Σε νέα τοποθεσία για τη μεταφόρτωση φορτίων αργού στη Μεσόγειο θάλασσα οδηγήθηκαν οι διακινητές του ρωσικού πετρελαίου, οι οποίοι σύμφωνα με δημοσίευμα του Βloomberg, υπό την πίεση του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, εγκατέλειψαν τον Λακωνικό Κόλπο και μετέφεραν τις δραστηριότητές τους ανοικτά της Λέσβου και της Χίου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa, τα hotspots της παράνομης μεταφοράς έχουν μετατοπιστεί από τον Λακωνικό Κόλπο στην περιοχή ανοιχτά της Λέσβου και της Χίου.
Δείτε επίσης: Bloomberg: Σάλπαραν για το Μαρόκο τα τάνκερ που μεταφόρτωναν ρωσικό πετρέλαιο στη Λακωνία
Με σκοπό την αποφυγή των κυρώσεων που έχει υποβάλλει ο δυτικός κόσμος στον Κρεμλίνο, για τον πόλεμο στην Ουκρανία, εκατοντάδες πλοία, αποτελούν μέρος ενός «σκιώδους στόλου», μεταφέροντας πετρέλαιο. Τα υπό δυτική ηγεσία μέτρα για τις ρωσικές ενεργειακές εξαγωγές που ακολούθησαν την πλήρους κλίμακας εισβολή του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία, είχαν ως στόχο να περιορίσουν τα έσοδα για την πολεμική προσπάθεια της Μόσχας και περιλάμβαναν ανώτατο όριο 60 δολαρίων για το θαλάσσιο ρωσικό πετρέλαιο.
Η Μόσχα απάντησε με τη δημιουργία ενός λεγόμενου «σκιώδους στόλου» πλοίων των οποίων η ιδιοκτησία αναδιοργανώνεται για να αποκρύψει τυχόν ρωσικές διασυνδέσεις, συχνά μέσω εταιρειών-βιτρίνων.
Οι ρωσικές ενεργειακές εξαγωγές μεταφέρονται σε χώρες της Ασίας και της Αφρικής που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις. Η διαδικασία αυτή έχει βοηθηθεί από τις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS), οι οποίες δυσχεραίνουν τον εντοπισμό της ρωσικής προέλευσης των πετρελαιοειδών.
Μια γνωστή τοποθεσία για μυστικές ανταλλαγές μεταξύ πλοίων ήταν ο Λακωνικός Κόλπος στη νοτιοανατολική Πελοπόννησο στην Ελλάδα, λόγω της εγγύτητάς του με τα ρωσικά λιμάνια και τη διώρυγα του Σουέζ, η οποία προσφέρει πρόσβαση στις ασιατικές αγορές.
Όμως οι μεταφορές στην περιοχή αυτή μειώθηκαν σημαντικά μετά την έκδοση από την Ελλάδα ανακοινώσεων για στρατιωτικές ασκήσεις στον Λακωνικό Κόλπο, με τις οποίες τα εμπορικά πλοία καλούνταν να αποφεύγουν την περιοχή από τον Μάιο, σύμφωνα με το Bloomberg, που επικαλείται στοιχεία της εταιρείας Vortexa, με την οποία το Newsweek επικοινώνησε για περαιτέρω σχόλια.
Οι ελληνικές στρατιωτικές ασκήσεις έχουν ωθήσει τα ρωσικά εμπορικά δεξαμενόπλοια σε νέες τοποθεσίες στη Μεσόγειο, την Ερυθρά Θάλασσα και στα ανοικτά της Δυτικής Αφρικής.
Ο Γιορούκ Ισίκ, επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας Παρατηρητής του Βοσπόρου, δήλωσε ότι οι μεταφορές STS στα ύδατα ανοικτά της Λέσβου είναι «μια νέα εξέλιξη» και ότι όταν οι ελληνικές αρχές ασκούν πίεση, όπως με ασκήσεις, οι ρωσικές επιχειρήσεις μεταφέρονται αλλού.
«Αυτό είναι ένα καλό μέρος για να κρυφτείς, επειδή αμέσως βόρεια της Λέσβου είναι μια μεγάλη περιοχή αγκυροβολίου για τη διέλευση από τα Δαρδανέλια, οπότε υπάρχουν πολλά πλοία εκεί», δήλωσε στο Newsweek. «Λόγω της γεωγραφίας, η θάλασσα είναι σχετικά ήρεμη».
Επεσήμανε επίσης τους κινδύνους που συνδέονται με τις επιχειρήσεις αυτές, υπογραμμίζοντας τα προβλήματα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν στις τουρκικές αρχές.
«Δείχνει πόσο επικίνδυνα είναι αυτά τα σκάφη του σκιώδους στόλου για την Τουρκία, επειδή είναι παλιά σκάφη», είπε. «Οι επιχειρήσεις των πλοίων συνοδεύονται πάντα από κινδύνους – πρόκειται για fly-by-night πληρώματα και δεξαμενόπλοια με έλλειψη ασφάλισης».
Ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας βασίζεται σε πλοία που συχνά είναι παλαιότερα και συχνά απενεργοποιούν τα σήματα του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης κατά τη διάρκεια των μεταφορών. Έχουν εκφραστεί ερωτήματα σχετικά με το αν τα πλοία αυτά έχουν επαρκή ασφάλιση και έχουν εκφραστεί περιβαλλοντικές ανησυχίες σε χώρες από τις οποίες περνούν τα πλοία.
Ο Ισίκ δήλωσε ότι οι επιχειρήσεις STS ενδεχομένως θέτουν σε κίνδυνο μια περιοχή της Τουρκίας που είναι δημοφιλής στους τουρίστες.
«Κανείς δεν ξέρει αν κάποιο από αυτά τα πλοία εμπλακεί σε ατύχημα ότι οποιαδήποτε από τις ασφάλειες είναι πραγματική και ότι κάποιος θα πληρώσει για τη ζημιά», είπε. «Θα πρέπει να υπάρξει μια κοινή τουρκο-ελληνική προσπάθεια για την καταπολέμηση αυτών των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο».
Το Reuters ανέφερε τον Αύγουστο ότι φορτία είχαν φορτωθεί σε τουλάχιστον επτά πλοία στα ρωσικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, Taman και Tuapse, τους προηγούμενους δύο μήνες για μεταφόρτωση σε άλλα πλοία στο βόρειο Αιγαίο.
Τα δεδομένα παρακολούθησης δείχνουν επίσης ότι πραγματοποιούνται τακτικές μεταφορές στα ανοικτά του ιταλικού λιμανιού της Αυγούστας, σύμφωνα με την έκδοση Trade Winds, η οποία σημειώνει ότι οι ελληνικές στρατιωτικές ασκήσεις θα συνεχιστούν μέχρι τον Μάρτιο του 2025.
Υπήρξαν δύο παρ’ ολίγον ατυχήματα στα στενά της Δανίας. Τον Μάρτιο του 2024, ένα σκιώδες δεξαμενόπλοιο 15 ετών, το Andromeda Star, συγκρούστηκε με ένα ανώνυμο πλοίο κοντά στο βόρειο άκρο της Γιουτλάνδης.
1 εκατομμύριο βαρέλια ντίζελ
Περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ντίζελ, μαζούτ και άλλων πετρελαιοειδών προϊόντων ανατρέπονται κάθε μήνα κοντά στα νησιά Λέσβος και Χίος στο Αιγαίο Πέλαγος, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa. Η περιοχή έγινε δημοφιλής μόνο αφότου το ναυτικό της Ελλάδας πραγματοποίησε ασκήσεις γύρω από τον Λακωνικό Κόλπο, που προηγουμένως ήταν η νούμερο 1 περιοχή για την πρακτική αυτή στην Ευρώπη.
Η αύξηση των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο με ρωσικό πετρέλαιο και καύσιμα στην Ευρώπη και γύρω από αυτήν έχει εγείρει περιβαλλοντικές ανησυχίες λόγω των ερωτηματικών σχετικά με την ασφάλεια και την ασφάλιση των εμπλεκόμενων πλοίων.
Η πρακτική αυτή, που μερικές φορές πραγματοποιείται μυστικά με απενεργοποιημένους ή παραποιημένους ψηφιακούς πομπούς εντοπισμού, μπορεί να βοηθήσει να αποκρυφθεί η προέλευση του πετρελαίου, συμβάλλοντας στην αποφυγή κυρώσεων. Δημιουργεί επίσης ένα ακόμη επίπεδο διαχωρισμού μεταξύ των αγοραστών και των πωλητών των φορτίων.
Η μεταφορές καυσίμων από πλοίο σε πλοίο εξακολουθεί να γίνεται κοντά στον Λακωνικό Κόλπο, αλλά με πολύ μειωμένο ρυθμό από τότε που ξεκίνησαν οι ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Δείτε επίσης:Φάμελλος – Πολάκης: Δυο «σχολές» πολιτικής κυριαρχούν στην Κουμουνδούρου – Στόχος η ανάκαμψη του ΣΥΡΙΖΑ
Γεραπετρίτης για ελληνοτουρκικά: «Καμία έκπτωση κυριαρχίας – Δεν υπάρχει διευρυμένη ατζέντα»
«Μονομαχία» Σαμαρά και Μητσοτάκη στις 12-13 Δεκεμβρίου – Είναι ομιλητές στο ίδιο συνέδριο
Δείτε επίσης:
Γεραπετρίτης για ελληνοτουρκικά: «Καμία έκπτωση κυριαρχίας – Δεν υπάρχει διευρυμένη ατζέντα»
«Μονομαχία» Σαμαρά και Μητσοτάκη στις 12-13 Δεκεμβρίου – Είναι ομιλητές στο ίδιο συνέδριο