Αυξήσεις από 30% ως 170% καταγράφηκαν στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των 10 και πλέον παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος, ΔΕΗ και εναλλακτικών, που προμηθεύουν ηλεκτρικό ρεύμα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2021.
Πρόκειται για το διάστημα κατά το οποίο η Ελλάδα πήρε πολλές φορές αρνητική «πρωτιά» στις αυξήσεις τις τιμής της ενέργειας στη χονδρική σε ευρωπαϊκό επίπεδο και είχαμε τη μετακύλιση των νέων αυξημένων τιμών στους καταναλωτές, μέσω της ενεργοποίησης της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Αυτά προκύπτουν από καταγγελίες καταναλωτών τις οποίες δημοσιοποίησε χτες η αντιπρόεδρος της Ένωσης Προστασίας των καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ, κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου, κατά τη διάρκεια ημερίδας που πραγματοποίησε η ΕΚΠΟΙΖΩ σε συνεργασία με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και με αντικείμενο την τιμολόγηση της ενέργειας και την προστασία των καταναλωτών.
Συνάμα, όπως τόνισε η Π. Καλαποθαράκου, η αύξηση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος έχει προκαλέσει καταιγισμό καταγγελιών, με αποτέλεσμα οι φουσκωμένοι λογαριασμοί ηλεκτρικής ενέργειας να αποτελούν αυτή τη στιγμή τη δεύτερη αιτία καταγγελιών των καταναλωτών προς την ΕΚΠΟΙΖΩ ενώ εικάζεται ότι ως τα τέλη του χρόνου θα έχει καταστεί η πρώτη.
Οι καταγγελίες αυτές, σύμφωνα με την αντιπρόεδρο της ΕΚΠΟΙΖΩ, αφορούν πρωτίστως την πολυπλοκότητα των τιμολογίων που τα καθιστούν μη συγκρίσιμα, δυσκολεύοντας τους καταναλωτές να κάνουν επιλογές, την έλλειψη ενημέρωσης για τις ρήτρες αναπροσαρμογής – είναι χαρακτηριστικό πως οι περισσότεροι εναλλακτικοί πάροχοι δεν εμφανίζουν χωριστά στα τιμολόγιά τους τις αυξήσεις που έχει επιφέρει η ενεργοποίησή της – ασαφείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς των εταιρειών για να πείσουν τους πελάτες να αλλάξουν πάροχο, καταχρηστικούς όρους και «ψιλά γράμματα», αδικαιολόγητες χρεώσεις και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, προέβλεψε βαρύ χειμώνα για τους καταναλωτές ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι η κυβέρνηση θα λάβει μέτρα για την προστασία των καταναλωτών από τις αυξήσεις του ρεύματος, ιδίως των πιο ευάλωτων.
Ο ίδιος προσέθεσε ότι στο 10μηνο του 2021 – στο διάστημα ως τις 20 Οκτωβρίου – οι αναφορές που έγιναν προς το Συνήγορο του Καταναλωτή για τον τομέα ενέργειας ήταν αυξημένες κατά 44,5% σε σχέση με πέρυσι και αφορούσαν κυρίως τις χρεώσεις προμήθειας, τις ρήτρες αναπροσαρμογής (για την ύπαρξη των οποίων, όπως είπε, σε πολλές περιπτώσεις δεν ενημερώνονται οι καταναλωτές), αλλά και τις οχλήσεις για ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς κατά παράβαση του σχετικού πλαισίου.