Γκρεμίζεται παταγωδώς το αφήγημα που αναπαράχθηκε διά στόματος υπουργών της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλά και άλλων αρμόδιων φορέων, το οποίο υποστήριζε ότι το μπάζωμα του χώρου έγινε εξαιτίας αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης που περνούσε κάτω από το σημείο σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη και ήταν ικανός να αποσταθεροποιήσει το έδαφος αλλά και να προκαλέσει έκρηξη που θα έκαιγε όλη τη Λάρισα. Η πραγματικότητα είναι πως ο αγωγός βρίσκεται αρκετά πιο μακριά, περίπου στα 100 μέτρα, και συνεπώς δεν δικαιολογείται καμία σχετική ενέργεια.
Το αφήγημα έχει υιοθετήσει και ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης λέγοντας: «Στον τόπο του δυστυχήματος υπάρχει αγωγός φυσικού αερίου, ο οποίος για λόγους ασφαλείας καλύφθηκε με χαλίκια», ενώ ο υπουργός Υγείας Αδωνης Γεωργιάδης είχε πει το αμίμητο: «Αν ο γερανός δεν πατήσει σε στέρεο έδαφος, δεν μπορεί να σηκώσει τα βαγόνια και το επιπλέον στοιχείο που δεν έχει αναδειχθεί είναι ότι κάτω από το χώμα υπάρχει ο αγωγός του φυσικού αερίου που αν σκάσει, θα καεί όλη η Λάρισα».
Πού πραγματικά βρίσκεται
Το Documento ύστερα από επιτόπια έρευνα, επικοινωνία με τοπογράφους μηχανικούς και χημικούς μηχανικούς κατέληξε ότι ο αγωγός υψηλής πίεσης πράγματι περνάει κοντά από το σημείο όπου συγκρούστηκαν τα δύο τρένα, αλλά επ’ ουδενί κάτω από τις γραμμές. Ο αγωγός φυσικού αερίου βρίσκεται παράλληλα με τις γραμμές του τρένου, δυτικά της παράπλευρης της εθνικής οδού και εκτείνεται μέχρι τα ανατολικά όρια του οικισμού της Αιγάνης και η κάθετη απόστασή του από τις γραμμές είναι περίπου 100 μέτρα.
Μάλιστα, την ύπαρξη αγωγού πιστοποιούν οι ειδικές κίτρινες σημάνσεις που τοποθετούνται ανά μερικές δεκάδες μέτρα στην κατεύθυνση του άξονά του και πληροφορούν μεταξύ άλλων για το βάθος του, το οποίο είναι μεγάλο. Τέτοιοι αγωγοί είναι επικαλυμμένοι με ελαφριά υλικά, όπως η άμμος, ώστε σε περίπτωση σεισμού να δίνεται ελευθερία κίνησης στο πλαίσιο παραμόρφωσης και όχι αστοχίας του υλικού του. Επιπλέον, ο αγωγός συνήθως είναι καλυμμένος από σκυρόδεμα ή μέταλλα τα οποία σε περίπτωση έκρηξης δεν μπορούν να αλλοιωθούν.
Είναι έτσι κατασκευασμένοι οι εν λόγω αγωγοί ώστε να αντέχουν και το ενδεχόμενο μετατόπισης εδάφους λόγω σεισμού (μια ισχυρότατη έκρηξη δύναται να προσομοιωθεί με συνθήκες σεισμού). Κάτι τέτοιο δεν συνέβη στα Τέμπη, καθώς θα είχε ενεργοποιηθεί το αυτόματο σύστημα καταγραφής σεισμών του Εθνικού Αστεροσκοπείου, το οποίο πιάνει ασθενείς δονήσεις από 0,5 ρίχτερ. Επίσης, κάθε αγωγός, σύμφωνα με διεθνή πρωτόκολλα, απαιτεί να υπάρχει γύρω του ζώνη ασφαλείας τουλάχιστον 20 μέτρων.
Επομένως ή μας λένε ψέματα ή έχουν παραβεί σοβαρά μέτρα ασφαλείας. Καταλήγουμε στην πρώτη εκδοχή καθώς αν η τοποθεσία του αγωγού εντοπιζόταν εντός της ζώνης ασφαλείας, μόνο και μόνο τότε θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για ενδεχόμενο κίνδυνο, ο οποίος και θα είχε ενεργοποιήσει άμεσα τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).
Το Documento επικοινώνησε με τον ΔΕΣΦΑ ρωτώντας για τη θέση του αγωγού και έλαβε την εξής απάντηση που επιβεβαιώνει απόλυτα το δημοσίευμα: «Τεχνικό προσωπικό του ΔΕΣΦΑ βρέθηκε στο σημείο και ενημέρωσε την Πολιτική Προστασία και την Πυροσβεστική για την ακριβή τοποθεσία που βρίσκεται ο αγωγός υψηλής πίεσης. Ο αγωγός βρίσκεται κοντά στον χώρο της σύγκρουσης. Επειτα από τεχνικό έλεγχο επιβεβαιώθηκε πως η ακεραιότητα του αγωγού δεν επηρεάστηκε από το δυστύχημα».
Δικαιολογίες για τα μπάζα
«Στον τόπο του δυστυχήματος υπάρχει αγωγός φυσικού αερίου, ο οποίος για λόγους ασφαλείας καλύφθηκε με χαλίκια»
Κατόπιν τούτου καθίσταται σαφές ότι το μπάζωμα που βάφτισαν επικοινωνιακά «εναπόθεση χαλικιών για λόγους ασφαλείας» αποτελεί το λιγότερο αστεία δικαιολογία και δεν θα μπορούσε να προστατεύσει από κανέναν πιθανό κίνδυνο. Η φαρέτρα του αποπροσανατολισμού ήταν γεμάτη με βέλη που εξαπολύθηκαν κατά περίπτωση και κατά βούληση ώστε να πειστεί ολόκληρη η κοινωνία ότι υπήρχε πολύ σημαντικός λόγος που μπάζωσαν τον χώρο της τραγωδίας.
Ο κόσμος όμως δεν πείθεται με πρόχειρα ψέματα.
Διαβάστε επίσης:
Έγκλημα Τέμπη: Απίστευτο – Κρίσιμοι μάρτυρες βγαίνουν στα κανάλια με εντολή της διοίκησης του ΟΣΕ