ΕΑΒ: Ξένα αρπακτικά στην Αεροπορική Βιομηχανία, αποκαλύπτει ο πρόεδρος των εργαζομένων

«Εργολάβους-αρπακτικά» που έχουν παρεισφήσει στην ΕΑΒ αποκαλύπτει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της Ελληνικής  Αεροπορικής Βιομηχανίας. Σε έγγραφο εσωτερικής ενημέρωσης του Σωματείου ο Νικόλαος Καπίρης κάνει λόγο για παρασιτική παρουσία των εργολάβων η οποία «στοιχίζει ακριβά, σε έναν λαό που κατέχει την 5η χειρότερη θέση σε μισθούς στην Ευρώπ».

Αν και το Σωματείο προσπαθεί να αναδείξει το θέμα, πέφτει σε τοίχο επειδή «τα ευρείας ακροαματικότητας και επισκεψιμότητας ΜΜΕ, έχουν φιμωθεί από τις γενναιόδωρες «επιδοτήσεις» του κράτους».

Αναφέρεται ιδιαίτερα στην «ιδιωτική εταιρία Apella, η οποία εμφανίστηκε ως φάντης μπαστούνι» αναλαμβάνοντας μερίδιο από την αναβάθμιση των Viper της Πολεμικής Αεροπορίας, όσο και στο κατασκευαστικό πρόγραμμα των F-16.

Αυτή η εταιρεία «εμφανίστηκε από το πουθενά στην ΕΑΒ, προβάλλοντας επιτακτικές απαιτήσεις για εκπαίδευση του προσωπικού της από την κρατική εταιρία και την ταυτόχρονη ανάληψη έργου από αυτήν».

Και ενώ στην ΕΑΒ δεν γίνονται προσλήψεις αναγκαίων τεχνικών η ιδιωτική εταιρεία έφερε ξένους τεχνικούς με πολλαπλάσιους μισθούς που τους πληρώνει τελικά η ΕΑΒ! Ομως την κύρια εργασία στα F-16 την κάνουν οι Ελληνες κακοπληρωμένοι εργαζόμενοι. Οπως αναφέρει «τον κύριο όγκο της δουλειάς και τις ευθύνες τα έχουν αναλάβει ΕΑΒιτες των 850€, ενώ οι «φυτευτοί» εργολάβοι ζουν το όνειρο».

Τέλος, ρωτάει πώς θα διαχειριστεί αυτά τα αίσχη το νέο υπουργείο και η νέα διοίκηση της ΕΑΒ ώστε να παραμείνει ελληνική η ΕΑΒ.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του προέδρου του Σωματείου Εργαζομένων της ΕΑΒ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΚΑΙ ΥΠΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΙΔΙΩΤΕΣ ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΙ:
Η ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΕΝΟΣ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

Με αφορμή την προσχώρηση της ΕΑΒ στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπου έπρεπε ανέκαθεν να ανήκει, αλλά και την ανάληψη καθηκόντων από το νέο διοικητικό συμβούλιο, οφείλουμε να επανέλθουμε στο θέμα των εργολάβων-αρπακτικών που έχουν παρεισφρήσει στην εταιρία και να αναδείξουμε για άλλη μία φορά την παρασιτική τους παρουσία, η οποία στοιχίζει ακριβά, σε έναν λαό που κατέχει την 5η χειρότερη θέση σε μισθούς στην Ευρώπη.

Το όλο ζήτημα το έχουμε αναδείξει πολλάκις στο παρελθόν, με σχετικές αναφορές σε ηλεκτρονικό τύπο και περιορισμένο αριθμό ιστοσελίδων, καθότι τα ευρείας ακροαματικότητας και επισκεψιμότητας ΜΜΕ, έχουν φιμωθεί από τις γενναιόδωρες «επιδοτήσεις» του κράτους. Αυτό δεν το λέμε μόνο εμείς, αλλά και το ψήφισμα που εξέδωσε στις 7 Φεβρουαρίου η ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, όπου μεταξύ άλλων μομφών, αναφέρει και κάτι για «…το κράτος δικαίου και την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα».

