Δικαιολογίες Μαξίμου για την απαξίωση των τρένων προς όφελος των καρτέλ

Δικαιολογίες Μαξίμου για την απαξίωση των τρένων προς όφελος των καρτέλ

Την ανάγκη μετακίνησης των πολιτών σε μέρη που «για διαφόρους λόγους η Hellenic Train ή τα τρένα δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν» επικαλείται η κυβέρνηση για την πρωτοφανή εύνοια των καρτέλ των ΚΤΕΛ, που όπως αποκάλυψε το Documento προκάλεσε έως και την αντίδραση της Κομισιόν, με τον παραιτηθέντα υπουργό Καραμανλή να μην κάμπτεται και να επιμένει στις προνομιακές επιδοτήσεις των αστικών και υπεραστικών λεωφορείων.

Να παραστήσει πως δεν καταλαβαίνει τις ερωτήσεις μας επιχείρησε τη Δευτέρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, όταν του τέθηκε το γεγονός πως οι προνομιακές επιδοτήσεις των ΚΤΕΛ σε βάρος του σιδηροδρομικού δικτύου προκάλεσαν ακόμα και την αντίδραση της Κομισιόν. Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, ο Γιάννης Οικονόμου επιχείρησε να χρησιμοποιήσει ως επιχείρημα ακόμα και τις μετακινήσεις των πολιτών, αποσυνδέοντας τις επιδοτήσεις από την απαξίωση του τρένου, παρότι λίγες ημέρες πριν το τραγικό συμβάν ο Κώστας Καραμανλής τις επανέφερε διά νέου νομοσχεδίου.

Όπως αποκάλυψε το Documento την Κυριακή, στα τέλη του περσινού Οκτωβρίου, οι υπουργοί Μεταφορών και Επικρατείας, Κώστας Καραμανλής και Άκης Σκέρτσος, έγιναν αποδέκτες παραπόνων του αναπληρωτή γενικού διευθυντή Δημοσιονομικής Πολιτικής της Κομισιόν, Ντέκλαν Κοστέλο, εξαιτίας ρυθμίσεων υπέρ των ΚΤΕΛ, αντίθετων προς τις ευρωπαϊκές προβλέψεις. Μάλιστα, τα παράπονα συνοδεύτηκαν και με απειλές για τη μη εκταμίευση της δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης, με αποτέλεσμα -πρόσκαιρα- να αφαιρεθούν από τον νέο νόμο οι επίμαχες διατάξεις. Ωστόσο, μία εβδομάδα πριν το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών περιελάμβανε και πάλι τις επιδοτήσεις των ΚΤΕΛ.

Διαβάστε περισσότερα: Τα καρτέλ, η Κομισιόν και ο Κώστας Καραμανλής

«Τον περασμένο Οκτώβριο η Κομισιόν εγκάλεσε την κυβέρνηση για προνομιακές επιδοτήσεις των ΚΤΕΛ σε βάρος του σιδηροδρομικού δικτύου. Όπως αποκάλυψε το Documento, οι υπουργοί Καραμανλής και Σκέρτσος κλήθηκαν σε εξηγήσεις υπό τον κίνδυνο μη εκταμίευσης της δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης. Τον Δεκέμβριο εκφράστηκαν και άλλα παράπονα για τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις. Τον περασμένο Φεβρουάριο, η κυβέρνηση έφερε τελικά νομοσχέδιο με τις προκλητικές επιδοτήσεις για τα ΚΤΕΛ, εμπαίζοντας ακόμα και τους Ευρωπαίους. Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτή την εύνοια των ιδιωτικών ΚΤΕΛ σε σχέση με το δημόσιο δίκτυο του σιδηρόδρομου;» ρωτήσαμε τη Δευτέρα τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, λαμβάνοντας ωστόσο αρχικά μία αμήχανη προσπάθεια να αποφύγει και το ίδιο το ερώτημα.

