Το όργανο του ΟΗΕ για το κλίμα δημοσίευσε τη Δευτέρα το τελευταίο προσχέδιο της συμφωνίας που ελπίζει να επιτύχει στη σύνοδο κορυφής COP28 στο Ντουμπάι, το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από ενέργειες που θα μπορούσαν να λάβουν οι χώρες για τη μείωση των εκπομπών. Ο κατάλογος δεν αναφερόταν άμεσα σε σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων.
Έκκληση, όχι υποχρέωση
Η σχετική ενότητα του κειμένου ανέφερε ότι τα μέρη αναγνωρίζουν «την ανάγκη για βαθιά, ταχεία και διαρκή μείωση των εκπομπών GHG (αέρια θερμοκηπίου) και καλεί τα μέρη να λάβουν μέτρα που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
α) Τριπλασιασμός της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας παγκοσμίως και διπλασιασμός του παγκόσμιου μέσου ετήσιου ρυθμού βελτιώσεων της ενεργειακής απόδοσης έως το 2030·
β) Ταχεία κατάργηση του άνθρακα και περιορισμοί όσον αφορά την άδεια παραγωγής νέας ενέργειας από άνθρακα·
γ) Επιτάχυνση των προσπαθειών παγκοσμίως για ενεργειακά συστήματα καθαρών μηδενικών εκπομπών, με χρήση καυσίμων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών άνθρακα πολύ πριν ή περίπου στα μέσα του αιώνα.
δ) Επιτάχυνση τεχνολογιών μηδενικών και χαμηλών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πυρηνικής ενέργειας, τεχνολογιών μείωσης και απομάκρυνσης, συμπεριλαμβανομένων τεχνολογιών δέσμευσης, χρήσης και αποθήκευσης άνθρακα και παραγωγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, ώστε να ενισχυθούν οι προσπάθειες για υποκατάσταση ορυκτών καυσίμων σε ενεργειακά συστήματα.
ε) Μείωση τόσο της κατανάλωσης όσο και της παραγωγής ορυκτών καυσίμων, με δίκαιο, τακτικό και δίκαιο τρόπο, ώστε να επιτευχθεί η πράσινη μετάβαση έως, πριν ή περίπου το 2050, σύμφωνα με τις επιταγές της επιστήμης·
στ) Επιτάχυνση και ουσιαστική μείωση των εκπομπών μη CO2, συμπεριλαμβανομένων, ειδικότερα, των εκπομπών μεθανίου παγκοσμίως έως το 2030·
ζ) Επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές μέσω μιας σειράς μέτρων, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης υποδομών και της ταχείας ανάπτυξης οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων·
η) Σταδιακή κατάργηση των αναποτελεσματικών επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων που ενθαρρύνουν τη σπάταλη κατανάλωση και δεν αντιμετωπίζουν την ενεργειακή φτώχεια ή απλώς τις μεταβάσεις, το συντομότερο δυνατό.
Διαβάστε επίσης:
Νίκος Μπατσίλας: Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση;
Αντώναρος: Η τοποθέτηση Καραμανλή για τη συμφωνία με την Τουρκία που δεν άρεσε στο Μαξίμου (Video)