Λόγω πείρας, είχαμε από την αρχή προειδοποιήσει για το τι μέλλει γενέσθαι και σε όλους τους τόνους, με επιχειρήματα και αιτιολογήσεις, μέσω της δημοσίευσης μιας σειράς άρθρων, όπως:

  • Απροκάλυπτη εργολαβοποίηση και αντιδράσεις στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, (Μάϊος 2022)
  • Διαθεσιμότητα μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 HERCULES και ευθύνες ΕΑΒ, (Μάϊος 2022)
  • Τα πρώτα αρνητικά δείγματα της εργολαβοποίησης, (Ιούλιος 2022)
  • Η ΕΑΒ, τα «Αρπακτικά» και οι «Οσφυοκάμπτες», (Μάϊος 2023)
  • Σκάνδαλο οι απευθείας αναθέσεις έργου της κρατικής ΕΑΒ, (Σεπτέμβριος 2023)

Αλίμονο! Φωνή βοώντος εν τη ερήμω…Ουδείς έλαβε υπόψη τις θέσεις των εργαζομένων και έτσι φτάσαμε μετά από τόσα χρόνια, σε μία διόλου ευκαταφρόνητη αποτίμηση για τα πεπραγμένα των εργολάβων, αλλά και για εκείνους που τους έφεραν. Και τονίζουμε καυστικά την φράση «εκείνους που τους έφεραν», γιατί φαίνεται πως επιτέλους το μυστήριο λύθηκε…

Θα αναφερθούμε λοιπόν ιδιαίτερα στην ιδιωτική εταιρία Apella, η οποία εμφανίστηκε ως φάντης μπαστούνι, αρχές του 2021, αναλαμβάνοντας μερίδιο από το έργο που έχει ανατεθεί στην ΕΑΒ, τόσο όσον αφορά στην αναβάθμιση των Viper της Πολεμικής Αεροπορίας, όσο και στο κατασκευαστικό πρόγραμμα των F-16. Το παιχνίδι φαίνεται να έχει στηθεί χρόνια πίσω, όταν η τότε ηγεσία της ΠΑ, έσπευσε να δωρίσει στη συγκεκριμένη εταιρία lobby-αποστράτων, (και πάλι…), οικόπεδο φιλέτο, σε μία γωνία της 111 Π.Μ στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου.

Παράλληλα, η περιφέρεια Θεσσαλίας είχε σπεύσει να κατασκευάσει δρόμο, ο οποίος ένωσε τη συγκεκριμένη ιδιοκτησία με παρακείμενη δημοτική οδό. Όλα αυτά για έναν μικρό φορέα, που μέχρι τότε δραστηριοποιούταν στην επισκευή περιορισμένου αριθμού εξαρτημάτων αεροσκαφών, στις εγκαταστάσεις του στα Σπάτα Αττικής.

Όπως είναι ήδη γνωστό, σε εκείνο τον χώρο-απόκτημα, μέσα στη «φωλιά» κυριολεκτικά των F-16, κατασκευάστηκε αργότερα υπόστεγο συντήρησης αεροσκαφών. Όλως τυχαίως, αυτή η προικοδοτούμενη επιχείρηση εμφανίστηκε από το πουθενά στην ΕΑΒ, προβάλλοντας επιτακτικές απαιτήσεις για εκπαίδευση του προσωπικού της από την κρατική εταιρία και την ταυτόχρονη ανάληψη έργου από αυτήν. Η συνέχεια γνωστή.

Επιλεκτικές μηνύσεις εναντίον μερίδας συνδικαλιστών που αντέδρασαν στα σχέδια και έκαναν ενοχλητικές ερωτήσεις για το ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι και βάσει ποιας σύμβασης εισήλθαν με τέτοια άνεση. Ακόμα και μέχρι πρόσφατα, κάθε ερώτηση που αφορούσε στις δραστηριότητες της Apella έβρισκε τοίχο, καθώς όλοι οι αρμόδιοι «μαλιστάκηδες» που απάρτιζαν διοίκηση και ανώτερα στελέχη της εταιρίας, δήλωναν άγνοια!

Έχουμε λοιπόν έναν ιδιώτη που έχει τρυπώσει στις διαβαθμισμένες εγκαταστάσεις μιας κρατικής αμυντικής βιομηχανίας, με αξιώσεις σε παροχή εκπαιδεύσεων και αμειβόμενης εργασίας, δίχως να υφίσταται κάποια τοποθέτηση επί τούτου, ούτε καν από το τότε εποπτεύον υπουργείο. Πάντες ποιούντες την νήσσαν!

Ο ψεύτης και ο κλέφτης όμως, τον πρώτο χρόνο χαίρονται και έτσι έφτασε η στιγμή που ο «προστάτης» του υπεργολάβου αποκαλύφθηκε, έστω και με έμμεσο τρόπο, γιατί όπως ορίζουν οι αστυνομικές τακτικές, αν θες να εξιχνιάσεις το έγκλημα, δεν έχεις παρά να ακολουθήσεις το χρήμα. Και μιλάμε για πολύ χρήμα…

Κατά τα φαινόμενα λοιπόν και χάρη σε ένα γεγονός που έλαβε χώρα προ ολίγων ημερών, επιβεβαιώνεται πως την ιδιωτική Apella την έφερε με το έτσι θέλω στην ΕΑΒ, η συνεργάτιδα κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin με την προτροπή των απόστρατων.

