Εφιαλτικά φουτουριστικά σενάρια made in USA

Εφιαλτικά φουτουριστικά σενάρια made in USA

Η Αμερική του μέλλοντος δια χειρός Άλεξ Γκάρλαντ είναι ένας τόπος όπου η βία και οι στρατιωτικές συγκρούσεις προκαλούν το απόλυτο χάος.  

Ο Νέος αμερικανικός εμφύλιος δεν είναι μεταξύ Βορείων και Νοτίων, όπως μας έχει διδάξει το παρελθόν. Σύμφωνα με τα όσα περιγράφει ο Άλεξ Γκάρλαντ στο νέο του φιλμ με τίτλο «Civil war» ή ελληνιστί «Εμφύλιος πόλεμος», οι εφιαλτικές εικόνες από το μέλλον των ΗΠΑ, αναδύονται μέσα από την πολεμική σύρραξη των Δυτικών Δυνάμεων (Καλιφόρνια, Νέο Μέξικο κ.α.) που διεκδικούν την ανεξαρτησία τους και της νόμιμης κυβέρνησης της Ουάσιγκτον. Μέσα σε μία ώρα και 49 λεπτά ο Άλεξ Γκάρλαντ αφηγείται μία πρωτότυπη ιστορία που αποτελεί συνδυασμό road movie και πολεμικής ταινίας με φόντο την κατακερματισμένη Αμερική του κοντινού μέλλοντος. Στην ταινία της Α24 που κόστισε 50 εκατομμύρια δολάρια (είναι η πιο ακριβή στην ιστορία της εταιρείας) πρωταγωνιστούν η Κίρστεν Ντανστ, ο βραζιλιάνος Βάγκνερ Μόουρα που είχε υποδυθεί τον Πάμπλο Εσκομπάρ στο τηλεοπτικό «Narcos» και η Κέιλι Σπέινι που πρωτοπροσέξαμε στην «Priscilla». Ρόλο κλειδί στο φιλμ απολαμβάνει ο σύντροφος στην πραγματική ζωή της Ντανστ, ο Τζέσι Πλέμονς, που υποδύεται έναν ανατριχιαστικό μιλιταριστή με αδιευκρίνιστες προθέσεις, στην πιο δυνατή σκηνή του φιλμ.

Το σενάριο του Γκάρλαντ που άρχισε να το γράφει τον Ιανουάριο του 2022, στρέφεται γύρω από την προσπάθεια της φωτορεπόρτερ Λι Σμιθ που υποδύεται η Κίρστεν Ντανστ και μιας μικρής ομάδας δημοσιογράφων να διασχίσουν μία γεμάτη από απρόσμενους κινδύνους Αμερική.

Σε συνέντευξή του στην Daily Telegraph, ο Γκάρλαντ περιέγραψε την ταινία ως συνοδευτικό κομμάτι της τρίτης μόλις ταινίας που είχε σκηνοθετήσει το 2022 με τίτλο «Men». Εκείνο το φιλμ ήταν το πιο άνισο σε σχέση με τα δύο πρώτα του. Το εξαιρετικό ντεμπούτο του «Από μηχανής» με τους Αλίσια Βικάντερ και Όσκαρ Άιζακ με θέμα την τεχνητή νοημοσύνη και το φιλόδοξο sci-fi δράμα «Αφανισμός» με την Νάταλι Πόρτμαν στο ρόλο μιας βιολόγου που αναζητά τις απαντήσεις στα κρίσιμα υπαρξιακά και επιστημονικά ερωτήματα που προκύπτουν ύστερα από την εμφάνιση μιας περίεργης ιριδίζουσας μάζας που σκεπάζει τον πλανήτη. Αυτά τα δύο φιλμ ήταν και οι αποδείξεις ότι ο μέχρι τότε καταξιωμένος συγγραφέας και σεναριογράφος, έχει ταλέντο και πίσω από την κάμερα. Κάτι που φαίνεται κι εδώ.

Προσωπικά δεν εντοπίσαμε κοινά ιδεολογικά στοιχεία ανάμεσα στα προηγούμενα φιλμ του Γκάρλαντ και στη νέα του δημιουργία. Ο «Εμφύλιος πόλεμος» ανιχνεύει το βαθύ πολιτικό μίσος και το έλλειμμα δημοκρατίας που περιγράφονται στην εμφυλιακή Αμερική της επόμενης μέρας ενώ στα πρώτα του φιλμ οι βασικοί σεναριακοί άξονες είχαν περισσότερο υπαρξιακό και φιλοσοφικό χαρακτήρα. Εκείνος βέβαια διαφωνεί αναφέροντας πως η νέα του ταινία «βρίσκεται σε ένα απροσδιόριστο σημείο στο μέλλον και εξυπηρετεί ως αλληγορία επιστημονικής φαντασίας για την τρέχουσα πολωμένη δύσκολη θέση που βρίσκεται η ανθρωπότητα σήμερα».

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν στην Ατλάντα στις 15 Μαρτίου 2022 και μέχρι τον Μάιο του ίδιου έτους, η παραγωγή είχε μεταφερθεί στο Λονδίνο, όπου γυρίστηκε μεγάλο μέρος του φιλμ. Πριν από λίγες βδομάδες σε συνέντευξη του στον Guardian, ο Γκάρλαντ δήλωσε ότι μετά τον «Εμφύλιο Πόλεμο», σκοπεύει να αποσυρθεί από τη σκηνοθεσία και να επικεντρωθεί μόνο στο σενάριο. Πάντως το φιλμ πηγαίνει πολύ καλά στις αίθουσες (πρώτη θέση στο αμερικανικό box office) οπότε ας είμαστε λίγο επιφυλακτικοί ως προς  αυτά που λέει ο κύριος Γκάρλαντ.

Documento Newsletter