Ο πρωθυπουργός στο διάγγελμά του την Τρίτη 28 Απριλίου ανακοίνωσε ότι από την ερχόμενη Δευτέρα 4 Μαΐου αίρονται τα περιοριστικά μέτρα του lockdown λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "Περνάμε σε μια επόμενη φάση, επανερχόμαστε σταδιακά σε μια «υγειονομική» κανονικότητα.
Είναι η ατομική πειθαρχία, η υπευθυνότητα και η εμπιστοσύνη που θα ανοίξει την πόρτα στο lockdown. Δεν πρόκειται για το τέλος της περιπέτειας, αλλά για τη συνέχεια αυτής. Προτεραιότητά μου η προστασία της δημόσιας υγείας”.
Το σχέδιο για την βήμα-βήμα επιστροφή στη “φυσιολογική καθημερινότητα” όπως εξειδικεύτηκε στη συνέχεια από τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και τους αρμόδιους υπουργούς προβλέπει ότι για 15 ημέρες ακόμη δεν θα επιτρέπονται οι μετακινήσεις των πολιτών εκτός της περιφέρειας που διαμένουν, απευθύνοντας μάλιστα ισχυρή παρότρυνση στους ηλικιωμένους να μεταβούν στα χωριά τους από τις 19 Μαΐου. Υπενθυμίζεται ότι μόλις πριν από μια εβδομάδα απαγορεύονταν “δια ροπάλου” να μετακινηθεί κάποιος προς την περιφέρεια και κυρίως στα νησιά λόγω του φόβου διασποράς του κορονοϊού, της έλλειψης υγειονομικών υποδομών στην περιφέρεια για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων, καθώς και της αδυναμίας διακομιδής τους στα Νοσοκομεία Αναφοράς. Τι έχει αλλάξει μια εβδομάδα μετά; Οι ηλικιωμένοι, στην προστασία των οποίων μάλιστα στηρίχτηκε ολόκληρη η επικοινωνιακή καμπάνια “ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ” και εξ αυτού του λόγου θα έπρεπε να βγουν έξω τελευταίοι, έπαψαν να αποτελούν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες; Ή μήπως στην περιφέρεια και τα νησιά αποκτήσαμε ξαφνικά υποδομές κατάλληλες για να τους περιθάλψουν;
Για τα σχολεία η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε ότι θα ξανανοίξουν στις 11 Μαΐου μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ’ Λυκείου, ενώ οι μαθητές των δύο άλλων τάξεων των Λυκείων και οι μαθήτριες με τους μαθητές των Γυμνασίων θα γυρίσουν στα θρανία τους μία εβδομάδα αργότερα, στις 18 Μαΐου. Τα δημοτικά εξετάζεται να επαναλειτουργήσουν κανονικά από την 1η Ιουνίου, με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός των μαθητών. Μια εβδομάδα μετά τι ακριβώς συνέβη; Τα παιδιά, έπαψαν να αποτελούν πλέον “υγειονομικές βόμβες”; Έπαψαν να μεταδίδουν τον ιό με κίνδυνο για τα άτομα της τρίτης ηλικίας που διαβιούν μαζί τους και θανάσιμο κίνδυνο για τον εκτροχιασμό των κρουσμάτων; Θα κάνουν μάθημα με μάσκες και αντισηπτικά; Προς τι αυτή η πρεμούρα να ανοίξουν τα σχολεία λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς;
Από τις 4 Μαΐου θα ανοίξουν τα κομμωτήρια, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και τα ινστιτούτα αισθητικής, με συγκεκριμένους κανόνες σχετικά με την εξυπηρέτηση του κοινού. Πέραν του γεγονότος ότι οι επιχειρήσεις “καλλωπισμού” αποτέλεσαν την πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης για το άνοιγμα, ποιός θα εγγυάται την τήρηση των κανόνων σε αυτά και εν πάση περιπτώσει γιατί αυτό δεν μπορούσε να συμβεί και πριν τις 4 Μαΐου; Πως θα τηρηθεί η απόσταση των δύο μέτρων ανάμεσα στον εργαζόμενο και τον πελάτη κατά τον χρόνο παροχής της υπηρεσίας; Μετά τις 4 Μαΐου οι Έλληνες πολίτες έγιναν ξαφνικά ώριμοι και υπεύθυνοι που μπορούν να αναλάβουν την ιδιοκτησία των μέτρων, όπως τους κάλεσε ο πρωθυπουργός στο διάγγελμά του και πριν δεν ήταν;
Ανακοινώθηκε ακόμη τι θα πρέπει να κάνουν τα εμπορικά καταστήματα για να λειτουργήσουν και τι τα καταστήματα εστίασης εν γένει (καφετέριες, εστιατόρια, μπαρ κ.λπ.). Οι όροι όμως οι οποίοι ανακοινώθηκαν για το άνοιγμα (τήρηση αποστάσεων μεταξύ των τραπεζιών, λειτουργία σε πρώτη φάση μόνο σε εξωτερικούς χώρους κ.λπ.) οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στο οριστικό κλείσιμο των μικρών επιχειρήσεων υπέρ των μεγάλων.
