«Αθέατο Μουσείο»: Το θραύσμα του ρακοσυλλέκτη

Αριστερά, τα παρουσιαζόμενα «Δίδυμα βρέφη» που βρήκε άστεγος το 2008 πεταμένα σε ρέμα του Μενιδίου αποτελούν μέρος επιτύμβιας στήλης του 4ου αι. π.Χ. από τάφο γυναίκας

Στη δημοφιλή δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Αθέατο Μουσείο» προβάλλονται άγνωστες αρχαιότητες από τις αποθήκες του.

Κυριακή μεσημέρι ο κόσμος ανυπομονούσε να ξεκινήσει η ξενάγηση του αρχαιολόγου και προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Κώστα Πασχαλίδη. Θα παρουσίαζε μία ακόμη επιλεγμένη αρχαιότητα από τον αθέατο κόσμο των αποθηκών του μουσείου, ο οποίος κρύβει όχι μόνο σημαντικά ευρήματα που δεν χωράνε στις προθήκες αλλά συχνά και συγκινητικές ιστορίες πίσω από αυτά. Οπως η ιστορία του άστεγου Κ.Ξ., ο οποίος ανακάλυψε ένα μαρμάρινο θραύσμα πεταμένο στο ρέμα του Μενιδίου και το παρέδωσε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο τον Νοέμβριο του 2008 τυλιγμένο σε ένα παλιό ύφασμα, χωρίς να ζητήσει καμιά ανταμοιβή για την πράξη του.

Το πολύτιμο θραύσμα είναι μέρος επιτύμβιας στήλης του 4ου αι. π.Χ. από τάφο γυναίκας και αναπαριστά δύο δίδυμα βρέφη στην ίδια αγκαλιά. Θεωρείται μοναδικό καθώς είναι το μόνο που έχει βρεθεί με φασκιωμένα δίδυμα βρέφη στην αγκαλιά γυναικείας μορφής, στοιχείο που υποδηλώνει και την κοινή μοίρα των ορφανών. Η «Στήλη των δίδυμων βρεφών» παρουσιάζεται στην Αίθουσα του Βωμού και η τελευταία ξενάγηση στο έκθεμα θα γίνει από τον Κώστα Πασχαλίδη την Κυριακή 12 Μαΐου, με μια ακόμη εξαιρετική παρουσίαση, που είναι μέρος της πολύ επιτυχημένης δράσης του ΕΑΜ «Αθέατο Μουσείο».

Το πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2015 μας έχει επιτρέψει να έρθουμε σε επαφή με πολλές «αδικημένες» αρχαιότητες που φυλάσσονται στις αποθήκες του μουσείου και δεν θα είχαμε ίσως ποτέ την ευκαιρία να θαυμάσουμε. Ούτε και να κατανοήσουμε την οργανική σχέση τους με εκθέματα που βρίσκονται στις προθήκες, όπως συμβαίνει στις ξεναγήσεις του «Αθέατου Μουσείου». Στη δική μας περιήγηση με αφορμή τη «Στήλη των διδύμων» συναντήσαμε βρεφοκρατούσες γυναικείες μορφές μητέρας ή τροφού σε αγγεία και σε επιτύμβιες στήλες, όπως και ανάγλυφες παρηγορητικές σκηνές με παιδιά που παίζουν ανέμελα στον τάφο της μητέρας τους.

Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το ειδώλιο της Θεσσαλής πριγκίπισσας Τυρώς, η οποία υποχρεώθηκε να ρίξει τα δίδυμα νεογέννητα αγόρια της στα σκοτεινά νερά του ποταμού εξαιτίας της σκανδαλώδους επιθυμίας της για τον όμορφο Ενιπέα, τον ομορφότερο ποταμό της γης. Ο έρωτάς της προκάλεσε τη ζήλια του Ποσειδώνα, ο οποίος την αποπλάνησε παίρνοντας τη μορφή του. Τα δίδυμά της σώθηκαν από ένα βοσκό που τα περιμάζεψε, αλλά εκείνη πλήρωσε σκληρό τίμημα για το «ατόπημά» της με κοινωνικό αποκλεισμό, ταλαιπωρίες και βάσανα.

Το εντυπωσιακό εκτιθέμενο ειδώλιο της Θεσσαλής πριγκίπισσας Τυρώς