Σοβαρές ευθύνες στην εταιρεία του δημοσίου και στον eΕΦΚΑ
Κάτι σκοτεινό και δυσώδες αναδύεται στην αγορά εργασίας που αφορά τον κλάδο του facility management, δηλαδή της διαχείρισης ακινήτων, και κυρίαρχα τις δύο τεράστιες δεξαμενές απασχολούμενων, δηλαδή όσους εργάζονται στον καθαρισμό και στη φύλαξη των κτιρίων. Είναι μια καταγγελία απλήρωτων φυλάκων έναντι των εγκληματικών επιλογών των Μητσοτάκη και Βρούτση που έχουν αφήσει εκατοντάδες εργαζόμενους έρμαιο στις αδηφάγες ορέξεις εργοδοτών. Αυτή όμως η καταγγελία φέρνει στο φως και ενδεχόμενες παράνομες πράξεις, εντός των ορίων του ποινικού κολασμού, της διοίκησης της εταιρείας του δημοσίου με την επωνυμία Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, αλλά και τις τεράστιες ευθύνες της διοίκησης του eΕΦΚΑ που δέχεται (άραγε πώς;) να ασφαλίζει εργαζόμενους μια αποκλεισμένη από την κατάθεση αναλυτικών περιοδικών δηλώσεων (ΑΠΔ) επιχείρηση λόγω εκτεταμένων χρεών από ασφαλιστικές εισφορές του νόμιμου εκπροσώπου της. Σε όλα αυτά τα δυσώδη που αποκαλύπτουμε ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν και από τον δήμαρχο Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη.
Αν όλα αυτά συνδεθούν, τελικά αναδεικνύεται το σάπιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη τόσο όσον αφορά τις αναθέσεις σε «ημετέρους» και φίλους της Μαξίμου ΑΕ (τι άλλο θα μπορούσε να ισχύει;) όσο και τον πλημμελή έλεγχο της αγοράς από τον ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα η κοινωνική ασφάλιση να χάνει τεράστια κονδύλια από μπαταχτσήδες εργοδότες που αρνούνται να πληρώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές και τους μισθούς.
Η καταγγελία
Έξι φύλακες αποφάσισαν με έγγραφη καταγγελία να σπάσουν το απόστημα και να αναδείξουν το πρόβλημα αλλά και τις εγκληματικές ευθύνες των Μητσοτάκη – Βρούτση. Ήδη εδώ και δύο εβδομάδες η καταγγελία αυτή έχει κατατεθεί στο γραφείο του υπουργού Εργασίας, στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχων ΕΦΚΑ, στο γραφείο του δημάρχου Αθηναίων, στη δημόσια εταιρεία Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και την κεντρική υπηρεσία του απαξιωμένου πλέον Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) – άλλο ένα έγκλημα των Μητσοτάκη, Βρούτση και Χατζηδάκη.
Αυτοί οι έξι (τα ονόματά τους είναι στη διάθεση της εφημερίδας) προσλήφθηκαν στην εταιρεία 2G Support Service ΙΚΕ και τοποθετήθηκαν στη φύλαξη δημόσιων σχολείων και συγκεκριμένα στα:
• 51ο Γυμνάσιο Αθηνών
• 4ο Λύκειο Αθηνών
• 42ο Λύκειο Αθηνών
• 50ό Λύκειο Αθηνών
• Μουσικό Σχολείο Αθηνών.
Τους ειπώθηκε κατά την πρόσληψη ότι η 2G Support Service ΙΚΕ είχε αναλάβει με εργολαβία τη φύλαξη των προαναφερθέντων σχολείων. Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαν, αναθέτοντες είναι από κοινού η εταιρεία Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, η οποία ανήκει στο δημόσιο, και ο Δήμος Αθηναίων. Ουδείς τους ανέφερε ότι ακριβώς επειδή ο εργολάβος ήταν μπαταχτσής και χρώσταγε ασφαλιστικές εισφορές είχε ενεργοποιηθεί «φραγή ΑΠΔ στον ΕΦΚΑ λόγω οφειλών». Το θέμα ήταν ότι η πρόσληψή τους εμφανίστηκε στην Εργάνη.