Στα Δικαστήρια άρχισαν ήδη οι δίκες που αφορούν ασφαλιστικά μέτρα σχετικά με αναγκαστικές προσημειώσεις και άρσεις αυτών και συντηρητικές κατασχέσεις, δηλαδή διαδικασίες που εξυπηρετούν μόνο τις τράπεζες, ενώ οι Δικηγορικοί Σύλλογοι και οι Σύλλογοι Δικαστικών Υπαλλήλων όλης της χώρας έχουν εξαγγείλει αποχή, ζητώντας διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
Οι εκκλησίες ξανανοίγουν για ατομική λατρεία με τη λήψη μέτρων ατομικής προστασίας. Και γιατί αυτό δεν συνέβη μια εβδομάδα νωρίτερα όταν απαγορεύονταν στις εκκλησίες να χτυπήσουν τις καμπάνες, να αναμεταδίδουν τις λειτουργίες από το μεγάφωνο και να περιφέρουν τον επιτάφιο ακόμη και στην αυλή τους κατά την περίοδο του Πάσχα;
Και ενώ απαγορεύονταν η περιφορά του επιταφίου εντός των αυλών των εκκλησιών επετράπη η περιφορά της ορχήστρας της Άλκηστης Πρωτοψάλτη στους δρόμους της Αθήνας και παρά το γεγονός ότι οι κανόνες της απαγόρευσης κυκλοφορίας για κατά μόνας μετακινήσεις μετά την αποστολή του απαραίτητου μηνύματος είναι αυστηροί -και θα είναι ακόμη πιο αυστηροί το τριήμερο της Πρωτομαγιάς-, ο Πρωθυπουργός και ο Δήμαρχος της Αθήνας “μετά της κουστωδίας” υποδέχτηκαν έξω από το Μαξίμου το “Άρμα Θέσπιδος” της κυρίας Πρωτοψάλτη. Το οποίο σημειωτέον δεν πέρασε από τις φτωχογειτονιές για να ενθαρρύνει τον κόσμο κατά του κορονοϊού, αλλά σε φεστιβαλικούς τόνους από το Κολωνάκι και την αδιαπέραστη για τους πολλούς οδό Ηρώδου του Αττικού.
Κι ενώ η χρήση της μάσκας από μη ασθενείς μέχρι χθες με παραινέσεις του έγκριτου καθηγητή κυρίου Τσιόρδα δεν ενδεικνυόταν ως απαραίτητη και αρκετές φορές χαρακτηρίστηκε ως επικίνδυνη για αυτονόσηση, σήμερα πληροφορηθήκαμε ότι από τις 4 Μαΐου και μετά θα κυκλοφορούμε όλοι με μάσκες σε μέσα μαζικής μεταφοράς, σε ταξί και σε κλειστούς χώρους, με την απειλή μάλιστα προστίμου 150 ευρώ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Τι θα αλλάξει και εδώ από την 4η Μαΐου και μετά; Έχει μήπως να κάνει με το γεγονός ότι μια προβληματική επιχείρηση στη Λάρισα απέκτησε μηχάνημα αξίας 1,5 εκ ευρώ και ξεκίνησε ήδη την μαζική παρασκευή μασκών; Ή μήπως η χρήση της μάσκας από μη χρήστες ενδείκνυται ή αντενδείκνυται ως μέσο ατομικής προστασίας ανάλογα με την επάρκειά τους στη αγορά; Με δεδομένο αυτό μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται 12 μάσκες ημερησίως (12 μάσκες x 3 ευρώ η κάθε μία) κατ’ ελάχιστον δηλαδή 36 ευρώ την ημέρα μόνο για ασφαλείς μάσκες και μάλιστα θα επιβάλλονται πρόστιμα για την μη χρήση μάσκας. Ποιός θα τις παρέχει τις μάσκες στα νοικοκυριά, το Κράτος; Ή μήπως θα διανέμονται στα κομμωτήρια και τα εστιατόρια; Πολλώ δε μάλλον όταν 1.000.000 ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι δεν έχουν πάρει ούτε τα 800/600 ευρώ από τις 18 Μαρτίου που το εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός και ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού (μακροχρόνια άνεργοι πάνω από 20 μήνες, εργάτες σε αρχαιολογικές ανασκαφές, μουσικοί, τεχνικοί τηλεόρασης, ηθοποιοί που δεν παίρνουν το εποχικό επίδομα, ξεναγοί κ.