το κάτωθι κείμενο:

Την 1η Μαρτίου 2023 στις 22:11, πριν παρέλθει 24ωρο από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα protothema.gr ρεπορτάζ με τίτλο «Σύγκρουση τρένων στη Λάρισα – Ηχητικό ντοκουμέντο: Ακούστε τις μοιραίες εντολές του σταθμάρχη που έφεραν την τραγωδία», όπως προκύπτει από τον ακόλουθο σύνδεσμο .

Το ρεπορτάζ περιλαμβάνει βίντεο με το ηχητικό και δίνει έμφαση στον ακόλουθο διάλογο:

«Στο ηχητικό ντοκουμέντο που ακολουθεί αναφέρονται τα εξής:

Μηχανοδηγός – Η Λάρισα ακούει;

Σταθμάρχης – Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων.

Μηχανοδηγός – Βασίλη φεύγω;

Σταθμάρχης – Φεύγεις, φεύγεις.

Μηχανοδηγός – Έγινε, καλό βράδυ.»

Το ίδιο ρεπορτάζ σημείωνε:

«Είχε προηγηθεί διάλογος του σταθμάρχη με τον κλειδούχο, ο οποίος είναι αποκαλυπτικός του τι συνέβη:

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού – Βασίλη, να γυρίσω;

Σταθμάρχης – Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού – Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Σταθμάρχης – Καλή συνέχεια.»

Στη συνέχεια επισημαίνεται ότι:

«Η σύντομη αυτή συνομιλία φανερώνει τι πραγματικά συνέβη: Ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη αν έπρεπε να γυρίσει το κλειδί στην ευθεία -οπότε το τρένο θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή, χωρίς πρόβλημα. Ωστόσο, ο σταθμάρχης του είπε ότι επρόκειτο να χρησιμοποιήσει τη διαγώνιο ένα τοπικό τρένο, όπως και συνέβη. Όμως, στη συνέχεια ο σταθμάρχης ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, οπότε το Intercity μπήκε στο “αντίθετο ρεύμα”.»

Το ανωτέρω δημοσίευμα, σε συνδυασμό με την παραδοχή του Σταθμάρχη της Λάρισας κατά την ανάκριση ότι δεν είχε γυρίσει το κλειδί και είχε στείλει το τρένο στη γραμμή καθόδου, συνέβαλε στη διαμόρφωση της πεποίθησης ότι αιτία του δυστυχήματος ήταν το «ανθρώπινο λάθος» του σταθμάρχη, υποβαθμίζοντας τη σημασία άλλων παραμέτρων όπως η απουσία τηλεδιοίκησης.

Κρείσσον δε τυγχάνει να Σας αναφέρουμε ότι καίτοι το ηχητικό αυτό δεν περιλαμβάνεται στα ηχητικά που παραδόθηκαν στην Αστυνομία από το καταγραφικό σύστημα του ΟΣΕ και τη Διεύθυνση Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ στις 3 Μαρτίου 2023, θεωρήθηκε έγκυρο δεδομένου ότι δόθηκε στη δημοσιότητα από ένα μεγάλο μέσο ενημέρωσης καιαναπαράχθηκε από πλήθος άλλων μέσων, ήδη από το ίδιο βράδυ, λόγω του τεράστιου ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης για το τραγικό δυστύχημα.

Η εγκυρότητα του αμφισβητήθηκε μόνο κάποιες ημέρες αργότερα, όταν στις 4 Μαρτίου 2023, δημοσίευμα της ιστοσελίδας ertnews.gr (https://www.ertnews.gr/eidiseis/ellada/apokalypsi-ert-tesseris-ki-oxi-treis-fones-sto-ixitiko-ntokoumento-tou-stathmarxi-larisas/) υποστήριζε ότι στο εν λόγω ηχητικό ακούγονται τέσσερις φωνές και όχι τρεις. Στο ρεπορτάζ, επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι στο ηχητικό εκτός από τη συνομιλία του μοιραίου σταθμάρχη, του κλειδούχου και του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, ακούγεται και η φωνή ενός μηχανοδηγού που εκτελούσε δρομολόγιο αμαξοστοιχίας από Λάρισα προς Βόλο, καθώς και ότι «Το καταγραφικό έχει καταγράψει τις συνομιλίες που έχει ο σταθμάρχης της Λάρισας με μηχανοδηγούς αλλά και με τον υπάλληλο. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο μηχανοδηγός του μοιραίου τρένου άκουγε αυτές τις συνομιλίες. Άκουγε μόνο τον σταθμάρχη. Δεν σημαίνει ότι πήρε κάποια λάθος οδηγία. Αυτό που δεν έχουμε ακούσει τουλάχιστον σε αυτό που έχει έρθει στην επιφάνεια γιατί ενδεχομένως να υπάρχει ολόκληρη συνομιλία, είναι αν υπήρξε και ποια ήταν η απάντηση από τον μηχανοδηγό του μοιραίου τραίνου.

