Ε όχι και λεφτόδεντρα για την πλέμπα!

Εκατομμύρια για επικοινωνία, καναλάρχες και ιδιωτικές κλινικές, ψίχουλα στο δημόσιο ΕΣΥ

Στους καιρούς της πανδημίας και της ατομικής ευθύνης τα… λεφτόδεντρα για το ΕΣΥ και τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα έχουν πιάσει δάκο, ενώ αντιθέτως ανθίζουν όσα προορίζονται για καναλάρχες, φίλιο Τύπο, μεγάλους κλινικάρχες, ιδιοκτήτες ΚΕΚ κ.ο.κ.

Η κυβέρνηση έχει ανοίξει το κρατικό πουγκί μοιράζοντας εκατομμύρια σε «φίλους και γνωστούς», εξασφαλίζοντας τα συμφέροντα όσων τη στήριξαν προεκλογικά αλλά κυρίως όσων πρέπει να την προστατέψουν από τις συνέπειες της πανδημίας. Περί τα 130 εκατ. ευρώ έχουν σπαταληθεί αλόγιστα μέχρι στιγμής, την ώρα που το υγειονομικό προσωπικό απαιτεί είδη αυτοπροστασίας, εργαζόμενοι προσπαθούν να επιβιώσουν με μισθό κατώτερο του κατώτατου, επιστήμονες καλούνται να… τηλεκαταρτιστούν και το 20% των παιδιών δεν έχει πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση.

Τα 11 εκατ. ευρώ και η Initiative Media

H αμφιλεγόμενη διαφημιστική καμπάνια των 11 εκατ. ευρώ που φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του διευθυντή του γραφείου του πρωθυπουργού και ανιψιού του, Γρηγόρη Δημητριάδη, είναι η επιτομή της σπατάλης εν μέσω πανδημίας. Στην εταιρεία επικοινωνίας Initiative Media ανατέθηκε απευθείας η διαχείριση και κατανομή των διαφημιστικών κονδυλίων αντί αμοιβής 330.000 ευρώ.

Την Παρασκευή, ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, αφού έπλεξε το εγκώμιο της Initiative, επιστράτευσε λεκτικούς ελιγμούς και μπόλικη αοριστολογία αντί να δώσει απαντήσεις ουσίας στα εξής κρίσιμα ερωτήματα: Γιατί επιλέχθηκε η Initiative; Ποιο συγκριτικό πλεονέκτημα διαθέτει έναντι των ανταγωνιστών της; Παρότι παρουσιάστηκε υπέρμαχος της πολυφωνίας και του πλουραλισμού, απέφυγε να δώσει εξηγήσεις για τη διακριτή μεταχείριση και τον αποκλεισμό Μέσων από την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι».

Η επιλογή της Initiative πέρα από σκανδαλώδης ήταν και περιττή. Τα 11 εκατ. ευρώ θα μπορούσαν να δοθούν απευθείας από το κράτος στα ΜΜΕ για την ενημέρωση των πολιτών, όπως είχε γίνει με την καμπάνια για τη συμφωνία των Πρεσπών. Τότε ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος ανέλαβε τη δημιουργία και διανομή του διαφημιστικού υλικού, το οποίο δόθηκε απευθείας στα ΜΜΕ δίχως μεσάζοντες. Μόνο που στην περίπτωση αυτή οι αποφάσεις διανομής των κονδυλίων στα ΜΜΕ έπρεπε βάσει νόμου να αναρτηθούν στη Διαύγεια. Κάτι που προφανώς επ’ ουδενί δεν επιθυμούσε η σημερινή κυβέρνηση, γι’ αυτό και προχώρησε σε αυτήν τη δύσοσμη απευθείας ανάθεση. Το μόνο που αρκέστηκε να πει για το συγκεκριμένο ζήτημα ο Στ. Πέτσας στη Βουλή ήταν ότι τα ποσά θα καταβάλλονται από το υπουργείο Οικονομικών στα Μέσα. «Επομένως, στο τέλος θα έχετε μία πλήρη εικόνα για το ποιοι έχουν συμμετάσχει στην καμπάνια και τι ποσά πήραν» είπε.