Όλα έμοιαζαν ιδανικά. Το κράτος ως αναθέτων την εργολαβία θα πλήρωνε στην ώρα του και ως εκ τούτου οι άνθρωποι αυτοί θα λάμβαναν αμοιβή για την εργασία τους. Τίποτε από αυτά δεν ίσχυε…
Η επιχείρηση εμφανίζεται να οφείλει 639.691,88 ευρώ, ποσό που δεν έχει ρυθμιστεί και φυσικά είναι κατά πολύ μεγαλύτερο, μιας και είναι σε φραγή ΑΠΔ μέσω διαδικτύου αλλά συνεχίζει κανονικά να απασχολεί προσωπικό και να προσλαμβάνει ανενόχλητη, χωρίς φυσικά να καταθέτει ΑΠΔ. Ωστόσο ο εκπρόσωπός της Ελ. Φατούρος, σύμφωνα πάντα με την καταγγελία, φέρεται να συμμετέχει μεταξύ όλων των άλλων και σε μια άλλη εταιρεία, την 2G Facility Management IKE από την 1.4.2012, στην οποία υπάρχουν αρρύθμιστες οφειλές συνολικά για το ποσό των 3.210.943,32 ευρώ! Ούτε λίγο ούτε πολύ, το ίδιο πρόσωπο οφείλει μέσω δύο διαφορετικών εταιρειών στον ΕΦΚΑ, σύμφωνα πάντα με την καταγγελία των έξι εργαζομένων, ποσό που ξεπερνά συνολικά τα 3,8 εκατ. ευρώ. Ηταν σίγουρο ότι οι εργαζόμενοι οδηγούνταν σε «σφαγή». Θα δούλευαν αλλά δεν θα πληρώνονταν. Ηταν δε βέβαιο ότι και ο ΕΦΚΑ θα έχανε τις αποδιδόμενες ασφαλιστικές εισφορές.
Τα ευτράπελα όμως συνεχίζονται. Είναι γνωστό ότι για να καταβληθούν αμοιβές από το κράτος θα πρέπει να προσκομιστεί ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα.Ούτε οι Κτιριακές Υποδομές ΑΕ το έπραξαν ούτε βέβαια ο Δήμος Αθηναίων. Είναι σαφές ότι ο ΕΦΚΑ θα έπρεπε να προστατεύσει τους εργαζόμενους αλλά και τα χρήματα που οφείλονταν στο ασφαλιστικό σύστημα.
Ωστόσο άφησε τους εργαζόμενους έρμαια του μπαταχτσή εργοδότη, ο οποίος συνέχιζε να λειτουργεί, να προσλαμβάνει, να πληρώνεται, να παρακρατεί εργατικές εισφορές τις οποίες δεν έχει σκοπό να αποδώσει, χωρίς ουδείς να ελέγχει και να επιβλέπει. Πηγές στον ΕΦΚΑ κάνουν λόγο για παράνομη υπεργολαβία.
Τώρα με την καταγγελία οι απλήρωτοι φύλακες ελπίζουν να λάβουν τα χρήματά τους και αναδεικνύουν τις τεράστιες ευθύνες της διοίκησης της δημόσιας εταιρείας Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και του Δήμου Αθηναίων, που κατήρτισαν τη σύμβαση ανάθεσης με μια εταιρεία η οποία δεν μπορούσε να προσκομίσει κατ’ έλασσον ασφαλιστική ενημερότητα, και της διοίκησης του ΕΦΚΑ, που δεν προστάτευσε αφενός τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές, αφετέρου τους εργαζόμενους. Πηγές στον ΕΦΚΑ προσπαθώντας να αποσείσουν τις ευθύνες της διοίκησης κάνουν λόγο για παράνομη υπεργολαβία. Σε κάθε περίπτωση όφειλαν να ελέγξουν αφού οι προσλήψεις έχουν εγγραφεί στην Εργάνη.
Τα εγκλήματα της κυβέρνησης
Το θέμα είναι ότι οι εργαζόμενοι δεν θα λάβουν τα χρήματά τους. Εχουν φροντίσει γι’ αυτό οι Μητσοτάκης – Βρούτσης. Μία από τις πράγματι πρωτοποριακές διατάξεις σεβασμού των εργαζομένων της κυβέρνησης Τσίπρα ήταν το άρθρο 9 του ν. 4554/2018. Με αυτό θεσπίστηκε η έννοια της εις ολόκληρον συλλογικής ευθύνης και ενοχής περισσότερων φυσικών και νομικών προσώπων (αναθέτοντος, εργολάβου, υπεργολάβου), ανεξάρτητα από το ποιος ήταν ο άμεσος εργοδότης. Στην πράξη, αν δεν πλήρωνε τον μισθό ο εργολάβος ή ο υπεργολάβος, θα όφειλε να τον καταβάλει ο αναθέτων. Σε αυτή την περίπτωση οι Κτιριακές Υποδομές ΑΕ και ο Δήμος Αθηναίων.