λπ.) δεν θα πάρει κανένα οικονομικό βοήθημα λόγω των εξαιρέσεων που θέτει η κυβέρνηση. Εξ αυτού του λόγου θα πρέπει να επιβληθεί οπωσδήποτε διατίμηση, ώστε η τιμή της μάσκας να ανέρχεται στα 3-6 λεπτά του ευρώ, δηλαδή όσο κόστιζε και πριν την έναρξη της κρίσης, πολλώ δε μάλλον που τώρα τις παράγουμε και στη χώρα μας. Σε κάθε περίπτωση πρέπει οπωσδήποτε να καλυφθεί από το κράτος το κόστος της μάσκας ως αναλώσιμου υλικού για τους αναπήρους, χρόνια πάσχοντες (π.χ. από ΧΑΠ κ.λπ.) η αναπηρία των οποίων έχει διαγνωστεί από τα ΚΕΠΑ.
Όσον αφορά στην ιχνηλάτηση επιβεβαιωμένων κρουσμάτων Covid-19, ο κ. Χαρδαλιάς εξήγησε ότι όπου υπάρχει παραβίαση υγειονομικών όρων ή κρούσμα, σε 1η φάση θα λαμβάνεται απόφαση για επιλεκτικό -και όχι οριζόντιο- lockdown. Και γιατί αυτό δεν συνέβη ευθύς εξ αρχής; Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των αρμοδίων ουδέποτε τα κρούσματα στη χώρα μας υπήρξαν πολλά, πως δικαιολογείται με τα σημερινά δεδομένα η απόφαση για το καθολικό lockdown ενάμιση μήνα πριν; Υπάρχουν μελέτες ότι η αύξηση της θερμοκρασίας αναστέλλει την μολυσματικότητα του ιού; Υπάρχουν στοιχεία ανά την επικράτεια που αποδεικνύουν ότι ο ελληνικός πληθυσμός έχει αναπτύξει ανοσία στον ιό και καθίσταται πλέον λιγότερο ευάλωτος μετά την 4η Μαΐου; Αν είναι έτσι γιατί τα μέτρα θα είναι αυστηρότατα την 1η Μαΐου και τρεις μέρες μετά αίρονται;
Το πρώτο ερώτημα που προκύπτει μετά την ανακοίνωση των μέτρων που θα ισχύσουν μετά την 4η Μαΐου είναι ή ότι τα μέτρα στην πρώτη φάση ήταν υπερβολικά αυστηρά και οδήγησαν στην καταβαράθρωση της οικονομίας ή ότι τώρα υπό την πίεση της οικονομικής καταστροφής και των αντιδράσεων που έχει προκαλέσει ο κοινωνικός εγκλεισμός ξαφνικά οι κυβερνώντες “βάζουν πολύ νερό στο κρασί τους” και προβαίνουν σε σπασμωδική άρση μέτρων που μέχρι χθες θεωρούσαν απαρέγκλιτα για την ανακοπή της διασποράς του covid-19.
Το δεύτερο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι ποια πρόσθετα μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας μετά την 4η Μαΐου, π.χ. αν προτίθεται να αυξήσει τον αριθμό των κλινών στις ΜΕΘ ή τον αριθμό των διαγνωστικών tests στα οποία πρέπει να υποβληθεί μαζικά πλέον ο πληθυσμός.
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να απαντηθούν πειστικά και με επιχειρήματα από τους συναρμόδιους υπουργούς που με τόσο απόλυτο και κάθετο τρόπο υπαγόρευσαν τα μέτρα της πρώτης φάσης, παίρνοντας προφανώς και την απόλυτη ευθύνη. Άλλως όλα γίνονται για να αιτιολογηθεί η άμεση προσφυγή στις κάλπες.-