ΕΑΒ: Παρωδία η υπόθεση με τα C-130 – Ασυντήρητα τρία από τα τέσσερα αεροσκάφη

ΕΑΒ: Παρωδία η υπόθεση με τα C-130 – Ασυντήρητα τρία από τα τέσσερα αεροσκάφη

Παρωδία του χειρίστου είδους, καταντάει η σκανδαλώδης πλέον υπόθεση των μεταγωγικών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, C-130. Αεροσκάφη, των οποίων η διαθεσιμότητα είναι σε θλιβερά επίπεδα, αν και οι ΕΔ τα έχουν απόλυτη ανάγκη.

Στο σκηνικό των καταγγελιών που κατ’ επανάληψη έχουν γίνει για πρωτοφανές σκάνδαλο, τώρα έρχονται να προστεθούν νέα στοιχεία. Ως γνωστόν, η διοίκηση της ΕΑΒ είχε αποφασίσει πριν από σχεδόν ενάμισι έτος να δώσει, με απευθείας ανάθεση μάλιστα, την συντήρηση τεσσάρων C-130 σε ελληνική ιδιωτική εταιρεία. Στη συνέχεια, υπό το βάρος των καταγγελιών για σκανδαλώδη ανάθεση, αποφάσισε την διεξαγωγή Διεθνούς Διαγωνισμού γι’ αυτό το έργο.

Τώρα, ενάμιση χρόνο μετά, και ενώ έχει γίνει η απευθείας ανάθεση, η ίδια η διοίκηση της ΕΑΒ έρχεται και συζητά τη ματαίωση του Διαγωνισμού. Ποιος ο λόγος; Μα, η εταιρεία οποία ήδη έχει πάρει την απευθείας ανάθεση αποκλείστηκε από τον Διαγωνισμό επειδή δεν πληρούσε τα κριτήρια (!).

Ετσι όπως πάνε τα πράγματα, εάν οι ΕΔ δουν στον ορίζοντα συντηρημένα C-130, θα πρέπει να κάνουν πολλά ευχέλαια στον αρχάγγελο Μιχαήλ. Εως τώρα φαίνεται να έχει συντηρηθεί μόνο ένα C-130. Η, δε, σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία λήγει στο -όχι μακρινό- μέσον του 2024.

Κι’ όλα αυτά υπό τα απαθή βλέμματα του μεγάρου Μαξίμου και του υπουργείου Αμυνας, τα οποία, σε ρόλο -εκ του πονηρού- παρατηρητή, άφησαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια να έχει εξελιχθεί το πρόβλημα σε καρκίνωμα. Κατά τα άλλα, κόπτονται για την αμυντική ικανότητα της χώρας και για τις ΕΔ.

Ματαίωση

Ειδικότερα, την 1η Ιουνίου 2023 στη διοίκηση της ΕΑΒ υποβλήθηκε η έκθεση της Επιτροπής Αξιολόγησης των φακέλλων για την «επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει την παροχή υπηρεσιών συντήρησης τεσσάρων αεροσκαφών C-130 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για την χρονική περίοδο δύο ετών, συνολικού προϋπολογισμού 5.102.280 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος προαίρεσης 1.700.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, ήτοι συνολικού προϋπολογισμού 6.326.827 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ».

Η Επιτροπή Αξιολόγησης εισηγήθηκε τα εξής: «Κατά πλειοψηφία, μειοψηφούντος του πρoέδρου της, εισηγείται ότι η συμμετέχουσα εταιρεία Aerospace Management and Support (AMS Aero) δεν πληροί όλους τους όρους, τα άρθρα και τις προϋποθέσεις της Διακήρυξης του Διεθνούς Ανοικτού Διαγωνισμού και η προσφορά της δεν γίνεται αποδεκτή και απορρίπτεται, αποκλειόμενη απλο την περαιτέρω διαδικασία αξιολόγησης».

Στις 30 Ιουνίου 2023 και η Διεύθυνση Συμβάσεων της ΕΑΒ εισηγείτο την «απόρριψη της προσφοράς της AMS Aero», καθώς και τη «ματαίωση του διαγωνισμού». Τώρα, η διοίκηση της ΕΑΒ καλείται να αποφασίσει επί των εισηγήσεων των αρμοδίων υπηρεσιών της εταιρείας. Κοντολογίς, μετά από ενάμιση χρόνο, και ενώ οι διαδικασίες του Διαγωνισμού έπρεπε να γίνουν ταχύτατα, όχι μόνο καθυστέρησαν δραματικά, αλλά οδηγούνται σε ματαίωση. Αν αυτά δεν είναι σκανδαλωσεις εξελίξεις, τη στιγμή μάλιστα που οι ΕΔ «καίγονται» για τα C-130, τι είναι;

Απευθείας ανάθεση

Πέρυσι, η διοίκηση της ΕΑΒ είχε αποφασίσει απευθείας ανάθεση στην ιδιωτική εταιρεία για παροχή υπηρεσιών συντήρησης έως και 4 αεροσκαφών C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, συνολικής διάρκειας έργου 7 μηνών περίπου ανά αεροσκάφος, με λήξη της σύμβασης στις 30 Ιουνίου 2024.