Τότε στην αιτιολογική έκθεση του νόμου αναγνωριζόταν ότι η εκτεταμένη μορφή ανάθεσης επιμέρους εργασιών σε εργολάβους «δημιουργεί ρευστά όρια μεταξύ νόμιμων και παράνομων πρακτικών, αυξάνει την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία και συντελεί, εν γένει, στην παραβίαση των δικαιωμάτων των εργαζομένων». Ομως αυτή η ευεργετική διάταξη δεν έμελλε να ισχύσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο ολετήρας της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ο άνθρωπος που αποκαλείται ήδη από το 2012 «Προκρούστης των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων», με την επιστροφή του στο υπουργείο Εργασίας τον Ιούλιο του 2019 κατήργησε μεταξύ άλλων αυτή την προστασία. Ηταν το άρθρο 117§1 του ν. 4623/9.8.2019. Μες στο κατακαλόκαιρο, με το που ανέλαβαν την κυβέρνηση, ο Κυρ. Μητσοτάκης και οι βουλευτές της ΝΔ ψήφισαν την επανεγκαθίδρυση της ζούγκλας στην αγορά εργασίας.
Tα ερωτήματα
Μια σειρά ερωτήματα που η απάντησή τους ενδέχεται να φέρει τους υπαιτίους ακόμη και προ ποινικών ευθυνών αναδύεται από τη δυσώδη αυτή υπόθεση, που πλέον εξετάζεται (αν δεν μπει στα συρτάρια) από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Πώς είναι λοιπόν δυνατόν να λάμβανε τις αμοιβές από την εργολαβία (τουλάχιστον έτσι δηλώθηκε στους εργαζόμενους) μια εταιρεία που χρωστά 639.691,88 ευρώ και ο εκπρόσωπός της οφείλει συνολικά 3,8 εκατ. ευρώ στον ΕΦΚΑ; Δεν ελέγχθηκε άραγε από τη διοίκηση της δημόσιας εταιρείας και τις υπηρεσίες του δήμου προτού υπογραφεί η σχετική σύμβαση ανάθεσης του έργου; Πηγές στον ΕΦΚΑ κάνουν λόγο για παράνομη υπεργολαβία. Γιατί οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ δεν ήλεγξαν από την Εργάνη και άφησαν τους εργαζόμενους έρμαια του μπαταχτσή εργοδότη, ο οποίος συνέχιζε να λειτουργεί, να προσλαμβάνει, να πληρώνεται, να παρακρατεί εργοδοτικές εισφορές τις οποίες δεν έχει σκοπό να αποδώσει, χωρίς ουδείς να ελέγχει και να επιβλέπει;
Αναλυτικότερα:
• Υπάρχει έλεγχος και ενημέρωσή μας από την αναθέτουσα αρχή για το ποιος είναι ο πραγματικός εργοδότης και τι είδους έλεγχο έκανε κατά την πληρωμή του;
• Η συγκεκριμένη εταιρεία πώς βρέθηκε στους συγκεκριμένους χώρους; Μέσω απευθείας εργολαβίας με την αναθέτουσα αρχή; Μέσω υπεργολαβίας με τον εργολάβο; Και αν ισχύει υπεργολαβία, ποιος έλεγχος πραγματοποιήθηκε σχετικά με την απασχόληση και την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών;
• Ο αρμόδιος ελεγκτικός μηχανισμός του ΕΦΚΑ πώς αντιμετωπίζει και ελέγχει τις εργολαβίες και τις υπεργολαβίες ώστε να προβαίνει σε έλεγχο, καταλογισμό και είσπραξη των εισφορών;
• Το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας τι πράττει σε τέτοιες καταστάσεις και τι ενέργειες και μέτρα λαμβάνονται για την προστασία των εργαζομένων, τη διασφάλιση της δημόσιας περιουσίας και την εργασιακή νομιμότητα;