Διεθνώς εκτεθειμένος βρίσκεται ο ελληνικός κυβερνητικός μηχανισμός μετά την ανείπωτη τραγωδία που έλαβε χώρα στα Τέμπη, με το BBC να εστιάζει μάλιστα στην απεργία των σιδηροδρομικών εργαζομένων την Πέμπτη καθώς, όπως αναφέρει η ανταπόκριση, «η οργή μεγαλώνει». Σε αντίστοιχο βεληνεκές είναι βέβαια και το ρεπορτάζ του Adam Parsons του Sky News.
Η ανταπόκριση του Nick Beake στη Λάρισα για το BBC
Μέσα από ένα εκτενές ρεπορτάζ, το βρετανικό δίκτυο αποφάσισε να εστιάσει στην απεργία προκειμένου να αναδείξει τις παθογένειες στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας, το οποίο και χαρακτηρίζει «προηγούμενου αιώνα».
Είναι δε χαρακτηριστικό, πως στην on camera ανταπόκρισή του ο Nick Beake τονίζει πως ναι μεν ο Έλληνας πρωθυπουργός έκανε λόγο για «ανθρώπινο σφάλμα», αναφερόμενος στον σταθμάρχη που διώκεται, ωστόσο όπως λέει υπάρχουν τεράστιες τεχνολογικές ελλείψεις στο δίκτυο ασφαλείας, με τις επικοινωνίες να γίνονται μέσω τηλεφώνου και μηνυμάτων.
Ο δημοσιογράφος συνεχίζει την ανταπόκριση αναφερόμενος στην παραίτηση του πρώην υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή, σχολιάζοντας πως ο πρώην υπουργός αναλαμβάνει την ευθύνη για τις «μακροχρόνιες αποτυχίες» των ελληνικών Αρχών. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί μια ανεξάρτητη έρευνα που υπόσχεται ότι θα αποδώσει δικαιοσύνη, σχολιάζει το BBC.
«Όμως η φράση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι φταίει το «τραγικό ανθρώπινο λάθος» έχει προκαλέσει οργή», συνεχίζει το βρετανικό δίκτυο.
Protests have erupted in Greece over the rail crash which killed 43 people, with many seeing it as an accident that had been waiting to happen.
Europe correspondent Nick Beake is in Greece for #BBCBreakfasthttps://t.co/ILJXg8S16q pic.twitter.com/H6HLommTsk
— BBC Breakfast (@BBCBreakfast) March 2, 2023
Στη συνέχεια, το ρεπορτάζ αναφέρεται στις διαμαρτυρίες της Τετάρτης και την αστυνομική καταστολή έξω από τα γραφεία της Hellenic Train, ενώ αναφορά γίνεται στη σιωπηλή αγρυπνία στη Λάρισα για τη μνήμη των θυμάτων. Παριστάμενος δηλώνει στο δίκτυο πως η καταστροφή, ήταν θέμα χρόνου να συμβεί.
Τώρα στις ειδήσεις του BBC δείχνει την τραγωδία στην Ελλάδα. Ο δημοσιογράφος αναφέρει ότι οι σιδηρόδρομοι στην Ελλάδα είναι του περασμένου αιώνα και με έκπληξη δηλώνει ότι δε βασίζονται σε ηλεκτρονικά μέσα αλλά τηλεφωνήματα και μηνύματα για να περάσουν επικίνδυνα περάσματα. pic.twitter.com/Kc0tZdScr1
— Lina Greek (@Linagreek) March 1, 2023
Στο BBC μιλάει και ο Κώστας Μαλίζος, πρόσφατα συνταξιοδοτημένος χειρουργός και Ομότιμος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ο οποίος επέστρεψε στη δουλειά του για να χειρουργήσει τραυματισμένους επιβάτες. Οι περιγραφές του είναι ανατριχιαστικές, καθώς αναφέρει πως αυτή τη στιγμή γίνεται ταυτοποίηση DNA σε όσους δεν έχουν ακόμη αναγνωριστεί. Προσθέτει πως είναι δύσκολο να πει κανείς πόσα άτομα αγνοούνται. Στις δηλώσεις του αντικρούει το μήνυμα Μητσοτάκη, αναφέροντας πως το συμπέρασμα περί «ανθρώπινου λάθους» είναι πολύ βιαστικό και πως είναι απαραίτητη μια εκτεταμένη, ανεξάρτητη έρευνα.
«Δυστυχώς η πλειονότητα των νεκρών είναι νέοι φοιτητές. Έφυγαν από το σπίτι, χαρούμενοι μετά το τριήμερο για να πάνε να συνεχίσουν τις σπουδές τους ή για να δουν τους συγγενείς τους, και δεν έφτασαν ποτέ», καταλήγει ο κ. Μαλίζος, με τα λόγια του οποίου κλείνει και το ρεπορτάζ του BBC.
Τα παραπάνω σχολιάστηκαν και στα social media της χώρας μας.
AFP – Δηλώσεις για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων
«Το σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν προβληματικό, φθαρμένο, με κακοπληρωμένο προσωπικό», δηλώνει στο γαλλικό πρακτορείο AFP ο Νίκος Σάββα, φοιτητής ιατρικής από την Κύπρο. «Ο σταθμάρχης που συνελήφθη δεν πρέπει να πληρώσει το τίμημα για ένα συνολικά φθαρμένο σύστημα’, προσθέτει ο ίδιος.
«Πρόκειται για ένα απαράδεκτο περιστατικό, η κατάσταση αυτή είναι γνωστή εδώ και τριάντα χρόνια», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Κώστας Μπαργιώτας, γιατρός με έδρα του τη Λάρισα.
Sky News: «Ξεπερασμένο το δίκτυο της Ελλάδας»
Σε αντίστοιχο βεληνεκές είναι βέβαια και το ρεπορτάζ τουAdam Parsons του Sky News. Όπως αναφέρει ο ανταποκριτής, «μόλις πριν από έναν μήνα, ένα από τα συνδικάτα στους σιδηροδρόμους προειδοποιούσε ότι οι ελλείψεις και οι αστοχίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρό δυστύχημα. Η πρόεδρος της ρυθμιστικής αρχής των σιδηροδρόμων είπε ότι τα συστήματα σηματοδότησης εξακολουθούν να εξαρτώνται από τη χειροκίνητη λειτουργία, αποδίδοντάς τα όλα σε ανθρώπινο λάθος».
Μάλιστα, όπως σχολιάζει ο Parsons, «αν διευθύνει κανείς έναν σιδηρόδρομο, δεν μπορεί να φτάσει σε πιο θεμελιώδη αποτυχία σχετικά με όσα έγιναν. Λίγες μόνο ώρες μετά το δυστύχημα, η αστυνομία συνέλαβε τον σταθμάρχη από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας. Αλλά ήδη στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει συζήτηση σχετικά με το αν είναι ευθύνη ενός και μόνο ανθρώπου ή αν μιλάμε για ένα τελικά αναπόφευκτο αποτέλεσμα που ήρθε ως συνέπεια των αποτυχιών στο δίκτυο, το οποίο σε σχέση με άλλους σιδηροδρόμους της ΕΕ, είναι ξεπερασμένο».
«Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για αυτό που συνέβη εδώ, καμία δικαιολογία για την καταστροφή, για τους νεκρούς, τους ετοιμοθάνατους και τους τραυματίες. Απλά, δεν έπρεπε να συμβεί. Η πρόκληση πλέον για την Ελλάδα είναι να διασφαλίσει πως κάτι τέτοιο δεν θα επαναληφθεί ποτέ», καταλήγει το ρεπορτάζ του Sky News.