«Για καλές πρακτικές επιστροφής», έκανε λόγο ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου
Με αφορμή επετειακή εκδήλωση για τα 14 χρόνια λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης, ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθ. Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου όλες τις δράσεις και τις εκδηλώσεις του μουσείου τα τελευταία δύο χρόνια, από τον Ιούνιο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2023.
Ο κ. Σταμπολίδης παρουσίασε αναλυτικά τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και συνεργασίες, τις πρωτότυπες θεματικές παρουσιάσεις, τα προγράμματα για τις ειδικές ομάδες κοινού, τις εκπαιδευτικές δράσεις και τις περιοδικές εκθέσεις που διοργανώθηκαν. Ακολούθησε μία πολύ ενδιαφέρουσα ξενάγηση στη μόνιμη έκθεση με έμφαση στις διορθωτικές κινήσεις -ειδικά στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης- και στα νέα έργα με τα οποία εμπλουτίστηκε το μουσείο. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο γενικός διευθυντής του μουσείου προανήγγειλε μεγάλη έκθεση τον Χειμώνα με αρχαιότητες, έργα της εποχής του Βυζαντίου, της Αναγέννησης και της Μοντέρνας Τέχνης. Μεταξύ άλλων, αναμένεται να δούμε έργα του Ρούμπενς και του Μποτιτσέλι. Εκκρεμεί πάντως η έγκριση από το ΚΑΣ για να δοθεί και οριστικά το πράσινο φως.
Με συνταγή… μυστικοπάθειας για τα Γλυπτά
Πάντως, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και τις περισσότερες ερωτήσεις των δημοσιογράφων προκάλεσαν οι αναφορές σε κινήσεις του μουσείου για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Οι κυβερνητικές υπόγειες συνομιλίες το προηγούμενο διάστημα και τα αντιφατικά δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο έχουν αφήσει αρκετά αναπάντητα ερωτήματα σε σχέση με τις προθέσεις και τους συνολικούς σχεδιασμούς. Συγκεκριμένα από τον κ. Σταμπολίδη έγινε αναφορά στην επιστροφή δέκα θραυσμάτων του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αλλά και στην επιστροφή του «θραύσματος Fagan» από το Α. Salinas του Παλέρμο. Ο διευθυντής του μουσείου έκανε λόγο για «καλές πρακτικές επιστροφής» και υπερασπίστηκε τους δανεισμούς για τέσσερα χρόνια προς το μουσείο του Παλέρμο. Πρόκειται για ένα ακέφαλο αγαλματίδιο της θεάς Αθηνάς που χρονολογείται μεταξύ 425-400 π.Χ., το οποίο μετά από τέσσερα χρόνια όπως προβλέπει η ιταλική νομοθεσία, θα αντικατασταθεί από ένα πρωτογεωμετρικό αγγείο από το Μουσείο Ακρόπολης. «Προσπαθούμε να ανοίξουμε τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει και το Λονδίνο», είπε ο κ. Σταμπολίδης και πρόσθεσε ότι «πρόκειται για αίτημα της παγκόσμιας κοινότητας, όχι μόνο των Ελλήνων. Πουθενά αλλού δεν πρόκειται τα Γλυπτά να έχουν το χάδι από το φως του ήλιου που τα γέννησε».
Στο ερώτημα αν υπερασπίζεται τις μυστικές διαβουλεύσεις της πολιτικής ηγεσίας προτίμησε να απαντήσει με διπλωματικό τρόπο και τόνισε: «Μας συγχωρείτε όταν αδυνατούμε να σας δώσουμε τέτοιου είδους πληροφορίες. Στρατηγική που ανακοινώνεται δεν είναι στρατηγική. Το μουσείο εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και οποιαδήποτε μυστική κυβερνητική διπλωματία απορρέει από την εκάστοτε κυβέρνηση και το Υπουργείο. Εγώ μπορώ να σας πω μόνο για το κομμάτι που αφορά το ΝΠΔΔ του Μουσείο της Ακρόπολης το οποίο διοικείται από το ΔΣ και τον Γενικό Διευθυντή. Δεν μπορώ και δεν πρέπει κατά τη γνώμη μου να συζητάω τέτοιου είδους θέματα».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πορεία των εισιτηρίων μετά την πανδημία και στο καθεστώς του Μουσείου Ακρόπολης (ΝΠΔΔ) το οποίο υποστήριξε ότι λειτουργεί με αυτονομία. Η μετατροπή πάντως πέντε μεγάλων δημόσιων μουσείων με νόμο Μενδώνη τον Φεβρουάριο του 2023 σε ΝΠΔΔ έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων από αρχαιολόγους και επιστήμονες, οι οποίοι καταρρίπτουν τα επιχειρήματα για εξωστρέφεια και οικονομική αυτοτέλεια. Ανοιχτά ερωτήματα άφησε επίσης η απάντηση του κ. Σταμπουλίδη σε σχέση με την τιμή του εισιτηρίου καθώς ανέφερε ότι «ένα σενάριο αύξησης της τιμής θα προκαλέσει διαμαρτυρίες, ο πολιτισμός όμως πρέπει να τροφοδοτείται».
Το μεγάλο ερώτημα πάντως που εξακολουθεί να τίθεται (και η πολιτική ηγεσία οφείλει κάποια στιγμή να απαντήσει) είναι το αν η Ελλάδα εγκαταλείπει οριστικά το αίτημα της επανένωσης των γλυπτών που αποσπάστηκαν βίαια από τον Παρθενώνα και εισάγει έμμεσα το αίτημα για «δανεισμό και ανταλλαγή» με το Βρετανικό Μουσείο. Εν κρυπτώ και με επικοινωνιακά τεχνάσματα εξελίχθηκαν τα προηγούμενα χρόνια οι συνομιλίες της κυβέρνησης και του Κυριάκου Μητσοτάκη με το Βρετανικό Μουσείο. Σε τέτοια ζητήματα όμως δεν χωράνε εν κρυπτώ διαδικασίες. Χρειάζεται εθνική πολιτική για επιστροφή και όχι για δανεισμό.