Εδώ παπάς, εκεί παπάς, να η αναπληρώτρια έφορος!

Το επιτελικό κράτος και άλλα παραμύθια στο ΥΠΠΟΑ…

Μετά βαίων και κλάδων υποδέχτηκαν το νόμο για το «επιτελικό κράτος» του κ. Γεραπετρίτη. Μας είπαν ότι θα από-πολιτικοποιηθεί η διοίκηση, ότι θα υπάρχουν Υπηρεσιακοί Γραμματείς στα Υπουργεία ώστε η Διοίκηση να κινείται ανεπηρέαστα από τους εκάστοτε Υπουργούς και πολλά άλλα τέτοια. Άλλωστε, ο Ν.  4622 που ψηφίστηκε με αυτές τις κορώνες το 2019 επιγραφόταν: «Επιτελικό κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης». Κι όμως…

Ο υπηρεσιακός γραμματέας, που έχει στην αποκλειστική ευθύνη του (σύμφωνα με το άρθρο 37 του νόμου για το επιτελικό κράτος) «την έκδοση προκηρύξεων για την κάλυψη θέσεων ευθύνης» και τη «συγκρότηση συλλογικών οργάνων και επιτροπών σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων διοίκησης», θα έπρεπε να εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών μακριά από τις «διαταγές» της πολιτικής ηγεσίας.

Oι τρεις αποφάσεις (*συνημμένες στο τέλος του κειμένου) για την τοποθέτηση, ανάκληση και ξανατοποθέτηση αναπληρωτή (!) Προϊστάμενου σε μια Εφορεία Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΑ, που εκδόθηκαν στις 13, 14 και 15 Απριλίου 2021 από τον Υπηρεσιακό Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ κ. Εμμανουήλ Αντωνόπουλο, δείχνουν ανάγλυφα το πώς στ’ αλήθεια λειτουργεί η Διοίκηση στις ωραίες εποχές της ΝΔ! Η απόφαση τοποθέτησης στις 13/4/2021 έχει ως αιτιολογικό «το από 10-4-2021 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του Διευθυντή του Γραφείου της Υπουργού, σχετικά με τον ορισμό της Παπαδοπούλου Βαρβάρας, Προϊσταμένης της ΕΦΑ Άρτας ως αναπληρώτριας ελλείποντος Προϊσταμένου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων»! Ο Διευθυντής του γραφείου Υπουργού δίνει εντολές στον Υπηερσιακό Γραμματέα. Μιλάμε για πολύ επιτελικό αυτό το κράτος!

Τι ακριβώς συνέβη; Όπως δείχνουν τα έγγραφα, ο προϊστάμενος της ΕΦΑ Ιωαννίνων πήρε σύνταξη στο τέλος του 2020 και η αναπλήρωσή του ανατέθηκε στις Διευθύντριες των Τμημάτων. Άλλωστε, εκκρεμούν κρίσεις στο ΥΠΠΟΑ, που έχουν να γίνουν 10 χρόνια όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.  Η κ. Παπαδοπούλου, όμως, είναι επιλογή της Λ. Μενδώνη και για το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο –αυτό που αποφάσισε την απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, όπως και το τσιμέντωμα της Ακρόπολης. Οπότε «επιβραβεύτηκε» με το να ασκεί καθήκοντα σε δύο Εφορείες Αρχαιοτήτων.