Ένα χρόνο αργότερα, στις 24 Μαρτίου 2024 στην εφημερίδα «Το ΒΗΜΑ» δημοσιεύεται ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Βασίλη Λαμπρόπουλου που αποκαλύπτει ότι το ηχητικό που παρουσιάστηκε την 1η Μαρτίου 2023 στην ιστοσελίδα protothema.gr, ήταν προϊόν συρραφής δύο διαφορετικών ηχογραφήσεων και διαλόγων. Το ρεπορτάζ κάνει λόγο για «Αλλοίωση συνομιλιών του σταθμάρχη με μηχανοδηγούς στη Λάρισα, που «ξεριζώθηκαν» παράνομα από το σύστημα καταγραφών επικοινωνιών του ΟΣΕ, λίγες μόλις ώρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη…». Όπως επισημαίνεται, «η υπόδειξη του σταθμάρχη για αναχώρηση τρένου προς την υποτιθέμενη «λάθος πορεία» δεν αφορούσε τη μοιραία αμαξοστοιχία – όπως παρουσιάστηκε την 1η Μαρτίου σε μονταρισμένο ηχητικό ντοκουμέντο – αλλά εκείνη τοπικού συρμού που κινήθηκε κανονικά». Από το άνω δημοσίευμα προβάλλεται ο ισχυρισμός, λοιπόν, ότι επρόκειτο για μοντάζ που αναδείκνυε μόνο το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας, καθώς το ηχητικό «ενώνει» συνομιλίες με δύο μηχανοδηγούς διαφορετικών αμαξοστοιχιών. Η πρώτη συνομιλία γίνεται μεταξύ του σταθμάρχη Λάρισας και το μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62, ωστόσο, η δεύτερη έλαβε χώρα μεταξύ του σταθμάρχη και σιδηροδρομικού που δεν είχε σχέση με το συμβάν.

Ακολουθεί το σχετικό ρεπορτάζ:

Η μονταζιέρα στα Τέμπη ρίχνει νέες σκιές στην τραγωδία

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτήματα προκαλεί αφενός, ποιος αφαίρεσε τα ηχητικά ντοκουμέντα από το σύστημα καταγραφών του ΟΣΕ λίγες μόλις ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα, ποιος έκανε τη «συρραφή», ποιος και με ποιο κίνητρο χορήγησε τον «μονταρισμένο» ηχητικό στην ιστοσελίδα protothema.gr.

Σημειώνεται δε ότι οι ηχητικές καταγραφές, παραδόθηκαν στις αρμόδιες δικαστικές αρχές και την ΕΛΑΣ στις 3 Μαρτίου 2023 και έως τότε δεν δικαιολογείται ουδείς να έχει πρόσβαση σε αυτά τα στοιχεία

Σε συνέχεια των ανωτέρω, στις 24 Μαρτίου 2024, το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας ανακοίνωσε ότι τα ηχητικά αρχεία παραδόθηκαν στην Αστυνομία στις 2 και 3 Μαρτίου 2023 και όχι την 1η Μαρτίου 2023. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση: «Σχετικά με δημοσίευμα στην εφημερίδα “Το ΒΗΜΑ της Κυριακής” που αφορά στο δυστύχημα των Τεμπών, το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ γνωστοποιεί ενημερωτικό σημείωμα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών, σύμφωνα με το οποίο:

Από το αρχείο που τηρείται στην Υπηρεσία μας προκύπτει ότι με το υπ΄ αριθ. 90111942 έγγραφο από 2-3-2023 απεστάλησαν ηλεκτρονικά αρχεία με καταγραφές συνομιλιών που αφορούν το Ραδιοτηλέφωνο, το Σύστημα GSM-R και της σταθερής τηλεφωνικής γραμμής του Σ.Σ Λάρισας, εντός φορητής συσκευής αποθήκευσης (USB), από τη Διεύθυνση Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας. Eν συνεχεία προσκομίστηκαν στην προαναφερθείσα αστυνομική Υπηρεσία στις 3-3-2023 και κατασχέθηκαν στις 4-3-2023. Ακολούθως απεστάλησαν στην Υπηρεσία μας με την υπ΄ αριθ. 1019/21/1-ρια, από 14-3-2023 αναφορά, κατ΄ εκτέλεση της από 9-3-2023 παραγγελίας του Γ Ανακριτικού Τμήματος του Πρωτοδικείου Λάρισας.

