ΕΕΑ και ΓΣΕΒΕΕ τρέχουν πιλοτικά πρόγραμμα που διαπιστώνει αιτίες σε προβλήματα και βρίσκει λύσεις
Έως τα μέσα του 2019 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα έχει ψηφίσει οδηγία με βάση την οποία η έγκαιρη προειδοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με προβλήματα γίνεται υποχρεωτική για κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ. Οι κυβερνήσεις θα καθιερώσουν συστήματα προειδοποίησης ώστε κάθε επιχείρηση που, με βάση τους αριθμούς, οδεύει «προς τα βράχια» να λαμβάνει έγκαιρη προειδοποίηση προκειμένου να πάρει άμεσα τα κατάλληλα μέτρα και να αποφύγει την πτώχευση.
Από τις αρχές του 2018 όμως το πιλοτικό πρόγραμμα της έγκαιρης προειδοποίησης εφαρμόζεται ήδη στην Ελλάδα από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ) και τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ). Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Έγκαιρη Προειδοποίηση και δεύτερη ευκαιρία» 860 επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες θα λάβουν δωρεάν υποστήριξη μεγάλης αξίας. Ήδη έως σήμερα έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα 600 επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες.
Οι προϋποθέσεις ένταξης
Το ΕΕΑ καλύπτει τον νομό Αττικής και έως σήμερα έχει εντάξει στο πρόγραμμα 300 επιχειρήσεις. Για να ενταχθεί μια επιχείρηση στο πρόγραμμα χρειάζεται να απασχολεί έως 50 εργαζόμενους, να λειτουργεί περισσότερο από τρία χρόνια και να μην ανήκει σε δίκτυο franchise. Εντάσσονται όλοι οι κωδικοί αριθμοί δραστηριότητας (ΚΑΔ), συνεπώς καλύπτεται το 98% των επιχειρήσεων της Αττικής.
Με μια απλή αίτηση στο www.earlywarning.eea.gr ο ενδιαφερόμενος δηλώνει το ενδιαφέρον του. Άμεσα θα επικοινωνήσει μαζί του ο διαγνώστης του προγράμματος και θα ξεκινήσει η διάγνωση των πραγματικών αιτιών των προβλημάτων. Ακόμη και στις πιο «εύκολες» υποθέσεις, αυτές των χρεών, η αιτία δεν είναι τα χρέη αλλά το αποτέλεσμα. Συνεπώς ο διαγνώστης θα αναζητήσει τις αιτίες και θα συστήσει λύσεις.
Μετά τον διαγνώστη θα αναλάβει δράση ο μέντορας. Ένας επαγγελματίας σύμβουλος που θα αναλάβει να βοηθήσει τον επιχειρηματία να διορθώσει τα κακώς κείμενα. Αν για παράδειγμα η διάγνωση διαπιστώσει προβλήματα στη διαχείριση αποθεμάτων ή την οργάνωση των πωλήσεων, ένα είδος μέντορα θα αναλάβει την υποστήριξη. Θα αναλάβει να εκπαιδεύσει τον επιχειρηματία ώστε να ξεπεράσει τις δυσκολίες διαχείρισης. Στο πρόγραμμα έχουν δηλώσει συμμετοχή 200 εθελοντές μέντορες από όλη την Ελλάδα, με τεράστια εμπειρία σε όλα τα θέματα.
Στις περιπτώσεις οφειλών ο ειδικός δικηγόρος του προγράμματος θα αναλάβει να προτείνει λύσεις ανάμεσα σε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία. Αυτό θα γίνει παράλληλα με την πιθανή υποστήριξη από τον μέντορα στη διόρθωση άλλων θεμάτων λειτουργίας.
Το ΕΕΑ έχει ήδη αναρτήσει τον Οδικό Χάρτη Ρύθμισης Οφειλών Επαγγελματιών και Επιχειρήσεων στην ιστοσελίδα https://www.eea.gr, όπου παρουσιάζονται όλες οι διαθέσιμες λύσεις για ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων.
