Φανταστείτε ένα παιδί να μαγειρεύει, να συσκευάζει, να αγοράζει τις πρώτες ύλες και να διαχειρίζεται τα έσοδα-έξοδα μιας πρωτότυπης «επιχείρησης» που σκοπός της είναι η βιωματική μάθηση.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Διονύσου, με την αρωγή των εκπαιδευτικών τους και της διευθύντριας, Αναστασίας Κατσούγκρη, συμμετέχουν σε ένα φιλόδοξο project όπου τα παιδιά αποκτούν σωστές διατροφικές συνήθειες και κουλτούρα καταναλωτή.
Μέσα από αυτή τη δράση τα παιδιά μαθαίνουν να παρασκευάζουν μόνα τους το δεκατιανό τους, μαθαίνουν να επιλέγουν σωστά τα προϊόντα που θα χρησιμοποιήσουν, μαθαίνουν να τηρούν τους κανόνες υγιεινής, να διαχειρίζονται τα χρήματά τους και να διαφημίζουν τα προϊόντα τους.
Μαθαίνουν να συνεργάζονται να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, αφού μέρος των χρημάτων τους τα διαθέτουν σε οικογένειες και σε παιδιά που έχουν ανάγκη, αναλαμβάνοντας κοινωνικούς ρόλους .
Το Μαθητικό Κυλικείο λειτουργεί μία φορά την εβδομάδα -κάθε Δευτέρα-, ενώ έχουν ρόλο όλα τα παιδιά, με ή χωρίς αναπηρία με ή χωρίς εκπαιδευτικές ανάγκες.
Οι μαθητές της ΣΤ΄ αρχικά χωρίζονται σε 4 ομάδες των 8 ατόμων :
Η μία ομάδα αναλαμβάνει την παρασκευή των γευμάτων μόνοι τους ή με τους γονείς τους σύμφωνα με το όσα ορίζονται από το Υπουργείο Υγείας για το τι τροφές πρέπει να διατίθενται στα κυλικεία των σχολείων και για όσα έχουν διδαχθεί στο μάθημα της Γλώσσας για την υγιεινή διατροφή.
Η δεύτερη ομάδα αναλαμβάνει τις πωλήσεις των προϊόντων.
Η τρίτη ομάδα αναλαμβάνει τις εισπράξεις.
Η τέταρτη ομάδα αναλαμβάνει την διαφήμιση και την τήρηση βιβλίου εσόδων εξόδων.
Μέσα από αυτή την δράση τα παιδιά μαθαίνουν βιωματικά συμπεριφορά καταναλωτή, να επιλέγουν τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, να ιεραρχούν τις ανάγκες τους και τις επιθυμίες τους.
Επίσης τα παιδιά μαθαίνουν τους νόμους της αγοράς, κόστος προϊόντος και κέρδος. Μαθαίνουν να αποταμιεύουν χρήματα για την ημερήσια σχολική εκδρομή τους.
Στο μαθητικό κυλικείο οι μαθητές θα βρουν φρεσκοστυμμένους χυμούς, φρούτα, τυρόπιτα σπιτική χωρίς σφολιάτες, ποπ κορν, κέικ με λάδι όχι βούτυρο και αντί για πατατάκια πιτοπιτάκια δηλαδή αραβική πιτούλα κομμένη σε sticks με πάπρικα και λίγο αλάτι ψημένη στο φούρνο.
Η διευθύντρια του 1ου Δημοτικού Διονύσου, πτυχιούχος Ειδικής Αγωγής και συγγραφέας των βιβλίων «Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στον χρόνο» και «Ο Οδυσσέας και η Καλυψώ ταξιδεύουν στη Μινωική Κρήτη», Αναστασία Κατσούγκρη, μαζί με όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου στέκονται με υπευθυνότητα στο πλευρό των μαθητριών και μαθητών εμπνέοντας τους να γίνουν υπεύθυνοι, ευτυχισμένοι πολίτες.
Το documento μίλησε μαζί της για τις εκπαιδευτικές αρετές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και πως αυτή ενισχύει την αυτοπεποίθηση των παιδιών.
«Το κυλικείο –να μου επιτρέψετε τη φράση- πηγαίνει σφαίρα. Το ίδιο project το είχα δουλέψει για έξι χρόνια στο Δημοτικό Σχολείο Σικαμίνου Ωρωπού και επειδή είχαμε πολύ καλά αποτελέσματα σκεφτήκαμε με τους εκπαιδευτικούς να το πράξουμε και στο 1ο Δημοτικού Διονύσου.
Πρόκειται για μια ομαδική δουλειά που αφορά πρωτίστως τα παιδιά αλλά και τους γονείς και φυσικά τους εκπαιδευτικούς που γενναιόδωρα το έχουν αγκαλιάσει.
Μία φορά την εβδομάδα, αρχικά οι μαθητές της Στ΄ τάξης λειτουργούν το κυλικείο τους. Μαζί με τους γονείς τους παρασκευάζουν υγιεινά εδέσματα όπως ψωμάκι με λάδι και ρίγανη ή τυρόπιτα μπατζίνα. Οι γιαγιάδες μοιράζονται τις συνταγές τους και τα παιδιά μαθαίνουν την κληρονομιά τους.
Η παρασκευή και η συσκευασία των τροφών γίνεται στα σπίτια των παιδιών όπου όλη η οικογένεια έρχεται πιο κοντά.
Στη συνέχεια τα εδέσματα πωλούνται στο κυλικείο από 0,50 έως 1 ευρώ για να μάθουν τα παιδιά τη διαχείριση των χρημάτων.
Τα παιδιά διατηρούν βιβλίο εσόδων – εξόδων. Τους λέμε ότι πρέπει να επιστρέψουν τα χρήματα στους γονείς τους για να καταλάβουν την αξία του κόστους.
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Είναι πωλητές, μάγειρες και διαφημίζουν μόνοι τους την πραμάτεια τους.
Τα χρήματα που μαζεύονται προορίζονται για να καλύψουν το κόστος της εκδρομής, στο τέλος της χρονιάς. Μέχρι στιγμής έχουν βγει τα χρήματα για το πούλμαν. Τώρα μαζεύουν για την ταβέρνα που θα μας φιλοξενήσει.
Ξεκινήσαμε με την ΣΤ΄ Δημοτικού και τώρα συμμετέχει και η Ε΄ τάξη. Γίνεται συμβούλιο όπου από κοινού αποφασίζουν τα πάντα.
Τα παιδιά μαθαίνουν στην κυριολεξία να στήνουν τη δική τους επιχείρηση, τον δικό τους συνεταιρισμό και μέσα από την διαφοροποιημένη διδασκαλία να αποκτούν κοινωνικές δεξιότητες».
Διαβάστε επίσης:
Ρωσία: Σοκαριστικό βίντεο από τη στιγμή της κατάρρευσης γέφυρας – Ένας νεκρός και έξι τραυματίες
Ρένα ∆ούρου στο Documento: «Επικίνδυνη η µυστική διπλωµατία Μητσοτάκη»