Αντιδράσεις προκάλεσε και η απόφασή της να εγκρίνει προγράμματα επικοινωνιακής προβολής επτά περιφερειών για το 2020 συνολικού ύψους 13,5 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά κατανεμήθηκαν ανά περιφέρεια: Αττικής 2.471.885,27 ευρώ, Θεσσαλίας 630.000 ευρώ, Κρήτης 2.500.000 ευρώ, Πελοποννήσου 1.200.000 ευρώ, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης 1.845.231,20 ευρώ, Κεντρικής Μακεδονίας 930.311,26 ευρώ και Νοτίου Αιγαίου 4.066.000 ευρώ.

Εκατομμύρια και σε σάιτ μηδαμινής επισκεψιμότητας

Αλλη μια σκανδαλώδης πτυχή της πανάκριβης καμπάνιας με δωρεάν λογότυπο και γραφιστικό template είναι η προβολή της σε πολλά διαδικτυακά Μέσα ακόμη και παντελώς άγνωστα στο ευρύ κοινό, όντας μηδαμινής επισκεψιμότητας ή και «ανάλαφρης» θεματολογίας.

Για παράδειγμα το iatro.gr, που αυτοπαρουσιάζεται ως δίκτυο ιατρικής ενημέρωσης, εκτός της σχεδόν ανύπαρκτης παρουσίας στα social media, δεν συμπεριλαμβάνεται καν στη βάση δεδομένων του SimilarWeb, της δημοφιλέστερης και πιο έγκυρης πλατφόρμας για την καταγραφή της επισκεψιμότητας ιστοσελίδων. Στην Alexa, εξίσου γνωστή πλατφόρμα αντίστοιχου σκοπού, εμφανίζεται στη θέση 21.180.

Αν και οι ιστοσελίδες childit.gr, ikivotos.gr, businessenergy.gr, platform.gr, axianews.gr, dimarxos.gr, toxrima.gr, thepresident.gr (τη γενική διεύθυνση έχει ο Γιώργος Μουρούτης), healthmag.gr, banks.com.gr, virus.com.gr βρίσκονται στον πάτο της διαδικτυακής επισκεψιμότητας, παίρνουν μερίδιο μιας πίτας εκατομμυρίων η οποία θα έπρεπε να είχε διατεθεί στο ΕΣΥ και όχι για να φιλοτεχνείται το προφίλ της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Η απαλλαγή-δώρο στους καναλάρχες

Ακόμη μια σκανδαλώδης πτυχή ήταν και η απαλλαγή των ιδιοκτητών των τηλεοπτικών σταθμών από την υποχρέωση καταβολής της ετήσιας δόσης για τις άδειες. Η απόφαση λήφθηκε από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, η οποία τελεί υπό την εποπτεία του Στέλιου Πέτσα. Ετσι το δημόσιο όχι μόνο δεν θα εισπράξει 21 εκατ. ευρώ, αλλά παραμένει αδιευκρίνιστο αν αυτά χαρίστηκαν διά παντός στους καναλάρχες ή αν θα κληθούν να τα καταβάλουν τμηματικά στις επόμενες ετήσιες δόσεις.

Ρευστό στους κλινικάρχες, ελλείψεις στο ΕΣΥ

Αντί για την άνευ όρων και ορίων στήριξη του ΕΣΥ, η κυβέρνηση προτιμά την αλόγιστη «αιμοδοσία» ρευστότητας στους φορείς της ιδιωτικής υγείας. Διπλά κερδισμένοι οι ιδιοκτήτες των μεγάλων ιδιωτικών κλινικών, οι οποίοι θα διαθέσουν κλίνες ΜΕΘ σε διπλάσια τιμή και θα εισπράξουν μέρος των 30 εκατ. ευρώ που αποδέσμευσε ο ΕΟΠΥΥ για τα τεστ.

Εν αντιθέσει με τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών κλινικών που τήρησαν ευσυνείδητη στάση, οι μεγάλοι κλινικάρχες είδαν την πανδημία ως ευκαιρία κερδοσκοπίας. Το 2018 εξορθολογίστηκε ο Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) για τη νοσηλεία ασθενών σε ιδιωτικές ΜΕΘ με κόστος 800 ευρώ ανά κλίνη, το οποίο έβαινε μειούμενο. Τώρα, εν μέσω πανδημίας, οι μεγάλοι κλινικάρχες επέβαλαν στην κυβέρνηση τιμή 1.600 ευρώ ανά κλίνη ΜΕΘ, προκαλώντας αντιδράσεις και αθέμιτο ανταγωνισμό.

