Έφτασε μέχρι τις ΗΠΑ το φιάσκο με την επιτροπή για τα Όσκαρ και η τραγελαφική διαχείριση του Ιάσονα Φωτήλα. «Η Ελλάδα επιλέγει τη “Φόνισσα” για την κούρσα των Διεθνών Όσκαρ Μυθοπλασίας μετά από μία σκανδαλώδη διαδικασία επιλογής», ο τίτλος του εκτενούς δημοσιεύματος στην ιστοσελίδα του διεθνούς φήμης εβδομαδιαίου περιοδικού Variety.
Παράλληλα, γίνεται αναφορά στο δημοσίευμα του Documento που στηλίτευσε τις παλινωδίες του υφυπουργού Πολιτισμού.
Διαβάστε σχετικά: Ο φονιάς των όσκαρ, η «Φόνισσα» της αξιοπρέπειας – Τραγέλαφος Φωτήλα
«Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα έσπευσε να εκφράσει την οργή της. Αρκετοί σχολίασαν τη διαδικασία επιλογής ως «ντροπή», «θέατρο του παραλόγου» και «απόλυτη πανωλεθρία». Σε ένα ιδιαίτερα καυστικό σχόλιο για το Documento, η Χρυσούλα Παπαϊωάννου στηλίτευσε τα τεκταινόμενα γράφοντας για “τον δολοφόνο των Όσκαρ, τη “Φόνισσα” της αξιοπρέπειας», σημειώνεται χαρακτηριστικά στο Variety.
«Φιάσκο έξι εβδομάδων»
Το Variety παρουσίασε εκτενώς το χρονικό των τραγελαφικών χειρισμών, ξετυλίγοντας το κουβάρι από την αρχή:
«Έπειτα από έναν μήνα γεμάτο σκάνδαλα, που έθεσε υπό αμφισβήτηση τη νομιμότητα της διαδικασίας επιλογής για τα Όσκαρ και απείλησε να τορπιλίσει τις πιθανότητες της Ελλάδας στα επόμενα Όσκαρ, η χώρα επέλεξε το ιστορικό δράμα της Εύας Νάθενα “Φόνισσα”. Από τις 26 ταινίες, η “Φόνισσα” ήταν η μόνη που έμεινε… όρθια, αφού οι υπόλοιποι διαγωνιζόμενοι αποσύρθηκαν από τη διαδικασία επιλογής σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Σε μια σύντομη δήλωση, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας ανακοίνωσε την επιλογή της «Φόνισσας», λέγοντας ότι η απόφαση ελήφθη από μια «απαρτία» επαγγελματιών του κλάδου το βράδυ της 10ης Σεπτεμβρίου και ότι η εξαμελής επιτροπή έκρινε ότι η ταινία «πληροί τις προϋποθέσεις για μια δυναμική παρουσία» στην επερχόμενη κούρσα των Όσκαρ.
Διαβάστε σχετικά: Επιμένει ο Φωτήλας για τα Όσκαρ: Διόρισε σήμερα δύο νέα μέλη στην επιτροπή – Θα επιλέξουν ανάμεσα σε… μία ταινία
Με την ανακοίνωση αυτή έκλεισε ο κύκλος ενός φιάσκο σχεδόν έξι εβδομάδων που ξεκίνησε όταν τα τέσσερα μέλη της ελληνικής επιτροπής επιλογής ταινιών για τα Όσκαρ απομακρύνθηκαν αιφνιδιαστικά, μόλις δύο ημέρες μετά τον διορισμό τους. Από την πλευρά της κυβέρνησης επέμειναν ότι η κριτικός κινηματογράφου Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδάκη και ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος είχαν ενημερωθεί για την «κατά λάθος επιλογή τους» πριν «οριστικοποιηθεί η συμμετοχή τους»
Οι αντικαταστάτες τους ανακοινώθηκαν σύντομα, με τους εκπροσώπους του ελληνικού κινηματογράφου να φωνάζουν για «απαράδεκτους και οδυνηρούς χειρισμούς από το υπουργείο». Αρκετά μέλη της εν λόγω επιτροπής παραιτήθηκαν στη συνέχεια.
Διαβάστε σχετικά: Χωρίς τέλος το φιάσκο με την επιτροπή για τα Όσκαρ – Δευτέρα διορίστηκε, σήμερα παραιτήθηκε
Μια επιτροπή αντικατάστασης ανακοινώθηκε γρήγορα, με τους εκπροσώπους της ελληνικής βιομηχανίας να φωνάζουν για τον «απαράδεκτο και οδυνηρό» χειρισμό της κατάστασης από το υπουργείο. Αρκετά μέλη αυτής της επιτροπής αντικατάστασης παραιτήθηκαν στη συνέχεια, συμπεριλαμβανομένης της Ασημίνας Προέδρου, σκηνοθέτιδας της περσινής ελληνικής πρότασης για Όσκαρ «Behind the Haystacks» (Πίσω από τις θυμωνιές»). Ανακοινώνοντας την παραίτησή της μέσω Facebook, δήλωσε ότι «αρνείται να νομιμοποιήσει» το ατόπημα της κυβέρνησης στη διαδικασία επιλογής.
