Αθηνά Καλκοπούλου: Νέα μέσα ανάδειξης των ταινιών

Αθηνά Καλκοπούλου: Νέα μέσα ανάδειξης των ταινιών

Η διευθύντρια Προώθησης (Hellas Film), Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, γράφει στο Docville για τις δυσκολίες του καιρού που οδηγούν τους ανθρώπους του σινεμά σε καινούργιους τρόπους προσέγγισης του κοινού.

Η αλλαγή ούτως ή άλλως ερχόταν στους µηχανισµούς της οπτικοακουστικής βιοµηχανίας, απλώς η πανδηµία εγκαθίδρυσε τα νέα δεδοµένα γρηγορότερα απ’ ό,τι ήµασταν έτοιµοι να τα δεχτούµε. Αν και είναι ένας χώρος που χτυπήθηκε οικονοµικά πιο άσχηµα από πολλούς, είναι σαφές ότι ο κινηµατογράφος ως περιεχόµενο και µέσο διασκέδασης – απόδρασης δεν κινδυνεύει, αντιθέτως η κινηµατογραφική αφήγηση παραµένει αυτό που ο κόσµος αναζητά σε αυτή την αµήχανη περίοδο. Αυτό που αλλάζει λοιπόν δεν είναι το ενδιαφέρον του κόσµου για τον κινηµατογράφο αλλά ο τρόπος, το µέσο, η πλατφόρµα µέσω των οποίων αυτός προσφέρεται. Οι streaming πλατφόρµες δεν είναι η νέα τάξη πραγµάτων, αλλά ένα από τα µέσα µε τα οποία (θα) προσφέρονται ταινίες.

Η έξοδος στον κινηµατογράφο δεν θα εκλείψει, το αντίθετο. Όταν ο κόσµος βγει από το lockdown και ο κίνδυνος της πανδηµίας φύγει, οι αίθουσες θα γεµίσουν και πάλι. Βέβαια ο ανταγωνισµός θα έχει µεγαλώσει. Οι κινηµατογράφοι θα πρέπει να προσαρµοστούν στις νέες τάσεις και να προσφέρουν και αυτοί κάτι διαφορετικό. Θα βλέπουµε (και θα πρέπει να βλέπουµε) όλο και περισσότερο δηµιουργικό προγραµµατισµό ταινιών, ρετροσπεκτίβες, ειδικές συζητήσεις, καλεσµένους, θεµατικές ενότητες προβολών – events που θα κάνουν τη διαφορά, θα ωθούν τον θεατή στη σκοτεινή αίθουσα και θα τον σηκώσουν από τον καναπέ του, δεδοµένου ότι οι άρτιες συνθήκες home cinema εξασφαλίζουν εξαιρετικές συνθήκες θέασης µιας ταινίας και στο σπίτι.

Τα φεστιβάλ κινηµατογράφου θα συνεχίσουν σε υβριδική µορφή µε φυσική παρουσία αλλά και virtual πρόγραµµα. Η συνταγή του Φεστιβάλ Σάντανς το 2021 συνοψίζει τον ιδανικό τρόπο µε τον οποίο παλιά και νέα δεδοµένα µπορούν να αξιοποιηθούν και να συνυπάρξουν για τη µεγιστοποίηση της έκθεσης µιας ταινίας στο κοινό της: καθώς το φετινό φεστιβάλ δεν µπορεί να διεξαχθεί στο Park City της Γιούτα, οι διοργανωτές δηµιούργησαν πρόγραµµα που θα προβληθεί µέσω online πλατφόρµας σε συνδυασµό µε διάσπαρτες προβολές σε εµβληµατικούς κινηµατογράφους σε διάφορες πόλεις στις ΗΠΑ. Οι ταινίες θα κάνουν πρεµιέρα ταυτόχρονα σε αίθουσα και online, παρουσία των συντελεστών και µε συζήτηση µε το κοινό ύστερα από κάθε προβολή ακόµη και online. Βλέπουµε ότι κάτι αντίστοιχο ετοιµάζει και το Φεστιβάλ του Ρότερνταµ µε προβολές που ξεκινούν στο τέλος Ιανουαρίου online και µε τις εκδηλώσεις να συνεχίζονται έως τον Ιούνιο διά ζώσης.

Πλέον ο δηµιουργός και οι παραγωγοί έχουν επιπλέον διαθέσιµα µέσα για την ανάδειξη και τη διανοµή των ταινιών τους. Αυτή είναι µια θετική και συναρπαστική εξέλιξη. Μπορεί ο παραδοσιακός µηχανισµός διανοµής και προβολής µιας ταινίας να αλλοιώνονται αλλά προκύπτουν νέες δυναµικές προοπτικές. Το πεδίο είναι πολύ ανταγωνιστικό αλλά και ανοιχτό για εναλλακτικές δηµιουργικές προσεγγίσεις στους τρόπους µε τους οποίους µια ταινία µπορεί να βρει το κοινό της. Αυτή είναι µια ενδιαφέρουσα πρόκληση για τους δηµιουργούς και όλους εµάς που εργαζόµαστε στον κινηµατογράφο και τον αγαπάµε. 

Documento Newsletter