Η «κρατική» BYD έγινε ο μεγαλύτερος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο αφήνοντας πίσω τον Ιλον Μασκ
Οι πωλήσεις των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων (electric vehicles – EV) αυξάνονται με εκρηκτικούς ρυθμούς στην Ευρώπη και σε άλλες περιοχές του κόσμου, απειλώντας τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ενδεικτικό είναι πως η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD έχει αναπτύξει μεγάλη παραγωγική βάση στο Στζέγκεντ της Ουγγαρίας, γεγονός που έχει πυροδοτήσει ανησυχίες για «κινεζική απειλή» στην καρδιά της Ευρώπης, η οποία συνδυάζει την οικονομική ανταγωνιστικότητα με τον γεωπολιτικό φόβο.
Η επένδυση της BYD στην Ουγγαρία και η γενικότερη εισροή φτηνότερων κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ήδη ωθήσει ορισμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να αναλάβουν δράση. Η Renault, για παράδειγμα, ανακοίνωσε τον περασμένο Ιούλιο ότι στοχεύει να μειώσει το κόστος παραγωγής για τα ηλεκτρικά της μοντέλα κατά 40%.
Οικονομικά και αποτελεσματικά
Η έντονη προτίμηση στα κινεζικά μοντέλα αυξάνεται από το γεγονός ότι αφενός κυκλοφορούν σε χρόνο-ρεκόρ, αφετέρου είναι αποτελεσματικά και οικονομικά. Μάλιστα η Κίνα κατέγραψε περισσότερες από 5 εκατ. εξαγωγές οχημάτων το 2023 και έγινε η κορυφαία χώρα για εξαγωγές αυτοκινήτων στον κόσμο, ξεπερνώντας και την Ιαπωνία.
Δείτε επίσης: Οι Χούθι «χτύπησαν» και την Tesla: «Παγώνει» η παραγωγή αυτοκινήτων
Εν τω μεταξύ, η αύξηση του όγκου πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η BYD, η SAIC και η Dongfeng έρχεται την ώρα που οι ΗΠΑ περιόρισαν τις εξαγωγές τους και εταιρείες όπως η General Motors αποφασίζουν μείωση των διεθνών τους δραστηριοτήτων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε ότι το μερίδιο της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί στο 8% και θα μπορούσε να φτάσει το 15% το 2025. Παράλληλα σημείωσε ότι οι τιμές τους είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από τα μοντέλα της ΕΕ. Την ίδια ώρα στην Κίνα οι κρατικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα ήταν 57 δισ. δολάρια την περίοδο 2016-22, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners.
Ο αυτοκράτορας της ηλεκτροκίνησης
Οι ειδικοί στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας περιγράφουν την BYD ως χαρακτηριστικό παράδειγμα σχετικά με τη φρενίτιδα γύρω από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Η εταιρεία, που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση του Πεκίνου, ξεπέρασε την Tesla και έγινε ο μεγαλύτερος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο το περασμένο έτος.
Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla Ιλον Μασκ, η εταιρεία του οποίου λειτουργεί ένα τεράστιο εργοστάσιο στην Κίνα, δήλωσε ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της εταιρείας του. «Πολλοί πιστεύουν ότι οι δέκα κορυφαίες εταιρείες αυτοκινήτων στο μέλλον θα είναι η Tesla μαζί με άλλες εννέα κινεζικές. Θεωρώ ότι πιθανότατα έχουν δίκιο» σημείωσε ο Μασκ στο συνέδριο Dealbook των «New York Times» τον Νοέμβριο του 2023.
Ο ερευνητικός όμιλος Rhodium εκτιμά ότι η BYD έλαβε περίπου 4,3 δισ. δολάρια σε κρατική υποστήριξη μεταξύ 2015 και 2020. Το Πεκίνο έχει επίσης προσφέρει επιδοτήσεις για να δώσει κίνητρα στους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Δείτε επίσης: Απεργία της Tesla στην Σκανδιναβία βάζει δύσκολα στον Μασκ
Οσον αφορά τις τιμές, το μοντέλο BYD Seagull, ένα μικροσκοπικό EV, κοστίζει μόλις 11.400 δολάρια, την ώρα που τα οικονομικότερα μοντέλα σε Ευρώπη και ΗΠΑ είναι μεταξύ άλλων το Chevrolet Bolt με τιμή 27.495 δολάρια και το Volkswagen ID.4 αξίας 37.495 δολαρίων. Στα πιο οικονομικά μοντέλα της εταιρείας του Μασκ συγκαταλέγονται το Tesla Model 3 με τιμή 40.240 δολάρια και το Tesla Model Y αξίας 47.740 δολαρίων.
Η ΕΕ για την ώρα… ερευνά
Οι εντάσεις μεταξύ Κίνας και ΕΕ έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, δεδομένων και των στενότερων δεσμών του Πεκίνου με τη Μόσχα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, αλλά και με την Ταϊβάν. Ετσι, η ΕΕ επιδιώκει τώρα να μειώσει την εξάρτησή της από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, ιδίως για υλικά και προϊόντα τα οποία είναι απαραίτητα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες φορτσάρουν για να παραγάγουν ηλεκτρικά οχήματα χαμηλότερου κόστους, ώστε να φρενάρουν το προβάδισμα της Κίνας στην ανάπτυξη οικονομικών μοντέλων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε τον περασμένο Σεπτέμβριο ότι ξεκίνησε έρευνα με την προοπτική να επιβάλει δασμούς για την προστασία των παραγωγών της ΕΕ από τις εισαγωγές φτηνότερων κινεζικών EV, οι οποίες επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις. «Οι παγκόσμιες αγορές έχουν πλέον πλημμυρίσει με φτηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Την ίδια ώρα η τιμή τους διατηρείται χαμηλή χάρη στις κρατικές επιδοτήσεις» είχε τονίσει η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η έρευνα εστιάζει σε ένα ευρύτερο φάσμα πιθανών αθέμιτων επιδοτήσεων, από τις τιμές των πρώτων υλών και των μπαταριών έως τον προνομιακό δανεισμό ή τη φτηνή παροχή εγκαταστάσεων. Η επιτροπή θα έχει στη διάθεσή της έως και 13 μήνες για να αξιολογήσει εάν θα επιβάλει δασμούς πάνω από τον κανονικό συντελεστή της ΕΕ για τα αυτοκίνητα (10%) στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής. Ωστόσο η κίνηση αυτή προκάλεσε ανησυχίες στο Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην ΕΕ, το οποίο διαμήνυσε ότι αντιτίθεται στην έρευνα, τονίζοντας ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δεν οφείλεται στις επιδοτήσεις. Επιπλέον, κάλεσε την ΕΕ να εξετάσει αντικειμενικά τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Διαβάστε επίσης: Μέση Ανατολή: Πάει ο Έλον Μασκ στη… Γάζα; Η Χαμάς τον προσκάλεσε
Ευρωπαϊκό «φρένο» στην Twitter και τον Έλον Μασκ ζητά η Γερμανία