Παρατίθεται εν συντομία το ιστορικό του καταναγκασμού. Με την υπογραφή της συμφωνίας για την αναβάθμιση των Ελληνικών F-16 στο επίπεδο block 70, ξεκίνησε και η διαμόρφωση των παραγωγικών χώρων, καθώς και οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις του εμπλεκόμενου τεχνικού προσωπικού. Σε αυτό προστέθηκε χωρίς να υπάρξει κάποια ενημέρωση και προσωπικό της εν λόγω εταιρίας, έτσι απλά και χωρίς την επίδειξη κάποιας νόμιμης σύμβασης. Ο ρόλος τους θα ήταν λέει, η ανάληψη του management στο πρόγραμμα αναβάθμισης…

Δηλαδή η ΕΑΒ είχε κάνει τις διαπραγματεύσεις και την συμφωνία με τους Αμερικάνους, εντόπισε τις αδυναμίες, τις διόρθωσε, ετοίμασε τις εγκαταστάσεις, εκπαιδεύτηκε και μετά ήρθε η Apella για να εκπαιδευτεί δωρεάν, από εκείνους στους οποίους θα ασκούσε οργάνωση και διοίκηση!!!

Ενώ λοιπόν αυτοπροσκλήθηκαν προκειμένου να συνδράμουν στο Viper, «τρύπωσαν» παράλληλα και στο κατασκευαστικό πρόγραμμα των F16, όπου η ΕΑΒ αποτελεί παγκόσμιο αποκλειστικό συμπαραγωγό της LM, για το Aft Section του μαχητικού. Απαίτησαν με θράσος να εκπαιδευτούν τσάμπα και σε αυτό το πρόγραμμα, χωρίς να δοθούν για άλλη μία φορά εξηγήσεις. Το είδος των τεχνικών, απόστρατοι της ΠΑ και λίγοι συνταξιούχοι της ΕΑΒ.

Σταδιακά όμως και αφού οι υπερήλικες τα βρήκαν δύσκολα, αύξησαν τον αριθμό των «εκπαιδευόμενων» με προσλήψεις ατόμων νεαρής ηλικίας. Συνέχισαν έτσι να πληθαίνουν σε όλα τα επίπεδα, αποτολμώντας πρόσφατα ακόμα και τον παραγκωνισμό του έμπειρου προσωπικού της ΕΑΒ, στο κρίσιμο πόστο του ποιοτικού ελέγχου των υπό αναβάθμιση αεροσκαφών. Μπροστά σε αυτά τα αίσχη, τα στελέχη της ΕΑΒ έκαναν πως δεν γνωρίζουν τίποτα, ενώ οι Αμερικάνοι απόρησαν με τις «αδικαιολόγητες» αντιδράσεις, δηλώνοντας πως είμαστε αφεντικά και εν ολίγοις όλοι μία παρέα!

Παρέα βέβαια μόνο στα λόγια. Ούτε στο έργο, ούτε στην ανάληψη ευθυνών, ούτε στην πρόκληση ζημιών, ούτε στη χρηματική αποζημίωση…

Ας πάμε τώρα στο δια ταύτα και συγκεκριμένα στα γεγονότα και τα νούμερα, καθώς ως γνωστόν, οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια. Με την τακτική που παρουσιάστηκε παραπάνω, η LM επέβαλε σιγά-σιγά τον διορισμό δικών της υπεργολάβων στην ΕΑΒ. Η ανεπίσημη αιτιολόγηση που πλανάται στον αέρα, απόρροια τοποθετήσεων που εκφράστηκαν εντός συσκέψεων σε πολεμικό κλίμα, είναι το γεγονός πως η κρατική ΕΑΒ, ως όμηρος και θύμα του ενιαίου μισθολογίου, δεν μπορεί να διατηρήσει σταθερό αριθμό προσωπικού. Έχουμε επανειλημμένα αναφέρει και αποδείξει, πως το ενιαίο μισθολόγιο αποτέλεσε ταφόπλακα για την εταιρία. Ο αριθμός των τελευταίων 180 περίπου παραιτήσεων τεχνικών, σε διάστημα μόλις 14 μηνών, τα λέει όλα.

Έτσι δόθηκε και το πάτημα που έψαχναν οι Αμερικάνοι, ώστε να προσλάβουν για δικό μας λογαριασμό εργολάβους, εκτός των μισθολογικών περιορισμών που θέτει το Ελληνικό κράτος. Κατά αυτό τον τρόπο, έφτασαν να εργάζονται σε κατασκευαστικό F-16 και αναβάθμιση Viper, περίπου 150 τεχνικοί της Apella, με κατά μέσο όρο καθαρές αποδοχές τα 2000€. Λόγω των αθρόων παραιτήσεων και στο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion, η LM έσπευσε να λάβει αντίστοιχα μέτρα, με την αυτεπάγγελτη πρόσληψη περί των 30 αλλοδαπών τεχνικών, στην πλειοψηφία τους Πορτογάλοι και με μέσο όρο καθαρών αποδοχών τα 5500€.

