Μια ακατανόητη τροπολογία κατατέθηκε χθες στη Βουλή στο σχέδιο νόμου «Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας», η οποία εφόσον ψηφιστεί θα καταστήσει διάτρητη τη διαδικασία ελέγχου για την επίδοση άδειας διαμονής, οι οποίες αφορούν τη «Χρυσή Βίζα».
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην επίμαχη τροπολογία, την οποία υπογράφουν πέντε υπουργοί, κατά την παραλαβή της άδειας διαμονής, για όσους «έχουν διαπιστωμένα αντικειμενική αδυναμία προσκόμισης διαβατηρίου», θα γίνεται «δεκτή η προσκόμιση επικυρωμένου αντιγράφου του διαβατηρίου». Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η παραλαβή της άδειας διαμονής δύναται να διενεργηθεί και μέσω πληρεξουσίου.
Διαβάστε επίσης: Σε εξέλιξη στην Ολομέλεια η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη μετανάστευση (LIVE)
Συγκεκριμένα, η τροποποίηση της παρ, 1 του άρθρου 10 αναφέρει ρητά ότι: «Η άδεια διαμονής επιδίδεται στον αιτούντα από την αρμόδια για την έκδοση της υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών με αποδεικτικό επίδοσης και αντίγραφο της σχετικής απόφασης. Κατά την παραλαβή της άδειας είτε αυτή διενεργείται αυτοπρόσωπα είτε μέσω πληρεξουσίου, ο παραλαβών οφείλει να φέρει διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο του ενδιαφερόμενου πολίτη τρίτης χώρας, με εξαίρεση όσους έχουν διαπιστωμένα αντικειμενική αδυναμία προσκόμισης διαβατηρίου. Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρείται η επίδοση μέσω πληρεξουσίων των αδειών διαμονής στην περίπτωση πολιτών τρίτων χωρών που έχουν αιτηθεί τη χορήγηση άδειας διαμονής ως επενδυτές σύμφωνα με την παρ. Α, Β και Γ του άρθρου 16 ή μόνιμης άδειας διαμονής επενδυτή κατά την παρ. Β του άρθρου 20, για τους οποίους γίνεται δεκτή η προσκόμιση επικυρωμένου αντιγράφου του διαβατηρίου. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίδοση της απόφασης αποδοχής αιτήματος χορήγησης άδειας διαμονής είναι η επιστροφή από τον ενδιαφερόμενο της βεβαίωσης κατάθεσης».
Πρόκειται για μια διάταξη που θεωρητικά απλοποιεί τη διαδικασία επίδοσης της άδειας διαμονής, όμως ελλοχεύει κινδύνους οι άδειες να δίνονται ακόμη και σε όσους έχουν παραχαραγμένα ή και πλαστογραφημένα έγγραφα τα οποία κατά τη διαδικασία ελέγχου δεν θα μπορούν να ελεγχθούν αν είναι αυθεντικά, εφόσον δίνεται η δυνατότητα προσκόμισης επικυρωμένου αντιγράφου του διαβατηρίου. Πόσω μάλλον όταν στους αιτούντες παρέχεται η διευκόλυνση της μη απαίτησης να είναι παρόντες κατά την παραλαβή της άδειας, αλλά να την παραλαμβάνει πληρεξούσιος.
Η κυβέρνηση προ ολίγων μηνών επικύρωσε το θεσμό του «διαμένοντος μη κατοίκου στην Ελλάδα» σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το νομικό πλαίσιο της «Χρυσής Βίζας», ώστε να προσελκύσει επενδυτές από το εξωτερικό που θα επενδύσουν στην Ελλάδα ποσά άνω των 500 χιλιάδων ευρών. Πλέον όμως, εξαιτίας της επίμαχης διάταξης δημιουργούνται εύλογες ανησυχίες για το ποιοι είναι αυτοί που θα κάνουν χρήση του θεσμού του «διαμένοντος μη κατοίκου στην Ελλάδα», εφόσον δεν θα μπορεί να ελεγχθεί η αυθεντικότητα των εγγράφων τους.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από τη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Υποδοχής και Ασύλου, μέχρι τις 31 Μαρτίου 2020, οι συνολικές χορηγήσεις αδειών διαμονής σε επενδυτές-αγοραστές ακινήτων που είχαν δοθεί ανέρχονταν σε 7.414 άτομα. Οι περισσότερες εξ’ αυτών είχαν δοθεί σε Κινέζους αγοραστές (5.352), Τούρκους (520), Ρώσους (379), Λιβανέζους (158), Αιγύπτιους (152), Ιρανούς (120), Ιρακινούς (94), Ουκρανούς (74), Ιορδανούς (64) και Σύριους (59). Σύμφωνα με στοιχεία και πάλι από τη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Υποδοχής και Ασύλου μέχρι τις 31 Μαρτίου 2020 το σύνολο των χορηγήσεων αδειών διαμονής σε επενδυτές-αγοραστές ακινήτων και μελών της οικογένειάς του ανήλθε σε 22.103 άτομα.
Δείτε εδώ την επίμαχη τροποποίηση
https://www.documentonews.gr/filegrid/2020/05/08/5eb53637825e632d4d0445f2.pdf