Παράλληλα, οι ίδιοι κλινικάρχες μαζί με τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα θα μοιραστούν τα 30 εκατ. ευρώ του ΕΟΠΥΥ για τα δυσεύρετα τεστ, την ώρα που πανεπιστήμια της περιφέρειας είχαν ενημερώσει τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό για να συμβάλουν δωρεάν στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ολα αυτά τη στιγμή που η λύση της επίταξης κλινικών και προσωπικού από τον ιδιωτικό τομέα έχει μείνει μόνο σε επίπεδο θεωρίας και κυβερνητικών ανακοινώσεων.

Πάρτι αναθέσεων για την τηλεκπαίδευση

Με διαδοχικές απευθείας αναθέσεις ύψους 128.279 ευρώ το υπουργείο Παιδείας απαντά στις ανάγκες της καμπάνιας «Μαθαίνουμε στο Σπίτι», αφήνοντας αναπάντητες τις ανάγκες των παιδιών για καθολική πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση – το θυμήθηκε μετά τον σάλο την περασμένη Τρίτη, εκδηλώνοντας την πρόθεση «να προβεί στην προμήθεια και παροχή εξοπλισμού στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Μπορεί το 20% των παιδιών να αδυνατεί να ακολουθήσει το πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης, όπως παραδέχτηκε στην ΕΡΤ η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, και η πρόσβαση για παιδιά με αναπηρία να είναι αδύνατη, όπως σημειώνει ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης σε ερώτησή του στην υπουργό Παιδείας, όμως η υπουργός Νίκη Κεραμέως προχώρησε σε διπλή

ανάθεση συνολικού ύψους 92.716 ευρώ στην εταιρεία Interwave για τον «σχεδιασμό, ανάπτυξη, δημιουργία και ανάπτυξη ιστοσελίδας», τη «συντήρηση ιστοσελίδας και server» αλλά και για «υπηρεσίες σχεδιασμού και δημιουργίας εικαστικών υλικών για τρεις μήνες, με στόχο την ενημέρωση του κοινού μέσω των ψηφιακών πλατφορμών του υπουργείου (FB, Twitter & Instagram)» για την καμπάνια «Μαθαίνουμε στο Σπίτι».

Η εταιρεία ανήκει στην Αίγλη Μπαλαμάτση, η οποία είχε χαρακτηριστεί «η χάκερ του Παπανδρέου», καθώς ήταν στενή σύμβουλος και διαχειρίστρια των social media του Γιώργου Παπανδρέου την περίοδο που εκείνος βρισκόταν στο Μέγαρο Μαξίμου. Διορίστηκε στο ΔΣ του ΕΟΤ και στη Βουλή, όμως οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ την οδήγησαν σε παραίτηση. Παράγοντες της αγοράς την περιγράφουν ως πρόσωπο με μεγάλη δικτύωση με το πολιτικό προσωπικό της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ.

Ταυτόχρονα, η υπουργός Παιδείας ανέθεσε το έργο «Προμήθεια υπηρεσιών οργάνωσης και λειτουργίας τηλεφωνικού και ηλεκτρονικού help desk για την υποστήριξη του κοινού σε θέματα χρήσης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» στη νεοσυσταθείσα εταιρεία Eight EE αντί 35.563,20 ευρώ. Η εν λόγω εταιρεία ιδρύθηκε στα μέσα Φεβρουαρίου του 2020 και ο πρώτος της ΚΑΔ (κωδικός αριθμός δραστηριότητας) αφορά «Υπηρεσίες οργάνωσης επιστημονικών ή πολιτιστικών εκδηλώσεων». Οπως και στην περίπτωση της Initiative Media, η κυβέρνηση δεν έχει δώσει καμία σαφή απάντηση για τους λόγους και τα κριτήρια που οδήγησαν στην επιλογή των συγκεκριμένων εταιρειών.

Ετικέτες