Όμως, το πράγμα δεν έμεινε εκεί. Την επομένη, 14/4. Εκδόθηκε νέα απόφαση του Υπηρεσιακού Γραμματεά κ. Αντωνόπουλου, που ανακαλούσε την προηγούμενη, με δικαιολογία «προκειμένου να επανεκτιμηθούν-επανεξεταστούν οι υφιστάμενες υπηρεσιακές ανάγκες». Τι είχε μεσολαβήσει; Στη Μπουμπουλίνας ψιθυρίζεται ότι ο Περιφερειάρχης Ηπείρου και στέλεχος της ΝΔ κ. Καχριμάνης δεν συμφώνησε με την επιλογή της κ. Μενδώνη και έκανε ασιθητή τη διαφωνία του. Με αποτέλεσμα ο «ανεξάρτητος» κ. Αντωνόπουλος να ανακαλέσει την «αμερόληπτη» απόφασή του! Μόνο που την επόμενη μέρα, όταν πίεσε ξανά η κ. Μενδώνη, όπως λένε οι γνώστες, τελικά ο κ. Αντωνόπουλος ξανατοποθέτησε ως αναπληρώτρια την κ. Παπαδοπούλου, εμφανίζοντας ως αιτιολογία «τις υφιστάμενες υπηρεσιακές ανάγκες», που επανεκτίμησε καθώς φαίνεται μέσα σε μία μέρα. Προφανώς με τα τηλέφωνα που έπεσαν!

Μετά από όλα αυτά, που μόνο ως δημόσια διοίκηση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έβγαλε ανακοίνωση στην οποία επισημαίνει «Η επί 10ετία πλέον απουσία κρίσεων σε θέσεις ευθύνης της ΓΔΑΠΚ έχει παραγάγει μια σειρά από αρνητικά αποτελέσματα, στα οποία έρχονται να προστεθούν νέα θλιβερά φαινόμενα τα οποία δεν βοηθούν ούτε την λειτουργία της Υπηρεσίας ούτε την καλλιέργεια κλίματος αξιοκρατίας και κοινής αντιμετώπισης στις Υπηρεσίες». Θυμίζει κι άλλες περιπτώσεις αντικατάστασης προϊστάμενων, όπως την Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, από όπου απομακρύνθηκε ο Γ. Σκιαδαρέσης που εισηγήθηκε στο ΚΑΣ την μη απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, και στη θέση του τοποθετήθηκε η Ελισσάβετ Τσιγαρίδα, Έφορος Πέλλας και επίσης μέλος του ΚΑΣ που ψήφισε υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων. Με τη διοίκηση δύο υπηρεσιών «επιβραβεύτηκε» και η Α. Δελλαπόρτα, που εκτός από Διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, τοποθετήθηκε επίσης αναπληρώτρια Διευθύντρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, όπου όταν υπηρετούσε στο παρελθόν είχε βρεθεί στα δικαστήρια με το καταδυόμενο προσωπικό και σε μεγάλη κόντρα με όλη την κοινότητα των αυτοδυτών στην Ελλάδα!

Μετά από όλα αυτά, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ρωτά τον Υπηρεσιακό Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ «τι σημαίνει η αναφορά σε ηλεκτρονικά μηνύματα της Υπουργού και του κ. Πλατίτσα, διευθυντή του γραφείου της, στα έχοντας υπόψη κάποιων από τις παραπάνω αποφάσεις» και αν «έχει σκοπό να διαφυλάξει την αμεροληψία και την εύρυθμη λειτουργία της Διοίκησης, σύμφωνα με το πνεύμα και το γράμμα του Ν. 4622/2019».

Προφανώς ρητορικά τα ερωτήματα…

H ερώτηση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

 

Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, E-mail:archaeol@otenet.grwww.sea.org.gr

Αθήνα,  21/4/2021

Αρ. Πρωτ.: 109

ΠΡΟΣ: Υπηρεσιακό Γραμματέα ΥΠΠΟΑ

ΚΟΙΝ: 1. Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού

2. Μέλη ΣΕΑ

Τοποθετήσεις αναπληρωτών Διευθυντών στις υπηρεσίες της ΓΔΑΠΚ και αμεροληψία της Διοίκησης.

