Δανειολήπτες εναντίον funds

Δανειολήπτες εναντίον funds

Με εισήγηση και εισαγγελική πρόταση υπέρ των funds κυβέρνηση και τράπεζες έδωσαν το στίγμα τους την περασμένη Πέμπτη στην ολομέλεια του Αρείου Πάγου που θα εκδώσει την απόφαση η οποία θα κρίνει τελεσίδικα τη νομική διαμάχη μεταξύ funds και δανειοληπτών, επιτρέποντας ή όχι στις εισπρακτικές εταιρείες, γνωστές και ως servicers, να διενεργούν πλειστηριασμούς για τα «κόκκινα» ενυπόθηκα δάνεια που έχουν περάσει σε ξένα funds.

Πρόσθετη παρέμβαση

Εξω από το κτίριο πάλι, παρά την καταρρακτώδη βροχή, βρισκόταν ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΜΕ, αριστερές συλλογικότητες και σύλλογοι δανειοληπτών που εκφράζοντας τη βούληση της κοινωνίας διεκδικούσαν την κατάργηση του Πτωχευτικού Κώδικα και την επαναφορά της προστασίας της πρώτης κατοικίας, ενώ μες στην αίθουσα το βάρος της υπεράσπισης του δικαίου των δανειοληπτών σήκωνε ο δικηγόρος Αντώνης Μαρκούλης,ο οποίος εκπροσώπησε τον Δικηγορικό Σύλλογο Αιγίου στην πρόσθετη παρέμβασή του υπέρ των δανειοληπτών, και εκπρόσωποι του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.

Στο επίκεντρο της διαδικασίας ήταν η απόφαση 822/22 –εκδόθηκε προ τριμήνου από τμήμα του Αρείου Πάγου–, η οποία έκρινε ότι οι servicers που διαχειρίζονται τα «κόκκινα» ενυπόθηκα δάνεια, τα οποία απέκτησαν ξένα funds με βάση νόμο του 2003 δεν έχουν το δικαίωμα να προχωρούν σε πλειστηριασμούς γιατί δεν προβλέπεται στον συγκεκριμένο νόμο. Αυτό γιατί η πρόβλεψη περί διενέργειας πλειστηριασμών υπάρχει σε μεταγενέστερο νόμο του 2015, τον οποίο τράπεζες, funds και servicers επέλεξαν με δική τους βούληση να μη χρησιμοποιήσουν προτιμώντας τον παλιό, γιατί τον θεώρησαν επωφελέστερο για τα συμφέροντά τους αφού τους έδινε δύο πλεονεκτήματα:

Πρώτον, απεριόριστη ελευθερία κινήσεων απέναντι στους δανειολήπτες –και για αυθαιρεσίες–, επειδή δεν τους υποχρέωνε να επιβάλουν πρόταση ρύθμισης στους δανειολήπτες όπως ο μεταγενέστερος νόμος του 2015.

Δεύτερον, δυνατότητα για μεγάλα αφορολόγητα κέρδη καθώς βάσει του νόμου του 2003 για ό,τι βγάζουν από τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων (τα οποία αγοράζουν στο 4-8% της απαίτησης αλλά μέσω ενός πλειστηριασμού μπορεί να φτάσουν να εισπράξουν έως και το 100%) έχουν μεγάλες φοροαπαλλαγές.

Η απόφαση 822/22 του Αρείου Πάγου οδήγησε όμως σε μαζική αναστολή πλειστηριασμών των servicers από τα δικαστήρια η οποία «έκαιγε» όχι μόνο τους servicers αλλά και την κυβέρνηση, καθώς οι εισπρακτικοί στόχοι των servicers είναι συνδεδεμένοι με την τύχη των εγγυήσεων του προγράμματος εγγυήσεων «Ηρακλής» ύψους έως 20 δισ. ευρώ. Αρα αν οι servicers δεν εμφανίσουν συγκεκριμένα έσοδα, καταπίπτουν οι εγγυήσεις του «Ηρακλή» και προσμετρούνται στο δημόσιο χρέος – εκμηδενίζοντας την πιθανότητα να πάρει η χώρα επενδυτική βαθμίδα, που είναι βασικός προεκλογικός στόχος της κυβέρνησης.

«Τυπικό το θέμα»

Η απόφαση του Αρείου Πάγου θα εκδοθεί σε δύο με τρεις μήνες κι ενώ κυβέρνηση και τράπεζες εμφανίζονται σίγουρες ότι θα είναι υπέρ τους επειδή τάχα «το θέμα είναι τυπικό», όπως εξήγησε στο Documento ο δικηγόρος Αντ. Μαρκούλης αυτό δεν ισχύει και με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία δεν φαίνεται πως ο Αρειος Πάγος θα μπορέσει να ανοίξει παραθυράκι για πλειστηριασμούς στον νόμο του 2003, ο οποίος δεν τους προβλέπει.

Αρα υπάρχει ακόμη ελπίδα για τους 700.000 ιδιοκτήτες ακινήτων τα οποία αποτελούν εμπράγματες εξασφαλίσεις για δάνεια ύψους περίπου 45 δισ. ευρώ που πουλήθηκαν από τις τράπεζες στα funds με εξευτελιστικά τιμήματα. Υπάρχει ακόμη ελπίδα να αποτραπεί η μεγαλύτερη αναδιανομή ακίνητης περιουσίας που έγινε ποτέ στην Ελλάδα.

Documento Newsletter