Δεύτερη δόση «εμβολίου» στα ενσωματωμένα ΜΜΕ

Δεύτερη δόση «εμβολίου» στα ενσωματωμένα ΜΜΕ

Τα 18,5 εκατ. ευρώ του υπουργού Υγείας και οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις για στήριξη

Τη δεύτερη δόση του εμβολιασμού των ΜΜΕ με εκατομμύρια ευρώ ετοιμάζει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τη νέα… λίστα Πέτσα, η οποία θα φτάσει τα 18,5 εκατ. ευρώ.

Επισήμως, στόχος είναι η καμπάνια για τον εμβολιασμό των πολιτών. Μόνο που με την αποδοχή που έχει μέχρι τώρα ο εμβολιασμός από τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών δεν προκύπτει τέτοια ανάγκη. Οι ελάχιστοι είτε δικαιολογημένα επιφυλακτικοί είτε στοχευμένα «αρνητές» ή «ψεκασμένοι» φυσικά δεν δικαιολογούν κονδύλι ύψους 18,5 εκατ. ευρώ προκειμένου να καμφθούν οι αντιρρήσεις τους. Η πολιτική της κυβέρνησης δεν πάσχει στην εκστρατεία του εμβολιασμού και άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης είναι υποχρεωμένα στο πλαίσιο της αποστολής τους να μεταδίδουν παρόμοια μηνύματα δωρεάν. Εάν η κυβέρνηση θέλει να ενισχύσει τον κλάδο μπορεί να το κάνει με καθαρά και διαφανή κριτήρια που να λαμβάνουν υπόψη την οικονομική θέση των ΜΜΕ και τη συνέπειά τους έναντι των εργαζομένων.

Καθώς οι παρτίδες των εμβολίων αργούν –θέμα που εξαρτάται από την ικανότητα εφοδιασμού των φαρμακοβιομηχανιών και τις αποφάσεις διανομής από τις Βρυξέλλες–, η κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με τρίτο κύμα της πανδημίας. Αυτό δείχνει και η πρόσφατη εμπειρία των ευρωπαϊκών χωρών. Κάθε διαθέσιμος πόρος θα ήταν προτιμότερο να κατευθυνθεί στην ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας και των νοσοκομείων που έχουν φτάσει κυριολεκτικά στα όριά τους, ενόσω άνθρωποι πεθαίνουν εκτός των μονάδων εντατικής θεραπείας, και όχι στα «αναξιοπαθούντα» ΜΜΕ.

Ασαφή κριτήρια

Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια, την ευθύνη έχει το υπουργείο Υγείας που έχει προκηρύξει διαγωνισμό για το ποια media shops θα μοιράσουν το χρήμα. Τα 18,5 εκατ. ευρώ θα μοιραστούν «με κριτήρια την τηλεθέαση των τηλεοπτικών σταθμών, βάσει της διαθέσιμης μέτρησης από ανεξάρτητο φορέα, όπου αυτός υφίσταται, ή με κριτήρια δημοφιλίας, καθώς και με αναφορά στον βαθμό ανταπόκρισης και απήχησης σε κάθε ηλικιακή ομάδα, συμπράττοντα φορέα κοκ ανωτέρω κατά τον αποτελεσματικότερο οικονομικά τρόπο». Από την ασάφεια των κριτηρίων γίνονται εμφανείς και οι στοχεύσεις. Αλλωστε η πρώτη λίστα, γνωστή ως λίστα Πέτσα, άφησε εκτός το Documento αλλά συμπεριέλαβε το ανύπαρκτο σάιτ του Μένιου Φουρθιώτη. Ο δε επιχειρηματίας των ΜΜΕ Βαγγέλης Μαρινάκης αρνήθηκε να εισπράξει τα χρήματα σε μια συμβολική κίνηση διαμαρτυρίας.

