Αυστρία: Εξωδικαστικό συμβιβασμό με την Airbus για τα Eurofighter θέλει ο Κρίστιαν Κερν

Αυστρία: Εξωδικαστικό συμβιβασμό με την Airbus για τα Eurofighter θέλει ο Κρίστιαν Κερν

Η Αυστρία θα επιδιώξει έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό με την Airbus σε σχέση με την αγορά στο παρελθόν από την τότε αυστριακή κυβέρνηση, των μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter, ανακοίνωσε σε συνέντευξή του ο Αυστριακός ομοσπονδιακός καγκελάριος και αρχηγός των Σοσιαλδημοκρατών Κρίστιαν Κερν.

Κατά την άποψή του, υπάρχουν τώρα εποικοδομητικές προσεγγίσεις για μία συνεννόηση με την Airbus και ο ίδιος, όπως επισήμανε, από την θητεία του στην οικονομία, διδάχθηκε ότι είναι πάντα καλύτερο να αποφεύγεται μία δικαστική απόφαση, και για το λόγο αυτό θα καταβληθούν προσπάθειες για έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Υπενθυμίζεται πως ο Κρίστιαν Κερν, μέχρι τον Μάιο του 2016 που ανέλαβε επικεφαλής της αυστριακής κυβέρνησης, είχε διατελέσει επί σειρά ετών γενικός διευθυντής των δημόσιων Αυστριακών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων και νωρίτερα διευθυντής στον Όμιλο των αυστριακών Επιχειρήσεων Ηλεκτρισμού.

Η παραγγελία αρχικά 24 Eurofighter είχε γίνει το 2002 από την τότε κυβέρνηση συνασπισμού του συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος του καγκελάριου Βόλφγκανγκ Σιούσελ και του ακροδεξιού εθνικιστικού Κόμματος των Ελευθέρων του Γεργκ Χάιντερ και ένα χρόνο αργότερα η παραγγελία μειώθηκε σε 18 αεροσκάφη, με την αξία τους να φθάνει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ.

Το 2012 ο νέος συνασπισμός Σοσιαλδημοκρατών και Λαϊκού Κόμματος που είχε αναλάβει την διακυβέρνηση της χώρας τον Ιανουάριο του 2007, είχε ζητήσει αναθεώρηση της παραγγελίας υπό το φως των κατηγοριών για δωροδοκίες επί δεξιάς-ακροδεξιάς κυβέρνησης συνασπισμού, ενώ επιτροπή της αυστριακής Βουλής ανέλαβε τη διερεύνηση της υπόθεσης χωρίς να καταλήξει σε αποτέλεσμα.

Εφέτος τον Φεβρουάριο, παράλληλα με την έναρξη του έργου νέας εξεταστικής επιτροπής της Βουλής, ο Σοσιαλδημοκράτης υπουργός Άμυνας Χανς Πέτερ Ντόσκοτσιλ κατηγόρησε τον ευρωπαϊκό αμυντικό κολοσσό Airbus, κατασκευαστή των Eurofighter, για εσκεμμένη παραπλάνηση και απάτη σε σχέση με την αρχική παραγγελία, καταθέτοντας μήνυση εναντίον του στην Εισαγγελία της Βιέννης.

Η παραπλάνηση και απάτη φέρεται να προξένησε ζημία ύψους 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ στο αυστριακό κράτος, επειδή τα αεροσκάφη είναι πολύ δαπανηρά στη διάρκεια των επιχειρήσεων, κοστίζοντας στη χώρα ετησίως για την λειτουργία τους πάνω από 80 εκατομμύρια ευρώ.

Εκτός αυτού, και σύμφωνα με έρευνα από το αυστριακό υπουργείο Άμυνας, η Airbus και ο συνεργαζόμενος όμιλος εταιρειών είχαν χρεώσει άλλο ένα 10% επί της τιμής της αγοράς για τις λεγόμενες “αντισταθμιστικές συμφωνίες”, που περιλαμβάνουν αναθέσεις έργων που γίνονται σε τοπικές επιχειρήσεις και είναι μέρος της αρχικής συμφωνίας, αλλά το κόστος πρέπει να αναφέρεται ξεχωριστά, κάτι που δεν συνέβη με την τότε παραγγελία.

Πρόσφατα, με την αλλαγή στην ηγεσία του συγκυβερνώντος, με τους Σοσιαλδημοκράτες, Λαϊκού Κόμματος και την ανάληψη της αρχηγίας του από τον υπουργό Εξωτερικών Σεμπάστιαν Κουρτς, ο πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής, ο ανεξάρτητος πλέον, πρώην βουλευτής των Πράσινων Πέτερ Πιλτς, προειδοποίησε σαφέστατα το Λαϊκό Κόμμα και τον Σεμπάστιαν Κουρτς, να μην επιδιώξουν, ενόψει των πρόωρων εκλογών της 15 ης Οκτωβρίου, να “πνίξουν” την εξεταστική επιτροπή για το “σκάνδαλο των αεροσκαφών Eurofighter”, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση θα δημοσιοποιούσε ο ίδιος προσωπικά όλα τα έγγραφα.

Στο σκάνδαλο φέρεται να ενέχεται το Λαϊκό Κόμμα και ο τότε αρχηγός του και καγκελάριος της δεξιάς-ακροδεξιάς κυβέρνησης συνασπισμού (2000-2006) με το Κόμμα των Ελευθέρων του τότε αρχηγού του, Γεργκ Χάιντερ, ο Βόλφγκανγκ Σιούσελ, ο οποίος και κατέθεσε πρόσφατα στην επιτροπή, καθώς βέβαια και το ίδιο το Κόμμα των Ελευθέρων.

Όπως ανέφερε στις δηλώσεις του ο Πέτερ Πιλτς – ο οποίος είχε αναλάβει στις αρχές του χρόνου εκ νέου επικεφαλής της νέας εξεταστικής επιτροπής που αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες της και να παρουσιάσει το πόρισμά της τον Σεπτέμβριο – ο ίδιος έχει στη διάθεση του υπερβολικά πολλά έγγραφα, τα οποία αφορούν και άλλες αγορές στρατιωτικού υλικού, ήδη από την εποχή που ο Βόλφγκανγκ Σιούσελ διατελούσε νωρίτερα υπουργός Οικονομικών, και όλα αυτά θα τεθούν στο τραπέζι.

Ετικέτες

Documento Newsletter