«Choking Games»: Φονικά παιχνίδια στο Διαδίκτυο – Πιθανόν η αιτία θανάτου της 16χρονης στη Γλυφάδα

Συγκλονισμένη η κοινή γνώμη, παρακολουθεί τις έρευνες γύρω από τον άδικο χαμό μιας 16χρονης στη Γλυφάδα. Από την πρώτη στιγμή που η αστυνομία ανέλαβε την υπόθεση, στράφηκε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του άτυχου κοριτσιού, ψάχνοντας να βρει ίχνη που θα τη βοηθήσουν να λύσει το μυστήριο του τραγικού θανάτου, καθώς τα υπάρχοντα δεδομένα κινούν υποψίες ότι μπορεί να είναι το αποτέλεσμα ενός θανάσιμου διαδικτυακού παιχνιδιού, του επονομαζόμενου και «Choking game», το οποίο έχει γίνει μόδα τα τελευταία χρόνια κι έχει στοιχίσει τη ζωή σε δεκάδες εφήβους ανά τον κόσμο.

Στις ΗΠΑ, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο 11χρονος Garrett Pope Jr. βρέθηκε νεκρός στο δωμάτιό του, στο σπίτι του στην Νότια Καρολίνα. Η εξέταση της σορού του άτυχου αγοριού από τον ιατροδικαστή, έδειξε ότι ο θάνατός του ήταν αποτέλεσμα ατυχήματος, το οποίο συνέβη ενώ ο 11χρονος προσπαθούσε να προκαλέσει ασφυξία στον εαυτό του με ένα σχοινί.

Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, στο Μπέρμιγχαμ της Βρετανίας, ένας 12χρονος έχασε τη ζωή του, προσπαθώντας να αυτοστραγγαλιστεί με μια ζώνη. Η μητέρα του έλειψε εκτός σπιτιού για λίγα λεπτά κι επιστρέφοντας βρήκε νεκρό το παιδί της στη βάση της σκάλας, με το χέρι του να κρατάει ακόμα τη ζώνη γύρω από το λαιμό του. Τρεις μήνες πριν τον τραγικό θάνατό του, ο μαθητής είχε ενημερωθεί στο σχολείο του για τους κινδύνους του παιχνιδιού, ωστόσο είχε επιλέξει να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις των δασκάλων του. 

Αντίστοιχο περιστατικό σημειώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο, στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας και δυστυχώς η φονική μόδα δε λέει να ατονήσει, αλλά συνεχίζει να εξαπλώνεται μεταξύ των νέων. Ήδη από το 2008, το Αμερικανικό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών είχε δημοσιοποιήσει την πρώτη του έκθεση για το επικίνδυνο φαινόμενο, το οποίο έκανε λόγο για 80 περίπου θύματα, στην πλειοψηφία τους αγόρια μεταξύ 9 και 16 ετών. 

Παρόλο που δεν υπάρχουν επικαιροποιημένα στοιχεία, είναι σχεδόν σίγουρο πως μέσα στην τελευταία δεκαετία τα θύματα έχουν φτάσει τις πολλές εκατοντάδες, λαμβάνοντας υπόψη τη διάδοση του παιχνιδιού μέσω διαδικτύου και social media. Σύμφωνα με τον ιστότοπο του οργανισμού GASP (Games Adolescents Shouldn’t Play), κάθε χρόνο στις ΗΠΑ χάνονται 250 με 1000 παιδιά, παίζοντας το θανάσιμο παιχνίδι «ασφυξίας».

Τι είναι το «chocking game»

Το παιχνίδι είναι γνωστό με πολλά ονόματα. Μερικά από αυτά προειδοποιούν για την επικίνδυνη φύση του (όπως π.χ. «fainting game» και «blackout game»), ενώ άλλα είναι τελείως παραπλανητικά, με αποτέλεσμα να μη δημιουργούν την παραμικρή υποψία σε γονείς που ίσως έχουν ακούσει για αυτά («space monkey», «cloud nine» και «five minutes in heaven»).

Όπως αναφέρει ο GASP, κεντρική ιδέα του παιχνιδιού (το οποίο μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές) είναι η διακοπή της τροφοδοσίας του εγκεφάλου με οξυγόνο, η οποία δημιουργεί ζαλάδα και μια αίσθηση ευφορίας και μερικές φορές καταλήγει στην λιποθυμία. Πρόκειται για μια πρόκληση (challenge) που καλούνται να εκπληρώσουν οι έφηβοι (συχνά υπό πίεση των συνομηλίκων τους), είτε μόνοι τους, με τη βοήθεια ενός σχοινιού ή μιας ζώνης, είτε με τη συμμετοχή ενός φίλου ή συμμαθητή.

Το «παιχνίδι» ασφυξίας δεν είναι κάτι καινούργιο. Αντίστοιχα «παιχνίδια» συναντάμε αιώνες πίσω, κυρίως όμως ανάμεσα σε ενηλίκους, κυρίως κατά της διάρκεια της ερωτικής πράξης – ερωτικών παιχνιδιών. Πλέον όμως, φαίνεται να αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο, στο οποίο λαμβάνουν μέρος ανήλικοι, πολλές φορές από το διαδίκτυο σε ένα «παιχνίδι λιποθυμίας». Σε αυτό, κάποιος λαμβάνει μέρος, μετά την πρόσκληση κάποιου τρίτου, ώστε να βιώσει την αίσθηση μιας κατάστασης λιποθυμίας ή ημιλιποθυμίας ή μια εμπειρία πολύ κοντινή στον θάνατο.

Ετικέτες