«Διπλή» επιχορήγηση παράστασης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης;

«Διπλή» επιχορήγηση παράστασης του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης;

Ανοίγει ξανά το θέμα των πολύπαθων θεατρικών επιχορηγήσεων

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η επιχορήγηση της παράστασης «Τα Χρυσά Κιούπια» με 26.000 ευρώ από το ΥΠΠΟ, η οποία προηγουμένως θα ανέβει στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης. Ένας από τους λόγους είναι ότι την έγκριση της επιχορήγησης έδωσε μεταξύ άλλων προσώπων και ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, Νίκος Ορφανός, ως μέλος της γνωμοδοτικής επιτροπής.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής ανακοίνωσε ότι ζητούνται ηθοποιοί για τη νέα παραγωγή της Εφηβικής σκηνής με τίτλο «Τα χρυσά κιούπια» της Μ. Παπαγιάννη σε σκηνοθεσία της κ. Αναστασίας Καλογιάννη και σε συνεργασία με την εταιρεία kids theater.

Ο κ. Ορφανός ωστόσο ήταν μέλος της επιτροπής επιχορηγήσεων του Υπουργείου Πολιτισμού 2023 και γνωμοδότησε υπέρ της επιχορήγησης στην παραγωγή «Τα χρυσά κιούπια» για την εταιρία ART- ΠΟΙΕΙΟ λαμβάνοντας το ποσό των 26.000 ευρώ. Παρ’ όλο που η εταιρεία έχει διαφορετικό όνομα, τελικά διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για την ίδια παράσταση.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου, «η Γνωμοδοτική Επιτροπή Θεάτρου αποτελούμενη από τους Δρ. Αννα Σταυρακοπούλου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας, Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ), Δρ. Αμαλία Κοντογιάννη (Δρα Θεατρολογίας / Προϊσταμένη του Τμήματος Καλλιτεχνικού Έργου και Δραματολογίου του ΚΘΒΕ), Νίκο Ορφανό (Ηθοποιό, Σκηνοθέτη, Καλλιτεχνικό Διευθυντή ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης), Γαβριέλλα – Πηνελόπη Τριανταφύλλη (Διευθύντρια Προγραμματισμού και Παραγωγής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), Έλενα Πέγκα (Συγγραφέα, σκηνοθέτη), Τώνη Λυκουρέση (Σκηνοθέτη), Σοφία Παντουβάκη (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ενδυματολογίας, Aalto University και Σκηνογράφο) και Μάριο Κωστάκη, Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟ, γνωμοδότησε θετικά υπέρ της επιχορήγησης και παραχώρησης αιγίδας κατά περίπτωση σε 91 φορείς».

Η ανακοίνωση του καλλιτεχνικού διευθυντή προκάλεσε πλήθος διαμαρτυριών στο Facebook και ο κ. Ορφανός παραδέχτηκε τελικά ότι η παράσταση χρηματοδοτείται από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης για να κάνει πρεμιέρα στην Λαμία και στη συνέχεια χρηματοδοτείται και από το ΥΠΠΟΑ για να ανέβει στην Αθήνα. Η στάση του κ. Ορφανού, ως Πρόεδρου Γνωμοδοτικής Επιτροπής Θεατρικών Επιχορηγήσεων και ταυτόχρονα ως Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, έχει προκαλέσει ερωτήματα. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ασυμβίβαστο για ανθρώπους που βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις και την ίδια στιγμή εγκρίνουν επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟ; Δεν είναι προαπαιτούμενο για την επιχορήγηση οι παραστάσεις να ανεβαίνουν για πρώτη φορά στη σκηνή; Η συγκεκριμένη όμως πρώτα θα ανέβει ως παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης και στη συνέχεια θα συνεχίσει την πορεία της στην Αθήνα.

Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι καταγγελίες καλλιτεχνών για διακρίσεις και αποκλεισμούς όταν δίνονται οι πολύτιμες επιχορηγήσεις. Τα  επιλεκτικά κριτήρια δημιουργούν ανισότητες εντός του θεάτρου και ανταγωνισμούς ανάμεσα στα θεατρικά σχήματα. Δεν είναι λίγες οι φορές που καταγγέλλεται ότι τα μέλη των γνωμοδοτικών επιτροπών απορρίπτουν προτάσεις χωρίς να έχουν δώσει προηγουμένως την απαιτούμενη προσοχή, ούτε τεκμηριωμένη αρνητική απάντηση. Οι επιχορηγήσεις είναι απαραίτητες για να επιβιώσουν τα θεατρικά σχήματα και να αναπτυχθούν θεατρικές παραγωγές, παρ’ όλο που καλύπτουν ένα μικρό μέρος των εξόδων. Τα κριτήρια όμως θα πρέπει να είναι και δίκαια και αξιοκρατικά.

Documento Newsletter