Δεν πίνουμε όταν πρόκειται να οδηγήσουμε

Στην άσφαλτο χάνεται ετησίως μια πόλη και το καλοκαίρι, μετά την καραντίνα, κρύβει κινδύνους.

Μόνο την τελευταία δεκαετία μετράμε περίπου 130.000 τραυματίες και περισσότερους από 9.000 νεκρούς σε περισσότερα από 130.000 τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα. Μια ελληνική πόλη στο μέγεθος των Τρικάλων δηλαδή θρηνεί…

Αχαλίνωτη ανθρώπινη συμπεριφορά

Σε όλα αυτά τα τροχαία υπάρχει μια βάρβαρη συνιστώσα. Καθορίζεται από τον άνθρωπο και είναι η συμπεριφορά του οδηγού. Ναι, είναι οι ανθρώπινες αδυναμίες που εστιάζονται στα συναισθήματα τα οποία δημιουργούν τις συνθήκες πρόκλησης ενός τροχαίου ατυχήματος. Όμως, πέρα από τα συναισθήματα τα οποία καθορίζουν την οδηγική συμπεριφορά, υπάρχει και ο ύπουλος παράγοντας που έρχεται να τρυπώσει και να ανακαθορίσει προς το χειρότερο αυτήν τη συμπεριφορά…

Αυτό που πρέπει να αποδεχτούμε είναι ότι αλκοόλ και οδήγηση είναι καταστάσεις ασύμβατες. Στην Ελλάδα όμως το οινόπνευμα είναι συνυφασμένο με το γλέντι. Και οι Ελληνες είμαστε γλεντζέδες, όπως και να το κάνουμε! Φαΐ και αλκοόλ ρέουν άφθονα για κάθε παρέα που γλεντάει. Μετά όμως; Πώς πάμε στα σπίτια μας;

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τροχαίας, το αλκοόλ αποτελεί την αιτία για το 20-30% των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων. Μάλιστα από τις καταγραφές προκύπτει ότι όσο μεγαλώνει η συμμετοχή οδηγών υπό την επίδραση οινοπνεύματος τόσο αυξάνεται και η βαρύτητα του τροχαίου.

Μπροστά μας είναι ο Αύγουστος. Ένας ιδιαίτερος Αύγουστος καθότι προερχόμαστε από μεγάλη καραντίνα που καταπίεσε το είναι μας. Όμως παραδοσιακά ο Αύγουστος είναι ο μήνας με τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα. Η διάθεσή μας να ξεφύγουμε από ό,τι μας καταπίεσε στην Covid-19 εποχή δεν πρέπει να αλλάξει το ζητούμενο. Είπαμε αλκοόλ και οδήγηση αποτελούν καταστάσεις ασύμβατες.

Ο νηφάλιος οδηγός και πώς επιτυγχάνεται

Το αισιόδοξο είναι ότι κάθε χρόνο καταγράφονται λιγότερα τροχαία. Ωστόσο και πάλι ο αριθμός είναι τεράστιος. Για να σταματήσουμε να αιμορραγούμε στην άσφαλτο υπάρχει ένας δρόμος. Εκπαίδευση και ενημέρωση για το τι σημαίνει υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ. Πρέπει να μπει στο μυαλό κάθε Ελληνα οδηγού ότι δεν μπορεί να πίνει και κατόπιν να οδηγεί. Πρέπει να μειωθούν τα τροχαία που προκύπτουν από τη ζάλη του οινοπνεύματος.

Κάπου εκεί όμως εισέρχεται και η κοινωνική εταιρική ευθύνη. Είναι η ευθύνη που πρέπει να επιδείξουν οι εταιρείες, ειδικά αυτές που παρασκευάζουν και πωλούν οινοπνευματώδη. Είναι η ανάληψη δράσεων από τους επαγγελματίες του χώρου της διασκέδασης, ώστε να αποτραπεί ο οδηγός από το να πάρει το αυτοκίνητό του ενώ τελεί υπό την επήρεια αλκοόλ.