Στη συνέχεια, τον Μάϊο – Ιούνιο του 2022, εξαιτίας των καταγγελιών εργαζομένων που έφτασαν στην Βουλή, με ερωτήσεις κομμάτων, η διοίκηση της ΕΑΒ αποφάσισε να γίνει Διεθνής Ανοικτός Διαγωνισμός. Η σχετική Διακήρυξη δημοσιεύθηκε στις 29-08-2022 στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Στη συνέχεια, μεταξύ των άλλων, υποβλήθηκε προδικαστική προσφυγή από την εταιρεία «ΑΠΕΛΛΑ Α.Ε.» για ασάφεια των όρων της Διακήρυξης και αίτημα αναστολής της διαδικασίας. Ως γνωστόν, η συγκεκριμένη εταιρεία δουλεύει (και αυτή εντός της ΕΑΒ) για λογαριασμό της Lockheed Martin την αναβάθμιση των F-16 σε Viper.

Τώρα, μετά τις εισηγήσεις για ματαίωση του Διαγωνισμού, η κατάσταση δεν αποκλείεται να οδηγηθεί σε αδιέξοδο.

Ο Ν. Δένδιας

Στο μεταξύ, έντονες φήμες φέρουν τον υπουργό Αμυνας, Νίκο Δένδια, να «επιθυμεί» να αναλάβει -ή να έχει κιόλας αναλάβει- την ΕΑΒ. Θα είναι από τους ελάχιστους υπουργούς που θέλει να πάρει την «καυτή πατάτα» της πολεμικής βιομηχανίας στα χέρια του. Πόσο μάλλον, αφού στα μνημονιακά χρόνια χειροτέρευσε η θέση τους θεαματικά. Συνήθως, αυτή είναι αρμοδιότητα υφυπουργών. Ως εκ τούτου, εύλογα προκαλεί ερωτηματικά το «ενδιαφέρον» Δένδια.

Ο ίδιος, πάντως, έως τώρα μόνο μια φορά έχει αναφερθεί σε θέματα πολεμικής βιομηχανίας, κι’ αυτή χωρίς ιδιαίτερη σαφήνεια. Ειδικότερα, στις 8 Ιουλίου 2023, στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, ανέφερε για την ενίσχυση της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας:

«Πρέπει να καταστεί μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και να υπάρξει σχεδιασμός αναβάθμισής της, όμως πρέπει να ληφθεί πρόνοια αντιμετώπισης των υπαρχουσών παθογενειών. (…) Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε συνεργασίες με ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Να αξιοποιήσουμε υπάρχουσες ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης, να ενισχύσουμε συνεργασία μεταξύ Πανεπιστημίων και Ενόπλων Δυνάμεων, να καλλιεργήσουμε επιτέλους μια νέα κουλτούρα καινοτομίας. Ίσως δε, και να δούμε έναν ορίζοντα αύξησης των αμυντικών μας εξαγωγών».

Εάν πράγματι ο Ν. Δένδιας ενδιαφέρεται να θέσει υπό αυτόν την ΕΑΒ, τι από τα παραπάνω σχεδιάζει να κάνει (αν κάνει); Διότι, ως όλα δείχνουν μέχρι τώρα, ακόμα και εκείνο το πολυδιαφημισμένο σχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη να μπει η Lockheed Martin στην ΕΑΒ μάλλον παραπέμπεται στις καλένδες.

Ενδιαφέρον είναι, πάντως, ότι στις 14 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με πληροφορίες, στην ΕΑΒ βρέθηκαν και ζήτησαν στοιχεία για την κατάσταση της εταιρείας ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Άμυνας, Αντώνης Οικονόμου, καθώς και ο «σύμβουλος» του υπουργού, Νίκου Δένδια, Πάνος Κυριακόπουλος.

Ο τελευταίος, ως γνωστόν, φέρεται να ανήκε στον κύκλο της οικογένειας Βαρδινογιάννη, ήταν πρώην πρόεδρος της ΕΤΙΗΣΕΕ (Ένωση Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας), καθώς επίσης, ανώτατο στέλεχος της Motor Oil και της ΕΛΑΚΤΩΡ.

Πηγή: militaire.gr

Ετικέτες

Documento Newsletter