Από την Υπηρεσία μας συντάχθηκε η υπ’ αριθ. 3022/21/8623-α΄από 22-3-2023 έκθεση εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης στην οποία εξήχθησαν εκατοντάδες αρχεία συνοδευόμενα με τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά όπως ημερομηνία δημιουργίας, τροποποίησης, μέγεθος και αλφαριθμητικής τους ταυτότητας κ.α.. Σημειώνεται ότι, μεταξύ αυτών των αρχείων, εμπεριέχονται τα ηχητικά αρχεία διαμόρφωσης (.wav) με ονομασίες «CH1_000003e3_443.wav» και «CH1_000003e4_443.wav». Τα εν λόγω αρχεία αποθηκεύτηκαν σε ψηφιακό μέσο σε μορφή παραρτημάτων που συνόδευε τη σχετική έκθεση.

Για την εν λόγω υπόθεση έχουν πραγματοποιηθεί και έτερες εκθέσεις εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης, κατόπιν σχετικών παραγγελιών.

Σημειώνεται ότι από την Υπηρεσία μας δεν πραγματοποιήθηκε απομαγνητοφώνηση για την εν λόγω υπόθεση.»

(Πηγή: https://www.astynomia.gr/2024/03/24/anakoinosi-archigeiou-ellinikis-astynomias-schetika-me-dimosievma-kyriakatikis-efimeridas/ )

Συνεπώς, προκύπτει μια σειρά μη σύννομων κατ’ εμέ ενεργειών, που δεν έχουν έως σήμερα διερευνηθεί, παρά το γεγονός ότι είχαν σκοπό τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης, ότι αφορούν πρόσωπα που εμπλέκονται στην υπόθεση των Τεμπών και έχουν καταθέσει προανακριτικά, καθώς και ότι αφορούν στοιχεία που εισφέρθηκαν στη δικογραφία.

Ειδικότερα, προκύπτουν τα εξής κρίσιμα ερωτήματα που χρήζουν διερεύνησης:

– Η πρόσβαση ανθρώπων στα καταγραφικά συστήματα του ΟΣΕ, τις αμέσως επόμενες ώρες του δυστυχήματος, πριν το υλικό αυτό παραδοθεί στις αρμόδιες αρχές.

– Η δημιουργία αντιγράφου και επεξεργασία των αρχείων και εν συνεχεία η «συρραφή» των περιεχομένων συνομιλιών και η χορήγησή τους στην ιστοσελίδα protothema.gr.

– Το κίνητρο της αλλοίωσης του ηχητικού αρχείου και της δημοσίευσής του παραποιημένου ηχητικού, πριν τα σχετικά αρχεία προσκομιστούν στις Αρχές.

Εκ των ανωτέρω είναι πρόδηλο το γεγονός πως έχει υπάρξει, τουλάχιστον απόπειρα, χειραγώγησης της κοινής γνώμης και αλλοίωσης των πραγματικών στοιχείων των διαλαμβανομένων περιστατικών που προηγήθηκαν του επίμαχου δυστυχήματος, κάτι βεβαίως που εξαιτίας της μεθοδολογίας και του τρόπου δημοσίευσης του ως άνω παραποιημένου υλικού, εγείρει αμφιβολίες περί της προαιρέσεως του έχοντος την ευθύνη της δημοσίευσης και υποδηλώνει σαφείς αποχρώσες ενδείξεις σκοπιμότητας (στην προκειμένη περίπτωση σύμφωνα με τα σχετικά 1, 2, 3 και 4, της εφημερίδας Πρώτο Θέμα, στην οποία δημοσιεύθηκαν οι παραποιημένες συνομιλίες και του εκδότη και της ιδιοκτησίας αυτής), οι οποίες μας αναγκάζουν να απευθυνθούμε σε Εσάς δια του παρόντος, τόσο προς διερεύνηση, όσο σαφώς και ως προς τον καταλογισμό της όποιας σκοπιμότητας και του δόλου, που δύναται να στοιχειοθετηθεί κατά την έρευνα των ως άνω καταγγελλόμενων.