Σε αυτό το επίπεδο δεν μπορούμε παρά να αποδώσουμε τα εύσημα σε μια εταιρεία γνωστή σε όλους μας. Είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία που εδώ και πολλά χρόνια λειτουργεί ως θεματοφύλακας της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ στη χώρα μας. Εδώ και 13 χρόνια σε συνεργασία με τη μη κυβερνητική οργάνωση ΝΗΦΑΛΙΟI – Στην υγειά μας έχει εντάξει στις δράσεις της την εκπαίδευση όσον αφορά την κατανάλωση οινοπνεύματος.

Για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία η προώθηση της κουλτούρας του νηφάλιου οδηγού εντός της παρέας και για κάθε περίσταση αποτελεί βασικό στόχο της κοινωνικής της δράσης. Σε αυτό το πλαίσιο συνεργάζεται με τη μη κυβερνητική οργάνωση ΝΗΦΑΛΙΟI – Στην υγειά μας σε διάφορες δράσεις της με στόχο την ευαισθητοποίηση κοινού και επαγγελματιών στην υπεύθυνη κατανάλωση οινοπνεύματος.

Μια από τις καμπάνιες ενημέρωσης της εταιρείας αφορά τον «ηρωικό» και προστατευτικό ρόλο του ανθρώπου που συμμετέχει σε μια παρέα, γλεντάει μαζί της, αλλά συνειδητοποιημένα δεν πίνει επειδή θα κληθεί να φέρει τους υπόλοιπους σώους και αβλαβείς στο σπίτι τους.

Ναι, είναι ο «νηφάλιος οδηγός» ο «ήρωας-προστάτης» της κάθε παρέας! Ναι, πρέπει άπαντες να συνειδητοποιήσουν ότι ο νηφάλιος οδηγός που «θυσιάζεται» για τους άλλους είναι μια στάση ζωής που σώζει ζωές. Αποτελεί δείγμα πολιτιστικής ανωτερότητας που όμως για να επιτευχθεί απαιτείται συνεχής επένδυση, ιδιαίτερα στην εκπαίδευση των νέων οδηγών. Πρέπει να καταστεί ο νηφάλιος οδηγός της παρέας μια υγιεινή συνήθεια ενός γλεντιού.

Ενημέρωση και εκπαίδευση για υπεύθυνη οδήγηση

Πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο; Μα με συνεχή ενημέρωση είναι η απάντηση.

Τον περασμένο Δεκέμβριο, με τη διασκέδαση και την εστίαση σφαλιστές, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία πραγματοποίησε διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα την «Υπεύθυνη διάθεση και κατανάλωση αλκοόλ», σε συνεργασία με την Ένωση Bartenders Ελλάδος και με την υποστήριξη της Νηφάλιοι – Στην Υγειά μας.

Περισσότεροι από 70 bartenders και εργαζόμενοι σε καταστήματα εστίασης εκπαιδεύτηκαν από πιστοποιημένους εκπαιδευτές για το πώς πρέπει να χειρίζονται τον πελάτη ώστε να καταναλώνει υπεύθυνα οινοπνευματώδη. Είναι προφανές ότι ο άνθρωπος που σερβίρει το ποτό είναι ένας εκ των σημαντικότερων κρίκων στην αλυσίδα της υπεύθυνης διανομής αλκοόλ.

Είναι αυτός ο τελευταίος κρίκος που έρχεται σε άμεση επαφή και μπορεί να σώσει ζωές. Γι’ αυτό και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία επιδιώκει στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης να ενσωματώσει στην κουλτούρα πώλησης οινοπνεύματος των bartenders τη συμβουλευτική δράση για υπεύθυνη κατανάλωση οινοπνεύματος του τελικού καταναλωτή.

Ωστόσο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεν έχει μείνει μόνο σε αυτήν τη δράση. Διοργανώνει κατά καιρούς ποικίλες δράσεις σε συνεργασία με φορείς και οργανισμούς, πιστή στη δέσμευσή της να λειτουργεί ως θεματοφύλακας της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ στην Ελλάδα.

Ετικέτες