Η συμμετοχή του ΕΕΑ στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα αποτελεί συνέχεια μιας σειράς από πρωτοβουλίες που έχουν αναλάβει η διοίκηση του επιμελητηρίου και ο πρόεδρός του Γιάννης Χατζηθεοδοσίου ώστε να υποστηριχτούν με κάθε τρόπο οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε δυσκολία. Ανάλογη πρωτοβουλία έχει αναληφθεί για τις αλλαγές στο Πτωχευτικό Δίκαιο και για τη 2η ευκαιρία.
Τα κυριότερα προβλήματα
Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθιστά υποχρεωτικά έως τα μέσα του 2019 για κάθε κράτος μέλος τα συστήματα που βοηθούν τους μικρομεσαίους
Αν και το πρόβλημα των χρεών θεωρείται σήμερα το μεγαλύτερο ζήτημα που απασχολεί όλες τις επιχειρήσεις της Ελλάδας, οι περισσότερες συμμετοχές επιχειρήσεων στο πρόγραμμα της έγκαιρης προειδοποίησης δεν αφορούν την αντιμετώπιση οφειλών. Συγκεκριμένα, οι επιχειρηματίες που απευθύνονται στο πρόγραμμα και αναζητούν λύσεις για την αντιμετώπιση χρεών αντιπροσωπεύουν μόλις το 30% των συμμετεχόντων. Αντίθετα, μεγάλος αριθμός συμμετέχει στο πρόγραμμα της έγκαιρης προειδοποίησης επειδή αισθάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά, χωρίς αυτό να είναι χρέη, και αγωνιά να βρει απαντήσεις στους προβληματισμούς του. Πάντως μεγάλος αριθμός των οφειλετών δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες που τους παρέχει το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο για να επιλύσουν το πρόβλημα των οφειλών τους, ενώ σε άλλες περιπτώσεις οι πληροφορίες και οι συμβουλές που είχαν πάρει ήταν λανθασμένες, τους στοίχισαν ακριβά και λύση δεν βρήκαν.
Τα πλέον συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζονται στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως εξής:
• Θέματα οργάνωσης των πωλήσεων της επιχείρησης (αντιμετώπιση ανταγωνισμού, μείωση πωλήσεων, περιορισμένο πελατολόγιο, ανάγκη στοχευμένης προβολής, δημιουργία νέων αγορών, εξαγωγές κ.λπ.).
• Θέματα διαχείρισης αποθεμάτων.
• Θέματα ρευστότητας.
• Θέματα διαχείρισης του χρέους της επιχείρησης (δημόσιο, ασφαλιστικές οφειλές, τράπεζες κ.λπ.).
• Θέματα γενικής οργάνωσης της επιχείρησης (γνώσεις διοικητικής οργάνωσης, γνώσεις διαχείρισης προσωπικού, μηχανογράφηση κ.λπ.).
Τα σημάδια κινδύνου
Η έγκαιρη προειδοποίηση είναι διεθνής όρος που αφορά την προσπάθεια αποφυγής της πτώχευσης μιας επιχείρησης σε όσο το δυνατόν πιο έγκαιρο στάδιο. Με την έγκαιρη προειδοποίηση λαμβάνονται εγκαίρως τα σημάδια κινδύνου και η επιχείρηση επιδιώκει την αποφυγή δυσμενών καταστάσεων εντοπίζοντας τις αιτίες των προβλημάτων στον κατάλληλο χρόνο. Με βάση όλα τα διεθνή δεδομένα, η κοινωνία έχει μέγιστο συμφέρον να βοηθήσει μια επιχείρηση να αποφύγει την πτώχευση. Άλλωστε η πλειονότητα των πτωχεύσεων επέρχεται για λόγους που με κατάλληλο χειρισμό και υπό προϋποθέσεις μπορούν να αντιμετωπιστούν.