Επειδή, προσκομίζουμε τα κάτωθι έγγραφα:

1) Το επίμαχο δημοσίευμα της ιστοσελίδας protothema.gr με τίτλο «Σύγκρουση τρένων στη Λάρισα – Ηχητικό ντοκουμέντο: Ακούστε τις μοιραίες εντολές του σταθμάρχη που έφεραν την τραγωδία» (ΣΧΕΤΙΚΟ 1)

2) Το δημοσίευμα της ιστοσελίδας ertnews.gr με τίτλο «Αποκάλυψη ΕΡΤ: Τέσσερις κι όχι τρεις φωνές στο ηχητικό ντοκουμέντο του σταθμάρχη Λάρισας» (ΣΧΕΤΙΚΟ 2)

3) Το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Το ΒΗΜΑ» που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα tovima.gr: Η μονταζιέρα στα Τέμπη ρίχνει νέες σκιές στην τραγωδία (ΣΧΕΤΙΚΟ 3)

4) Την από 24-03-2024 Ανακοίνωση του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας σχετικά με δημοσίευμα Κυριακάτικης εφημερίδας (ΣΧΕΤΙΚΟ 4)

Επειδή, δεδομένης της αδιάκοπης και ειλικρινούς προσπάθειας των Λειτουργών της Δικαιοσύνης στην αποκάλυψη κάθε στοιχείου χρήσιμου και κρίσιμου για τη διαλεύκανση της υπόθεσης και την ευαισθησία της κοινής γνώμης το σιδηροδρομικό δυστύχημα, καθίσταται αδήριτη ανάγκη να ερευνήσετε σε βάθος αυτά τα ερωτήματα.

Επειδή, επιχειρήθηκε προσπάθεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης αναφορικά με το τι πραγματικά συνέβη το μοιραίο βράδυ της σιδηροδρομικής τραγωδίας, τι προηγήθηκε και τι ακολούθησε.

Επειδή, τα ανωτέρω γεγονότα έχουν καθοριστική επίδραση στην έρευνα που διεξάγει η Δικαιοσύνη για την υπόθεση των Τεμπών.

Επειδή, γεννώνται εύλογα ερωτήματα τα οποία ζητούν απαντήσεις προς την κατεύθυνση της διαλεύκανσης της υπόθεσης και της απόδοσης τυχόν ευθυνών στους ιθύνοντες.

Επειδή, η σύγκρουση των δύο τρένων δεν ήταν αποτέλεσμα μόνο ενός «ανθρώπινου λάθους», όπως δολίως και συντονισμένως επιχειρήθηκε να παρουσιαστεί.

Επειδή, χρέος της Δικαιοσύνης είναι να ερευνήσει κάθε πτυχή της υπό κρίσιν υπόθεσης και να αποκαλύψει κάθε τυχόν παράνομη ενέργεια.

Επειδή, υπάρχει σαφής και άμεση σύνδεση των γεγονότων που καταγγέλουμε με τα εισφερθέντα ενώπιον Σας στοιχεία για την υπόθεση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη και πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω.

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

ΑΙΤΟΥΜΑΙ

Να διερευνήσετε τα καταγγελόμενα και την πιθανή τέλεση αξιόποινων πράξεων, να προβείτε σε κάθε ενέργεια που κρίνετε αναγκαία για την ενδελεχή έρευνα της συγκεκριμένης διαστάσεως της υπόθεσης, όπως για παράδειγμα σε άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και σε ό,τι άλλο καθίσταται ικανό να αποδείξει τυχόν την τέλεση παράνομων, εγκληματικών ενεργειών, και σε καταφατική περίπτωση να προβείτε στις νόμιμες ενέργειες κατά παντός υπευθύνου ήθελε ευρεθεί»

Διαβάστε επίσης:

Υπόθεση Φουρθιώτη: Ο «απροσδιόριστος ιός», το TikTok, η αίτηση εξαίρεσης και τα παραποιημένα πρακτικά

Ένταση στη Βουλή μεταξύ Λαζαρίδη και Ζωής: «Βάλατε μέχρι και τον σύντροφο σας στις λίστες» – «Γελοία όσα λέτε, απαξιώ…»

«Με έβαλαν στη συνομιλία και τώρα μου επιτίθενται»: Τι λέει ο δημοσιογράφος που προστέθηκε στο απόρρητο chat του Λευκού Οίκου

Μακρόν – «Συνασπισμός των προθύμων»: Σε στρατηγικά σημεία η ανάπτυξη των ευρωπαϊκών στρατευμάτων 

Τουρκία: Δεκαήμερη αναστολή μετάδοσης στο Sözcü TV – «Για υποκίνηση μίσους»

Ιταλία: Εστειλε «λογαριασμό» για απλήρωτους φόρους σε Meta, Χ και Linkedin

Η Μόσχα κατηγορεί Βρετανία και Γαλλία ότι σχεδιάζουν στρατιωτική επέμβαση στην Ουκρανία

Documento Newsletter