Καθώς πλησίαζε η λήξη της προθεσμίας για υποβολή των προτάσεων στην Ακαδημία των Όσκαρ, το υπουργείο Πολιτισμού διόρισε αυτή την εβδομάδα δύο νέα μέλη, τον κινηματογραφιστή Αναστάσιο Μίχο με έδρα τις ΗΠΑ και τον συνθέτη Νίκο Πλατύραχο, για να συμπληρώσουν την εξαμελή επιτροπή.
Λίγες ώρες μετά την επιλογή της «Φόνισσας» να εκπροσωπήσει την Ελλάδα και οι δύο άνδρες υπέβαλαν την παραίτησή τους, «φουντώνοντας εκ νέου τα ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα της διαδικασίας και εγείροντας νέους ισχυρισμούς σχετικά με την ταχύτητα με την οποία συγκροτήθηκε η τελευταία επιτροπή.
Επικοινωνώντας με το Variety, ο Μίχος χαρακτήρισε τη χρονική στιγμή της παραίτησής του «ατυχή», αλλά αρνήθηκε να σχολιάσει περαιτέρω, ενώ ο Πλατύραχος δεν κατέστη δυνατό να σχολιάσει. Σε επιστολή του, ο Φωτήλας σημείωσε ότι η επιτροπή «τους ευχαριστεί για τις υπηρεσίες τους».
Διαβάστε σχετικά: Ντόμινο αποχωρήσεων από την επιτροπή για τα Όσκαρ: Παραιτήθηκε και ο Νίκος Πλατύραχος – Τι δήλωσε στο Documento
Τι δήλωσε ο Φωτήλας
Στη συνέχεια το Variety προχώρησε σε μία μίνι περιγραφή της ταινίας «Φόνισσα», ενώ κατέγραψε την επικοινωνία που είχε με τον Ιάσονα Φωτήλα το βράδυ της Πέμπτης.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα «ο κ. Φωτήλας αρνήθηκε να σχολιάσει κάτι σχετικά με τη διαμάχη ή να απαντήσει γιατί αρνήθηκε να εισακούσει τις εκκλήσεις της κινηματογραφικής κοινότητας να καταργήσει τη φετινή διαδικασία επιλογής.
“Η αρμοδιότητά μου ως αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού στο θέμα της διαδικασίας επιλογής για τη συμμετοχή της Ελλάδας στα Όσκαρ επικεντρώνεται κυρίως στον διορισμό των μελών της επιτροπής και στη δέουσα διαδικασία. Είναι καθήκον και ευθύνη της επιτροπής να διαπιστώσει αν η εν λόγω ταινία καλύπτει τα κριτήρια για να εκπροσωπήσει τη χώρα μας.
Από εδώ και στο εξής, ο ρόλος μας ως υπουργείο Πολιτισμού είναι να στηρίξουμε το ταξίδι της “Φόνισσας”. Είναι περιττό να πω ότι η φετινή διαδικασία επιλογής δείχνει ότι πρέπει να επανεξετάσουμε την όλη ιδέα στο μέλλον”.
Η δήλωση Φωτήλα απηχούσε τις εκκλήσεις της Ακαδημίας Κινηματογράφου ώστε η διαδικασία να περάσει στον οργανισμό και τα 700 μέλη του. Τον περασμένο μήνα, η Ακαδημία ζητούσε μέσω επιστολής να καταργηθεί η διαδικασία επιλογής και να μην υποβάλλει η χώρα κάποια ταινία για τα Όσκαρ.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Λευτέρης Χαρίτος, δήλωσε στο Variety: «Αυτή η διαδικασία πρέπει να αλλάξει. Και όπως είπε ο υπουργός, είναι προφανές ότι όλο αυτό το χάος αποδεικνύει ότι είναι ο σωστός τρόπος. Είναι κατά κάποιο τρόπο ένας κανόνας του ενός ανδρός. Είχαμε μια ταινία που έμεινε, μια αδύναμη επιτροπή που επέλεξε ο υπουργός και καμία πραγματική διαδικασία επιλογής μεταξύ των 26 ταινιών που είχαν αρχικά υποβληθεί. Το οποίο, για μένα, είναι γελοίο. Φαίνεται ότι δεν υπήρξε πραγματική διαδικασία επιλογής και αυτό δημιούργησε ρήξη εμπιστοσύνης. Νομίζω ότι θα ήταν λίγο πιο ειλικρινές αν όλες οι ταινίες αποσύρονταν και προχωρούσαμε κανονικά την επόμενη χρονιά – ως χώρα, ως κοινότητα ανθρώπων που εργάζονται στον κινηματογράφο».