Delphi Forum-Στέφανος Μυτιληναίος (Alpha Bank): «Για εμάς τις τράπεζες, η “εμπιστοσύνη” είναι η “ουσία” μας και ο πυρήνας της αξίας μας»

Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες λόγω του εντεινόμενου ανταγωνισμού από τις εταιρείες fintech, καθώς και στο στοιχείο που οι πρώτες πρέπει να περιφρουρήσουν και να ενισχύσουν για να προσδώσουν μεγαλύτερη αξία στην δραστηριότητά τους, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο Chief Operating Officer της Alpha Bank Στέφανος Μυτιληναίος, από το πάνελ “Creating Value in a Digital Age” στο 7ο Delphi Economic Forum.

«Είναι γεγονός ότι οι εταιρείες τεχνολογίας και οι “μονόκεροι” μπορούν να επηρεάσουν και να διαταράξουν τον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών», σημείωσε ο κ. Μυτιληναίος, σχολιάζοντας το πώς οι fintech πρακτικές και οι τεχνολογικές αλλαγές επηρεάζουν τη λειτουργία των τραπεζών και την αναμόρφωση των επιχειρηματικών μοντέλων των «πιο παραδοσιακών» εταιρειών.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Μυτιληναίος τα παραδοσιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν βασιστεί σε ένα μοντέλο δωρεάν κοστολόγησης για πολλές υπηρεσίες προς τους πελάτες, όπως είναι τα φυσικά καταστήματα ή τα δίκτυα ΑΤΜ ή τα call centers. Αντίθετα, οι εταιρείες τεχνολογίας που παρέχουν τραπεζικές εργασίες έγιναν ανταγωνιστικές βασιζόμενες στη δημιουργία εσόδων από τα δεδομένα και παρέχοντας χαμηλότερο κόστος σε όσες υπηρεσίες τιμολογούσαν οι τράπεζες. «Αυτό σαφώς δημιουργεί πρόβλημα για τις τράπεζες, καθώς πρέπει είτε να αρχίσουν να χρεώνουν τις υπηρεσίες που συνήθως παρέχουν δωρεάν, είτε εναλλακτικά, να αναζητήσουν επίσης επιθετικά επιχειρηματικά μοντέλα δημιουργίας εσόδων από τα δεδομένα. Αλλά αυτό θα ήταν μεγάλο λάθος», εξήγησε ο COO της Alpha Bank και συμπλήρωσε: «Αν ‘ρευστοποιούσαμε’ τη χρήση δεδομένων για να προσφέρουμε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, και επομένως να μπορούμε να χρεώνουμε περισσότερα για αυτές, σαφώς και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Εάν, ωστόσο, εννοούμε την πώληση αυτών των δεδομένων σε διαφημιστές ή τη χρήση τους ως πλατφόρμα για τη δημιουργία ενός διαφορετικού είδους επιχείρησης, αυτό ουσιαστικά θα σήμαινε ότι προδίδουμε την “εμπιστοσύνη” των πελατών μας. Για εμάς τις τράπεζες, η “εμπιστοσύνη” είναι η “ουσία” μας και ο πυρήνας της αξίας μας, την οποία θα πρέπει μάλιστα να διπλασιάσουμε αντί να προσπαθήσουμε να κερδίσουμε το παιχνίδι με όρους που εφαρμόζονται από τις fintech εταιρείες».

Η δημιουργία αξίας στις επιχειρήσεις έχει τη βάση της σε ουσιαστικές και παραδοσιακές αρχές Ο κ. Μυτιληναίος, μιλώντας για το πώς οι ψηφιακές τεχνολογίες, η τεχνητή νοημοσύνη και τα data analytics αλλάζουν τη διαδικασία δημιουργίας αξίας στις επιχειρήσεις, υποστήριξε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις και τις τράπεζες και μεταβάλλει ως ένα βαθμό τη λειτουργία τους. Ωστόσο, αν και αμφισβητεί θεμελιώδεις παραδοχές πίσω από τα καθιερωμένα επιχειρηματικά μοντέλα, τόνισε ότι η «ουσία» και η «ποιότητα» είναι εκείνες που δημιουργούν πραγματική αξία και όχι μόνον μένουν αναλλοίωτες, αλλά αυξάνεται και η σημασία τους, ενώ έδωσε και δύο πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα: «Μπορεί να λαμβάνουμε ειδήσεις σε live χρόνο στο twitter, ωστόσο η αξία που παρέχει ένας καλός συντάκτης ειδήσεων στον έλεγχο της ποιότητας και στο φιλτράρισμα των ειδήσεων είναι ίσως το σημαντικό στοιχείο», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ συμπλήρωσε ότι «είτε πληρώνεις ένα εισιτήριο σινεμά για να δεις ταινίες είτε αγοράζεις μια συνδρομή στο Netflix, τελικά πληρώνεις για μια καλή ταινία και αυτό είναι το πιο σημαντικό εν τέλει».