Σε συνάντησή μας τον Νοέμβρη 2020 είχαμε, για άλλη μια φορά, τονίσει την ανάγκη να προχωρήσουν οι κρίσεις για τις θέσεις ευθύνης (Διευθυντών, Τμηματαρχών) στη ΓΔΑΠΚ, με διαφάνεια, αξιοκρατία και με την διευθέτηση των ζητημάτων που αφορούν την ισότιμη συμμετοχή όλων σε αυτές (εκκρεμότητα με ξένη γλώσσα, εκκρεμότητα με αναγνώριση προϋπηρεσίας ΙΔΑΧ υπαλλήλων).

Η επί 10ετία πλέον απουσία κρίσεων σε θέσεις ευθύνης της ΓΔΑΠΚ έχει παραγάγει μια σειρά από αρνητικά αποτελέσματα, στα οποία έρχονται να προστεθούν νέα θλιβερά φαινόμενα τα οποία δεν βοηθούν ούτε την λειτουργία της Υπηρεσίας ούτε την καλλιέργεια κλίματος αξιοκρατίας και κοινής αντιμετώπισης στις Υπηρεσίες.

Οι τρεις αποφάσεις, μέσα σε 3 ημέρες, για τοποθέτηση, ανάκληση και ξανά τοποθέτηση αναπληρώτριας προϊσταμένης στην ΕΦΑ Ιωαννίνων, (ΑΔΑ Ρ7ΤΟ4653Π4-8ΛΚ/13-4-21, 6ΓΑΤ4653Π4-Θ7Γ/14-4-21, 9Η6Ω4653Π4-ΧΔΜ/15-4-21) ήταν η κορυφή του παγόβουνου μιας σειράς αναιτιολόγητων ενεργειών σε τοποθετήσεις αναπληρωτών προϊσταμένων, που κάθε άλλο παρά ομοιάζουν με χρηστή διοίκηση και είναι εκτός των πλαισίων του «επιτελικού κράτους» που όρισε την ύπαρξη Υπηρεσιακών Γραμματέων για την ανεπηρέαστη από τις πολιτικές ηγεσίες λειτουργία της Διοίκησης.

Στις περιπτώσεις των ΕΦΑ, Δράμας, Πόλης Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και Αγίου Όρους, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και Ιωαννίνων, στη θέση του ελλείποντος προϊστάμενου, ενώ υπήρχαν Τμηματάρχες που μπορούσαν να αναπληρώνουν μέχρι τη διεξαγωγή των κρίσεων κι ενώ υπάρχει επίσης νόμιμη διαδικασία μετάθεσης Διευθυντών μέσω αίτησής τους στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, επιλέχθηκε να τοποθετηθούν αναπληρωτές  Διευθυντές από άλλες Υπηρεσίες.

Ρωτούμε λοιπόν:

1.      Τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία, με εισήγηση της ΓΔΑΠΚ για τις αναπληρώσεις αυτές;  Αν ναι, γιατί δεν αναφέρεται στα έχοντας υπόψη των αποφάσεων;  Αν όχι,  πώς τεκμαίρονται οι «υφιστάμενες υπηρεσιακές ανάγκες» τις οποίες επικαλείστε σε κάποια από τα σχετικά έγγραφα;

2.      Τι σημαίνει η αναφορά σε ηλεκτρονικά μηνύματα της Υπουργού και του κ. Πλατίτσα, διευθυντή του γραφείου της, στα έχοντας υπόψη κάποιων από τις παραπάνω αποφάσεις;

3.      Έχετε σκοπό να διαφυλάξετε την αμεροληψία και την εύρυθμη λειτουργία της Διοίκησης, σύμφωνα με το πνεύμα και το γράμμα του Ν. 4622/2019;

4.      Σε ποιες ενέργειες έχετε προχωρήσει προκειμένου, να εκκινήσουν οι κρίσεις σε θέσεις ευθύνης (Διευθυντών, Τμηματαρχών) της ΓΔΑΠΚ;

Για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΑ,

Η Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας
 

Δέσποινα Κουτσούμπα

 

Εύα Γιατρουδάκη