Αν και τυπικά την αρμοδιότητα την έχει το υπουργείο Υγείας, πληροφορίες αναφέρουν ότι το πραγματικό μαγείρεμα θα γίνει όπως και την πρώτη φορά από το Μέγαρο Μαξίμου και τον Γρηγόρη Δημητριάδη. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αδημονούντες για ζεστό χρήμα φίλοι της κυβέρνησης εκδότες έχουν ήδη επισκεφθεί το Μέγαρο Μαξίμου για τις απαραίτητες συνεννοήσεις. Ο Βασίλης Κικίλιας, πηγαίνοντας by the book, δεν θέλει να έχει εμπλοκή πέρα από όσο υποχρεούται λόγω της αρμοδιότητάς του. Αλλωστε, αν κάτι δεν πάει καλά, το Μέγαρο Μαξίμου θα τον αδειάσει, όπως έκανε πολύ πρόσφατα με τον Γιάννη Βρούτση, και θα του χρεώσει ακόμη και ευθύνες που δεν έχει. Από το περιβάλλον του υπουργού περιορίζονται να λένε ότι εν αντιθέσει με την πρώτη φορά που υπήρχε δικαιολογημένη βιασύνη, τώρα η όλη διαδικασία θα εξελιχθεί σύμφωνα με όσα προβλέπονται και γι’ αυτό και ο υπουργός έχει τοποθετηθεί στη Βουλή και έχει ενημερώσει τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων. Ο ΣΥΡΙΖΑ πάντως έχει προειδοποιήσει: «Να μη διανοηθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης να μοιράσει πάλι 18,5 εκατ. ευρώ δημόσιο χρήμα με κρυφές λίστες, αδιαφάνεια και μόνο στους αρεστούς, εξαιρώντας όποια Μέσα του ασκούν κριτική. Η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να δώσει στη δημοσιότητα από την πρώτη μέρα τα ποσά που θα λάβει κάθε Μέσο».

Επικοινωνιακές ήττες

Σε κάθε περίπτωση, η χρηματοδότηση των ΜΜΕ είναι υψηλής προτεραιότητας θέμα για να αφεθεί στον οποιοδήποτε υπουργό πέραν του Μεγάρου Μαξίμου. Τα «μπουκωμένα» μέσα ενημέρωσης είναι ό,τι έχει απομείνει στην ταχύτερα αποδομούμενη κυβέρνηση της μεταπολίτευσης και τη συγκρατούν από την κατάρρευση. Αλλά ακόμη και στο πεδίο της επικοινωνίας τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως θα επιθυμούσαν οι παράγοντες του Μεγάρου Μαξίμου. Χαρακτηριστικές είναι οι δύο ήττες που υπέστη η κυβέρνηση μέσα σε ένα μόλις εικοσιτετράωρο που ανάγκασαν τον πρωθυπουργό να υπαναχωρήσει και να αδειάσει δύο υπουργούς του. Η πρώτη ήταν με το θέμα της συμμετοχής των χαμηλοσυνταξιούχων στη φαρμακευτική δαπάνη που την πλήρωσε ο Γ. Βρούτσης και η δεύτερη με τον εμβολιασμό των απαραίτητων για τη συνέχεια του κράτους και της κυβέρνησης που ακυρώθηκε μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε με άδειασμα του Στέλιου Πέτσα. Παρά την υπεροπλία της στα συστημικά ΜΜΕ, η κυβέρνηση έχασε τις εντυπώσεις και στα δύο αυτά θέματα. Αυτό δείχνει ότι έχει περάσει το σημείο καμπής που οι όποιες αστοχίες και γκάφες περνάνε δίχως κόστος. Το εάν τα εκατομμύρια ανακόψουν την πορεία αυτή είναι αμφίβολο.

Αλλωστε στο εσωτερικό του χώρου είναι εμφανείς πλέον οι αντιθέσεις. Το αίτημα συγκεκριμένου καναλάρχη για φτηνό ενημερωτικό μέσο ενημέρωσης –o οποίος πιέζει την κυβέρνηση– συναντά την αντίδραση και τις αντίστοιχες αντίθετες πιέσεις δύο άλλων ισχυρών στα ΜΜΕ που δεν θέλουν να έχουν φτηνό ανταγωνισμό. Οι υπερβολές της στοχευμένης επικοινωνίας και η απαίτηση του Μαξίμου για πλήρη ευθυγράμμιση προκαλούν τριγμούς στο εσωτερικό του συγκροτήματος Μαρινάκη. Μετά την απομάκρυνση της διευθύντριας σύνταξης του «Βήματος» Δήμητρας Κρουστάλλη για τεκμηριωμένο ρεπορτάζ, φαίνεται ότι την άγουσα έχει πάρει και ο διευθυντής της εφημερίδας Αντώνης Καρακούσης, ο οποίος τις «καυτές» πληροφορίες που έχει για το σύστημα υγείας και τις ανάξιες διοικήσεις νοσοκομείων, αντί να τις δημοσιεύει στην εφημερίδα του, τις ανεβάζει στα social media. Και είμαστε μόλις στην αρχή.

Ετικέτες

Documento Newsletter