Για την ιστορία, να σημειωθεί πως στο νομοσχέδιο της 22ας Φεβρουαρίου µε τίτλο «Νοµοθετική Πρωτοβουλία του Υπουργείου Μεταφορών για εκσυγχρονισµό των επιβατικών και εµπορευµατικών Μεταφορών», προβλεπόταν ότι «τη θέση σε κυκλοφορία ή την αντικατάσταση αστικών και υπεραστικών λεωφορείων κυριότητας των ΚΤΕΛ ΑΕ ή την αντικατάσταση αστικών και υπεραστικών λεωφορείων κυριότητας των µετόχων αυτών… διατίθεται από το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών το αδιάθετο υπόλοιπο, έως το ύψος του ποσού των είκοσι δύο εκατοµµυρίων (22.000.000) ευρώ, που έχει ήδη πιστωθεί για τον σκοπό αυτόν και συµπληρωµατικό ποσό τριάντα εκατοµµυρίων (30.000.000) ευρώ από το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων». Σε άλλο άρθρο δε, υπάρχουν επίσης προνοµιακές προβλέψεις για τοπική συγκοινωνία και «άγονες» γραµµές.

«Τα ΚΤΕΛ μετακινούσαν κόσμο εκεί που για διάφορους λόγους η Hellenic Train ή τα τρένα δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν. Η ερώτηση σημαίνει ότι ο κόσμος δεν θα έπρεπε να μετακινείται;» απάντησε με… ερώτηση ο Γιάννης Οικονόμου, αναγκάζοντάς μας να του επισημάνουμε πως του μεταφέρουμε τα παράπονα των Ευρωπαίων, που ήταν οι ίδιοι που συνέδεσαν τα δύο ζητήματα, των ΚΤΕΛ και του σιδηροδρομικού δικτύου.

«Αν υποθέσουμε ότι η δόση εκταμιεύτηκε κανονικά και δεν υπήρχε συνέπεια, θεωρώ ότι οι εξηγήσεις που δόθηκαν στους Ευρωπαίους προφανώς τους κάλυψαν. Αλλά η υπόθεση έχει να κάνει με αυτό που σας είπα. Υπήρξε ένα χρονικό διάστημα εκτεταμένο σε πολλές περιοχές της Ελλάδος -συμπτωματικά τυχαίνει να το ξέρω γιατί συμβαίνει και στη δική μου περιοχή- που αδυνατούσε η Hellenic Train για διάφορους λόγους να υποστηρίξει τη σιδηροδρομική μετακίνηση των πολιτών» επανήλθε σημειώνοντας πως το θέμα τον «αφορά», και επιχειρώντας και πάλι να αλλάξει το θέμα της ερώτησης.

«Η εναλλακτική για να μετακινούνται αυτοί οι πολίτες είναι να μπαίνουν σε λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Τι θα έπρεπε να γίνει; Να κοπεί τελείως η συγκοινωνία;» επέμεινε.

«Έχουν οι λόγοι αυτοί να κάνουν με τα αίτια του δυστυχήματος που είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα;» ζητήσαμε εκ νέου μία καθαρή απάντηση, την οποία όμως δεν λάβαμε, παρά μόνο γενικόλογες αναφορές.

«Εκ πρώτης όψεως δεν μπορώ να το συνδέσω, αλλα όλα σας είπα διερευνούνται. Να συνδέεται με το τραγικό δυστύχημα που έγινε στα Τέμπη το γεγονός ότι επειδή δεν κυκλοφορούσε τρένο μετακινούνταν ο κόσμος με λεωφορείο, δεν το ξέρω, αλλά δεν θέλω να προδικάζω τίποτα» σημείωσε παρότι ουσιαστικά έπραξε διά της απάντησής του το αντίθετο. Μάταια, του επισημάναμε εκ νέου πως αναφερόμαστε στα κενά ασφαλείας που έχουν καταγγελθεί πολλάκις, για να λάβουμε την ίδια απάντηση.

«Σας απάντησα, δεν φαίνεται να συνδέεται. Αλλά εν πάσει περιπτώσει όλα διερευνώνται. Θεωρώ ότι είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα, όλα όμως διερευνώνται. Πάντως η ενίσχυση η οικονομική των ΚΤΕΛ για την παροχή αυτού του συγκοινωνιακού έργου είχε να κάνει με την αναπλήρωση της αδυναμίας των τρένων να μετακινούν κόσμο. Αυτό είπα» κατέληξε, ρίχνοντας το μπαλάκι στη «διερεύνηση», εννοώντας προφανώς τις εργασίες της Επιτροπής του Γιώργου Γεραπετρίτη, καθώς και τη συνέντευξη Τύπου του υπουργού που αναμένεται την Τετάρτη να δώσει τη νέα κυβερνητική επικοινωνιακή γραμμή.

Documento Newsletter