Η δε ποιότητα παροχής υπηρεσιών, απλά για γέλια. Πλαισίωσαν το πρόγραμμα με τυχοδιώκτες που απασχολούνται σε βραχύβια συμβόλαια μέσω εταιριών-νταβατζήδων και επί της ουσίας, δεν υπήρξε πρόοδος πουθενά. Αντίθετα δημιουργήθηκαν και προβλήματα, λόγω της απρεπούς και προκλητικής συμπεριφοράς κάποιων εξ αυτών, εντός και εκτός ΕΑΒ, με αποτέλεσμα να υποχρεωθεί η LM που τους είχε φέρει, να απολύσει 5 άτομα.

Και τώρα έρχεται το καλύτερο…

Οι μισθολογικές διαφορές εντός της εταιρίας, τουλάχιστον χαοτικές… Στα ίδια προγράμματα και για δυσανάλογο ποσοτικά και ποιοτικά έργο, τον κύριο όγκο της δουλειάς και τις ευθύνες τα έχουν αναλάβει ΕΑΒιτες των 850€, ενώ οι «φυτευτοί» εργολάβοι ζουν το όνειρο. Το ετήσιο κόστος των εργαζόμενων της Apella ξεπερνά κατά λίγο τα 5,5 εκατομμύρια €.

Αντίστοιχα, το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας των αλλοδαπών εργολάβων, αγγίζει τα 7,5 εκατομμύρια €, τα οποία καταβάλλονται με ρήτρα που καταλογίζεται στην ΕΑΒ! Αφού λοιπόν οι σύμμαχοί μας, ξεβράκωσαν διοίκηση και κυβέρνηση, φέρνοντας μέσα στην αυλή μας όποιον γουστάρουν, φρόντισαν να στείλουν και την «λυπητερή»…

Το έχουμε ξαναπεί, αλλά ας το κάνουμε άλλη μία φορά, για να εμπεδωθεί από τον όποιο λογικό άνθρωπο διαβάζει αυτές τις γραμμές. Κίνητρο για τον ιδιώτη είναι το κέρδος και μόνο αυτό. Για λόγους επιβίωσης, στην ατζέντα του δεν χωρούν πατριωτικά συναισθήματα. Απουσία έντυπων δεσμεύσεων, θα μπορούσε να κάνει business ακόμα και με τους «απέναντι»…

Δεν ήρθε κανείς στην ΕΑΒ για να την σώσει, παρά μόνο για να την «αρμέξει», ή να της καταλογίσει ευθύνες για δικά του λάθη, χρησιμοποιώντας την στο ρόλο του χρήσιμου ηλίθιου. Κατά αυτή λοιπόν τη νοοτροπία, η Lockheed Martin, θεωρώντας ως υπαίτια την κυβέρνηση για τις παραιτήσεις των τεχνικών, φρόντισε να μετακυλήσει το κόστος των δικών της καλοπληρωμένων προσλήψεων, στο Ελληνικό κράτος!!! Και αυτό το κάνει συστηματικά από τα μέσα του έτους 2021, παρακρατώντας από την αποζημίωση της ΕΑΒ για τα εργοσύνολα που παραδίδονται, το συνολικό κόστος μισθοδοσίας Apella και ξένων.

Ακόμα και το περιβόητο bonus που προσφέρει ως κίνητρο παραμονής, για το προσωπικό που εμπλέκεται στα προγράμματα που την αφορούν και μόνο, το πληρώνει κατά τον ίδιο τρόπο και πάλι η ΕΑΒ. Όλα αυτά, δίχως να ενοχλείται κάποιος αρμόδιος. Μόνο οι απλοί εργαζόμενοι που πονάνε την εταιρία τους.

Τα παραπάνω αποτελούν πραγματικά γεγονότα και τεκμηριώνονται από αδιάψευστα στοιχεία. Προαναφέραμε πως ο δρόμος του χρήματος δεν κρύβεται. Το ζήτημα τώρα είναι, το πώς θα διαχειριστεί αυτά τα αίσχη το νέο υπουργείο και η νέα διοίκηση της ΕΑΒ. Θα προβούν στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να διορθώσουν τα σφάλματα και τις αδικίες που ταλανίζουν την εταιρία τόσα χρόνια; Ή μήπως αυτή θα παραμείνει κρατική και Ελληνική μόνο κατ’ ευφημισμό;

Με εκτίμηση,
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Καπίρης Νικόλαος